Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Psykososialt skolemiljø

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Psykososialt skolemiljø"— Utskrift av presentasjonen:

1 Psykososialt skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9 A Anita Rolland Frølich Fuglesang (seksjonssjef) Joachim Majambere (seniorrådgiver) Marte Grutle Aasebø (rådgiver) 11.Sept 2019

2 Utfordringer i mange ledd men hva virker?
Vi synes det gjøres mye godt arbeid der ute Vi merker at temaet har høyt fokus Vi synes håndhevingsordningen virker Konstruktiv kommunikasjon virker Vi opplever at alle aktørene er fremoverlente og har fokus på elevenes skolemiljø og at regelverket er med på at «mobbetallene går ned». Vi vil i denne økta gå gjennom «gangen» i en 9 A-sak, og ta tak i utfordringer underveis.

3 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

4 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsel rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

5 Følge med Dette sier loven:
Alle som arbeider på skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø Skolen har et skjerpet ansvar for å ivareta elever med en særskilt sårbarhet Utfordringer: -Sårbare elever -«Usynlige» saker Diskusjonsspørsmål: Hvordan kan vi identifisere sårbare elever på egen skole?

6 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsel rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

7 Gripe inn Dette sier loven:
Alle som arbeider på skolen skal gripe inn mot krenkelser… …dersom det er mulig Utfordringer: Opplæringsloven gir ikke hjemmel for bruk av tvang og makt Diskusjonsspørsmål: Hva vil det si å gripe inn?

8 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsel rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

9 Mistanke eller kjennskap
Dette sier loven Terskelen for hva som vekker mistanke eller kjennskap skal være lav. De som arbeider på skolen må være bevisste på at barn og unge viser utrygghet og mistrivsel på ulike måter. At en elev verbalt sier fra at eleven ikke har det trygt og godt oppfyller kravet til kjennskap Utfordringer - Lav terskel - Subjektiv opplevelse - Ta hendelser og informasjon på alvor Diskusjonsspørsmål - Når har vi mistanke om at en elev ikke har det trygt og godt? - Når har vi mistanke om at en voksen har krenket en elev?

10 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

11 Dersom det er mistanke om at ansatt har krenket
Varsle Varsle rektor: I alle tilfeller der de som arbeider på skolen får mistanke eller kjennskap om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø Varsle skoleeier: I alvorlige tilfeller Dersom det er mistanke om at ansatt har krenket Diskusjonsspørsmål: - Skoleeier for friskolene er Styret, hvordan fungerer samarbeidet med styrene? - Hva er alvorlige tilfeller? - Når har vi mistanke om at en ansatt har krenket?

12 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

13 Undersøke Utfordringer: Dette sier loven:
Ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarest undersøke saken Utfordringer: - Hva undersøkes i de sakene det er mange utfordringer (Utagering/helse/spesialundervisning) - Bred tilnærming/bakenforliggende årsaker Case: Lise har spesialundervisning 5 timer i uka. Da er hun ute av klasserommet alene med en lærer. Når hun er inne i klasserommet vandrer hun rundt i klasserommet, forstyrrer og havner i konflikter. Hvordan undersøker dere dette? Per pleier å havne i konflikter med andre elever i friminuttet. Det ender ofte med fysisk utagering, slag og spark. Mor sier at Per ikke trives på skolen. Hvordan undersøker dere dette? Pål vil ikke lenger komme på skolen. Han vil bare være hjemme på rommet sitt. Hvordan undersøker dere dette?

14 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

15 Aktivitetsplan Dette sier loven:
Skolen skal lage en skriftlig plan når det skal lages tiltak i en sak. I planen skal det stå: 1. Hvilket problem tiltakene skal løse 2. Hvilke tiltak skolen har planlagt 3. Når tiltakene skal gjennomføres 4. Hvem som er ansvarlig for tiltakene 5. Når tiltakene skal evalueres Utfordringer: For vag problembeskrivelse Diskusjonsspørsmål: Hvordan lager dere en god problembeskrivelse i aktivitetsplanen?

16 Tiltak Utfordringer: Dette sier loven: - Individ vs. gruppe/system
Når en elev sier at skolemiljøet ikke er trygt og godt skal skolen så langt det finnes egnede tiltak sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse viser at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Utfordringer: - Individ vs. gruppe/system - Tverrfaglighet - Forankring i forskning - Samarbeid med elev/foreldre om utarbeiding av tiltak Diskusjonsspørsmål fra dere: Kan man kreve at en elev som truer og mobber andre kan flytte tilbake til nærskolen? Hvor langt kan man gå i å skjerme andre elever fra en utagerende elev? Diskusjonsspørsmål: Hvor henter friskolene kompetanse fra, slik at tiltakene er faglig forankret, dersom man ikke har kompetansen på skolen. Hvordan kan man best samarbeide med elev og foreldre om utarbeidelsen av tiltak?

17 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

18 Evaluere Dette sier loven:
Plikten til å sette inn tiltak må tolkes utvidende og innebærer også en plikt til å følge opp tiltakene, evaluere virkningen og eventuelt legge til eller endre tiltakene. Plikten til å sette inn tiltak varer helt til eleven har det trygt og godt. Utfordring: -Samarbeid mellom skole og hjem - Vite hvordan eleven har det

19 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

20 Fylkesmannens behandling
Dette sier loven: Dersom en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, kan eleven eller foreldrene melde saken til Fylkesmannen. Fylkesmannen skal avgjøre om aktivitetsplikten er oppfylt. Utfordringer : - Saksbehandlingstid - Vi er ikke så tett på skolene – plikt til å opplyse saken - Dokumentasjonsplikten Utfordringer dere har tatt opp: - Når det kommer anklager mot lærere på skolen, hvordan sikrer Fylkesmannen at skolen og læreren får uttale seg - Kan Fylkesmannen komme til at skolen har oppfylt aktivitetsplikten selv om en elev ikke har det trygt og godt? - Ivaretagelsen av helheten i skolemiljøet Tips: Utdanningsdirektoratet har lansert en nettressurs for skolemiljøtiltak på Utdanningsdirektoratet sine hjemmesider: og trivsel/skolemiljo/tiltak skolemiljo/

21 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

22 Husk barnekonvensjonen
Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn Barnet har rett til å bli hørt underveis i prosessen Vis hvordan dere hører og vurderer barnets beste

23 Informasjon og kommunikasjon
Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

24 Informasjon og kommunikasjon
Kan nesten ikke informere for mye Taushetsplikt Hvordan vise at man tar en sak på alvor Lytte «Virkelighetsoppfatning»

25 Spørsmål? Takk for oss!


Laste ned ppt "Psykososialt skolemiljø"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google