Norsk som skolefag og studiefag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Leseprosjekt VG1.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Informasjonsmøte november 2016
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
PRAKSISMØTE.
Barnehagenorsk – møte for veiledere
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Critical Literacies and Awareness in Education
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Læreplan i samisk som førstespråk
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Norsk som skolefag og studiefag Lektorprogrammet 2019–2024 Norsk som skolefag og studiefag Jonas Bakken, 13.08.2019

Hva er spesielt med lektorprogrammet – sammenlignet med andre lærerutdanninger? Kvalifiserer for undervisning på de høyeste trinnene: ungdomsskole og videregående Du må lære seg fagene godt – mye bedre enn de beste elevene på Vg3 Det er derfor du har begynt på UiO ;)

Lektorprogrammet er et puslespill av mange biter Du tar faglige emner på ulike institutter på UiO – sammen med studenter som ikke går på lektorprogrammet Nordisk på Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) Engelsk på Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS) Matematikk på Matematisk institutt Osv. Du tar profesjonsfaget (pedagogikk, fagdidaktikk og praksis) på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)

Hva lærer du i profesjonsfaget? Pedagogikk Læring, klasseledelse, vurdering, tilpasset opplæring Fagdidaktikk Innhold, undervisningsmåter og mål/begrunnelser for skolefaget Hjelper deg å overføre kunnskapen fra fagemnene til skolefaget Praksis 100 dager fordelt på dine to fag

Hvorfor var det lurt av dere å velge norsk? Jeg har spurt noen norsklærere jeg kjenner

For meg handlar om at det er veldig mange spennande inngangar til norskfaget. Du kan kople det klassiske med det nye på spennande måtar. I tillegg får ein ta opp eksistensielle spørsmål på ein moden måte. Det å diskutere dei store spørsmåla kring menneskelivet er gjevande. I tillegg er du sikra jobb! Tor Egil Furevikstrand, lektor i norsk ved Dale vgs.

Norsk er faget der du kommer tettest på elevene dine Norsk er faget der du kommer tettest på elevene dine. Du har dem i mange timer i uka gjennom flere år, og du får et unikt innblikk i deres tanker og følelser når du leser tekstene de skriver, og snakker med dem om litteratur. Og det er alltid etterspørsel etter norsklærere! Vanja Røkkum Jahnsen, stipendiat i norskdidaktikk ved UiO

Norsk er et fag der læreren har stor frihet til å velge lærestoffet Norsk er et fag der læreren har stor frihet til å velge lærestoffet. Du kan velge tekster som engasjerer både deg selv og elevene, og du kan jobbe med nyheter og temaer som elevene er opptatt av, i skriveoppgaver, samtaler og diskusjoner. Dessuten er norsk et stor skolefag med stadig behov for flere lærere! Gøril Brataas, stipendiat i norskdidaktikk ved UiO

Hvorfor velge norsk som ditt andre fag? Skolens største fag Ungdomstrinnet Studiespesialisering på vgs. Yrkesfag på vgs. Hvis du skal få en full lærerstilling, trenger du et undervisningsfag med mange timer

Hva er norsk som studiefag i Lektorprogrammet?

Hva er norskfaget i skolen? Fagfornyelsen: nye læreplaner blir innført høsten 2020 For hvert fag har det blitt definert såkalte kjerneelementer, dvs. det viktigste elevene skal lære i fag Norsk har seks kjerneelementer Gjennom fagemnene og fagdidaktikken blir du godt kvalifisert til å undervise i disse delene av norskfaget

RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon Tekst i kontekst Elevene skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Norskfaget bygger på et utvidet tekstbegrep. Dette innebærer at elevene skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer. De skal utforske og reflektere over skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk, og i oversatte tekster fra samisk og andre språk. Tekstene skal knyttes både til kulturhistorisk kontekst og til elevenes egen samtid. NOR1300 – Nordisk, særlig norsk, litteratur fra 1800–2000

Kritisk tilnærming til tekst Elevene skal kunne reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet tekster har. De skal kunne bruke og variere språklige og retoriske virkemidler hensiktsmessig i egne muntlige og skriftlige tekster. De skal vise digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre. RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon

Muntlig kommunikasjon Elevene skal få oppleve glede ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser. RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon

Skriftlig tekstskaping Elevene skal få oppleve glede ved å skape tekster. De skal kunne skrive på hovedmål og sidemål i ulike sjangre og med ulike formål, og kombinere skrift med andre uttrykksformer. De skal kunne vurdere andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger. RETKOM1102 – Tekst og kommunikasjon

Språket som system og mulighet Elevene skal utvikle kunnskaper om og et begrepsapparat for å beskrive grammatiske og estetiske sider ved språket. De skal beherske etablerte språk- og sjangernormer, og kunne leke, utforske og eksperimentere med språket på kreative måter. NOR1100 – Norsk grammatikk

Språklig mangfold Elevene skal ha kunnskap om dagens språksituasjon i Norge og utforske dens historiske bakgrunn. De skal ha innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. NOAS1100 – Innføring i norsk som andrespråk

Fagdidaktikk i profesjonsfaget PROF1015, PROF3025 og PROF4045 Viktige temaer Læreplanen i norsk Litteraturundervisning Skriveundervisning Opplæring i muntlige ferdigheter Vurdering av elevtekster Sidemålsundervisning

Masterdelen av programmet (8.–10. semester) Du kan velge mellom: Norskfaglig master ved ILN, med fire mulige spesialiseringer Språk Litteratur Tekst og retorikk Norsk som andrespråk Norskdidaktisk master ved ILS

Norskdidaktisk master Masteremner i norskdidaktikk Muntlige og skriftlige ferdigheter i norskfaget Tekstarbeid i norskfaget Metoder for forskning i skolen Masteroppgave om norskfaget i skolen