Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
UTDANNINGSFORBUNDETS LANDRAPPORT Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem og leder av Sentralt Lederråd Majvik 2-4.september 2013 Landrapport 2013.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Nav veileder i videregående skole
Kommunereformen – status
Samarbeid mellom skole og barnevern
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Denne informasjonen gjelder for
JOBCAF’E
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Grunnlaget for innspillet
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Studieveien.
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kvalifikasjonsrammeverket
Rapport: Å ville utvikle skolen
Nettverksledersamling
Rådet for offentlige fagskoler
Velkommen til August 2017.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Tverrfaglig uke for LUT
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Alternative veier til yrkeskompetanse
Karrieresenter Hedmark
Voksenes læring i Valdres
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Akershus fylkeskommune
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Organisasjons-utvikling FO 2019
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kandidatundersøkelsen 2018
Den kulturelle skolesekken
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
DEKOMP i Halden v/ HK og HiØ
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen Ingeborg Heltzer Anderssen Fylkesmannen i Oslo og Viken Barnehage- og utdanningsavdelingen 14.11.2019

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen Ordningen ble innført i 2017. Ordningen skal bidra til at alle skoleeiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak. Fylkesmannen, skoleeiere, lokal UH (universitet eller høgskoler) og andre relevante aktører skal samarbeide for å kartlegge behov for kompetanseutvikling og planlegge utviklingsarbeidet. Staten gir økonomisk støttet via Fylkesmannen til skoleeiere og UH. Fylkeskommunene og de frittstående videregående skolene deltar i ordningen fra 2019. Oslo og Viken hadde for 2019 kr. 66 677 000,- til fordeling.

Desentralisert ordning forts. Skoler godkjent etter friskoleloven § 2-1 skal på lik linje med kommunale skoleeiere kunne motta statlig bidrag til kompetanseutviklingstiltak i tråd med intensjonene i den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling. Skoler godkjent etter friskoleloven §2-1 inviteres inn i samarbeidsforum i fylket på lik linje med kommunale skoleeiere. Unntaket er internasjonale skoler godkjent etter friskoleloven som inviteres til å etablere eget landsdekkende samarbeidsforum. 10 friskoler i Oslo og Viken deltar i ordningen dette skoleåret

Organisering av midler på videregående nivå Midler til kompetanseutvikling for lærere som underviser på studieforberedende fordeles til Fylkesmannen, og prioriteres i samarbeidsforumet. Midler til kompetanseutvikling for målgrupper som gir sin opplæring på yrkesfag går fra høsten 2019 direkte til fylkeskommunen, med noen overordnede føringer. Midler til kompetanseutvikling for lærere som underviser i fellesfag og programfag på yrkesfag kan hentes fra begge ordninger, avhengig av formålet med kompetanseutviklingen.

Eksisterende nettverk i Oslo og Viken 2019-20 Oslo har 14 ulike prosjekter/nettverk i samarbeid med 5 ulike UH (UiO, NMBU, HINN, OsloMet, NTNU) Akershus: FØN - Follo, Øvre og Nedre Romerike (20 kommuner) samarbeider med HiØ, HINN, OsloMet, UiO, NMBU, Naturfagsenteret og Lesesenteret Rælingen og Lørenskog samarbeider med OsloMet Nye Asker og Bærum kommune samarbeider med OsloMet, Naturfagsenteret, UiO, HINN, Læringsmiljøsenteret Akershus fylkeskommune samarbeider med UiO, NMBU, HINN

Nettverk forts. Buskerud: 6 kommuner i Hallingdal samarbeider med Høgskolen på Vestlandet 5 kommuner i Kongsbergregionen samarbeider med Høgskolen i Innlandet 5 kommuner og en friskole i Midt-Buskerud samarbeider med Universitetet i Sørøst- Norge (USN) Drammen, Svelvik, Nedre Eiker, Lier og tre friskoler samarbeider med USN Buskerud fylkeskommune samarbeider med USN

Nettverk forts. Østfold: Moss og Rygge og to friskoler samarbeider med Høgskolen i Innlandet Øvrige kommuner i Østfold, Østfold fylkeskommune og fire friskoler samarbeider med Høgskolen i Østfold

Hvilke fagområder omfatter ordningen i 2019-20? Fagfornyelsen Overordnet del Nye læreplaner Læreplanforståelse Programmering Læringsmiljø Digitalisering Livsmestring i et inkluderende læringsmiljø Elevaktive læringsformer

Etablering av et nytt overordnet samarbeidsforum for Oslo og Viken Det har vært ulik organisering av nettverk og samarbeidsforum i de nåværende fylkene Buskerud, Østfold, Akershus og Oslo. For ordningen i Oslo og Viken har Fylkesmannen bestemt at det i løpet av 2019 skal etableres et nytt, overordnet samarbeidsforum, heretter kalt samarbeidsforumet. Samarbeidsforumet for Oslo og Viken skal være virksomt fra 01.01.2020 og skal bestå av: Skoleeierrepresentanter fra kommunene og fylkeskommunene i Oslo og Viken Skoleeierrepresentanter for de frittstående grunn- og videregående skolene i Oslo og Viken Representanter fra UH med lærerutdanning, KS, lærerorganisasjonene og FM

Samarbeidsforum Forslag til mandat og representasjon har vært på høring. Vi mottok 22 innspill. Formålet med ordningen: Midlene for ordningen skal brukes til tiltak som bidrar til at skoleeier kan oppnå sektormålene for grunnopplæringen: Elevene skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø Elevene skal mestre grunnleggende ferdigheter og ha god faglig kompetanse Flere elever og lærlinger skal gjennomføre videregående opplæring   https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/nasjonale-satsinger/ny-modell-for- kompetanseutvikling-i-skole/desentralisert-ordning/desentralisert-ordning/

Mandat Samarbeidsforumet skal lage de overordnede prinsippene og føringene for midlene, og deretter prioritere behovsmeldingene. Samarbeidsforumet skal med utgangspunkt i skoleeiernes planer støtte opp om langsiktige målsetninger for kompetanseutvikling hos skoleeieren. Dette skal bidra til forutsigbarhet for alle aktører og til kvalitetssikring av kompetansetiltakene.   Dersom samarbeidsforumet ikke blir enig om hvilke tiltak som prioriteres, er det Fylkesmannen som tar den endelige beslutningen om hvilke kompetansetiltak som skal prioriteres.

Sammensetting  4 representanter for skoleeiere for offentlige grunnskoler, en fra hvert av de tidligere fylkene 2 representanter for skoleeiere for offentlige videregående skoler, en fra hvert av de fremtidige fylkene 1 representant for skoleeiere for private grunnskoler 1 representant for skoleeiere for private videregående skoler 4 representanter for universitet- og høgskoleinstitusjoner i Oslo og Viken (2 fra Oslofjordalliansen og 2 fra Oslo Nord) 1 representant for KS Viken 1 representant for hver av lærerorganisasjonene (UDF, Lektorlaget, Skolenes landsforbund, Skolelederforbundet) Vararepresentanter møter med lik myndighet som representanter.

Organisering Møtepunkter: 2-4 ganger i året. Hyppigere møtefrekvens i etableringen Møtene holdes «sentralt»  

Tilrettelegging  Fylkesmannen har sekretariatsfunksjon for samarbeidsforumet og tar ansvar for organisering av møter: innkallinger, møtelokaler, sakspapirer og referat orientere om saker/temaer fra Utdanningsdirektoratet være tydelig i forhold til rammebetingelser utarbeide maler for behovsmeldinger i samarbeid med samarbeidsforum vurdere behovet for et nettsted der alle kan ha tilgang og behovsmeldingene blir lagt inn, noe som sikrer transparens utarbeide årshjul og se til framdrift  

Valg av representanter til samarbeidsforum 1 fra grunnskole 1 fra videregående skole Lykke til!