19 Leseproblemer, myter og misforståelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
13 Lese fra dataskjerm.
14 Strategier for god lesing
22 tips for den faglitterære forfatteren
Råd til barn og foreldre
16 Repeter for å huske og forstå
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Trygves flersidede øyepeketavle
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
Flersidet øyepeketavle
6 Les ord som bilder.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
8 Skumlesing.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Effektiv lesing - leseteknikker
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Del 2: Personlig økonomi.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
HLR Voksne 8 år >.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Post 4, sykehuset Levanger
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
Kjennetegn og følgevansker
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Framtida nå – les og forstå!
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

19 Leseproblemer, myter og misforståelser

19.1 Kvitt deg med leseproblemer, myter og misforståelser Måten du har lært å lese på, er basert på myter og feilaktige antakelser. Når du forstår at disse mytene er usanne og at de senker lesehastigheten, vil du hurtig kunne bedre leseferdighetene. Det beste du kan gjøre for å bli kvitt dine leseproblemer og misforståelser, er å følge treningsprogrammet og lære de lesemåtene som er forklart i denne boka.

19.2 Råd mot myter og misforståelser Les hurtigere og oppfatningen øker Det er mindre slitsomt å lese fort Du kan lese mer enn 500 ord i minuttet Høy lesehastighet gir bedre konsentrasjon Du må variere og tilpasse lesehastigheten til teksten og hensikten med lesingen Hurtiglesing av skjønnlitteratur gir en oversikt og sammenheng du vanligvis ikke får ved saktere lesing Les faglitteratur med høy hastighet God lesing krever at du kan lese flere ord om gangen Du trenger ikke lese alle ordene for å få med deg innholdet i teksten Lesestøtte hjelper deg til å redusere lesefeil og til å øke lesehastigheten Vent med å slå opp ord til du har lest ferdig Les gjennom teksten selv om du ikke forstår alt innholdet Les framover i teksten uten tilbakehopp For faglitteratur er det ofte en fordel å lese begynnelsen og slutten av kapitlene før du leser midtpartiene Les til du har funnet det du er ute etter Skumlesing er en av flere nyttige lesemåter Du trenger ikke oppfatte alt for å ha utbytte av lesingen Du trenger ikke forstå alt for å ha glede og nytte av lesingen Mye av det du leser, trenger du ikke huske Å lese og lære er to stadier i læringsprosessen Ordblinde kan lære å lese fort Alle kan lære å lese fort

OPPGAVE 19.2 Oppklar dine misforståelser Gå gjennom kapittel 19.2. Hva var nytt for deg? Hvordan vil du bruke det du nå vet?

19.3 Vanlige leseproblemer gir lav lesehastighet og oppfatning Feil og ukontrollerte øyebevegelser Tilbakehopp - regresjon Hoppe framover i teksten Blikket glir ut av teksten Linjebom ved linjeskift Lite effektive bevegelsesmønstre Lite lesesynsfelt Dårlig syn Uttale ordene - vokalisasjon Indre stemme - subvokalisasjon Bevegelser av kroppsdeler under lesing Dårlig konsentrasjon Manglende eller feil lesestrategi

OPPGAVE 19.3 Kontroller om du har uønskede bevegelser når du leser Hold en finger på leppene og kjenn etter om de beveger seg. Hold en blyant i enden med leppene og se om den beveger seg. Hold en finger på strupehodet og kjenn om det beveger seg. Hold en blyant inne i munnen, over tunga, og kjenn om tunga beveger seg. Eller: Med tunga, hold fast en tyggegummi eller pastill mot ganen. Hold en blyant mellom tennene og kjenn om kjevene beveger seg. Ta den butte enden av en blyant i munnen. Den spisse enden vil da peke mot det du leser. Hvis du beveger hodet, vil blyantspissen bevege seg. Hold en hånd under haken og kjenn om hodet eller kjeven beveger seg. Hold en hånd på maven og kjenn etter om du puster i takt med ordene du leser som om du skulle uttale dem. Eller: Hold hånden under neseborene. Legg merke til om du beveger fingrene, hendene eller armene. Legg merke til om du beveger tærne eller beina.

19.4 Bli kvitt leseproblemer Du kan bli kvitt dine leseproblemer ved å lese denne boka og trene slik som vi har anbefalt. Du kan bedre leseferdighetene ved å: Øke kunnskapene om lesing. Trene regelmessig og anvende det du lærer. Legge forholdene bedre til rette, både arbeidsmiljøet og dine fysiske og mentale forhold.