Læringsmål og rubrikker i Canvas

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Advertisements

Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
KONGSVINGER KOMMUNE.
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
KDL – ny struktur og innhold
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Muntlig vurdering – å veilede andre
Statssekretær Jens Revold
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Utlysning av studentoppgave
Å arbeide i studiegruppe:
Karin Helle og Gro Beate Vige
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Hvordan få oversikt over læringsmål LIS må oppnå i annen virksomhet
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Digitale systemer ved OsloMet
Formål og vurdering i høyere utdanning
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Kandidatundersøkelsen 2018
Seminar - organisering
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Digitalt læringsmiljø
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 3 – Intensiv opplæring
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmål og rubrikker i Canvas JUS ønsker en demonstrasjon fra LINK om rubrikk og læringsmål på emne, knyttet til oppgave (og til chat) Canvas kjerneteam

Hva slags kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanser studenter skal ha oppnådd etter en aktivitet, et emne, en studieprogram osv. 26.10.2019

Brukes koblet til vurderingveiledning og spørmålsbanker for å spore studentenes fremdrift. Av aktiviteter det kan brukes i diskusjoner, oppgaver og tester. Det er mulig å gi åpne kommentarer til kriteria, eller er det to overordnede tilnærminger kan beskrives som:  - gradsdifferensiering av de samme kriteriene på tvers av karakterskalaen,  - og bruk av ulike kriterier for å beskrive besvarelser på forskjellige nivåer i karakterskalaen 26.10.2019

Om ønskelig, så er det også mulig å åpne rapporter til studenter. Undervisere har tilgang til rapporter i emnet, der de kan se rapporter for læringsmål i emnet, se hvilke aktiviteter og vurderingsveiledninger (rubrikker) disse er koblet til og se rapporter for enkelte studenter. Om ønskelig, så er det også mulig å åpne rapporter til studenter. Admin har tilgang til konto-rapporter der det er mulig å se rapporter på tvers av emner. 26.10.2019

F-LINK notat: Utforming av vurderingskriterier og sensorveiledninger – sentrale spørsmål og avveininger (Hege Hermansen) Siden innføringen av Kvalitetsreformen i 2003 har læringsutbyttebeskrivelser vært en integrert del av emne- og programbeskrivelser i høyere utdanning (Caspersen & Frølich, 2017). Læringsutbyttebeskrivelsene redegjør for hva slags kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanser studenter skal ha oppnådd etter et gitt utdanningsløp. Eksamensformer og vurderingskriterier utledes fra disse læringsutbyttebeskrivelsene. Vurderingskriterier beskriver hva slags nivå av kunnskap, ferdigheter eller generell kompetanse som kjennetegner eksamensbesvarelsen.  Sensorveiledninger kan også bidra til å skape helhet og sammenheng mellom læringsmålene for et emne/program, eksamensoppgavene og sensuren (Biggs & Tang, 2011). Mye forskningslitteratur har påpekt mangel på samsvar mellom eksamensformer, læringsmål og undervisningsaktiviteter i høyere utdanning (Havnes & Raaheim, 2009). Sensorveiledninger er et av flere verktøy som kan bidra til å styrke disse sammenhengene, ved å fungere som et bindeledd mellom læringsmålene i eksamensformer og sensur. Sensorveiledninger og vurderingskriterier som er tilgjengelige for studenter i forkant av eksamen kan også fungere som støtte i deres læringsprosess, ved å tydeliggjøre de sentrale aspektene av faget. Den tredje delen setter sensorveiledninger i sammenheng med de andre lærings- og vurderingsaktivitetene som foregår innenfor rammen av et gitt emne/utdanningsprogram. Sentrale temaer her er hvordan bruk av sensorveiledninger og vurderingskriterier kan være med på å styrke helhet og sammenheng mellom læring, undervisning og vurdering (Solbrekke & Karseth, 2016) 26.10.2019