Tilpasset opplæring Kurs 5

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Samfunnskunnskap Emne 5: Utdanning og kompetanse Vaksenopplæringa i Vestnes Vinteren 2014.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
VISJON: Kompetanse for alle i mulighetens skole VELKOMMEN TIL BLOKKHAUGEN SKOLE.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Norskfaget i 1. klasse.
Brukerveiledninger her:
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Cafe med elevene.
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Sandefjord voksenopplæring
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen elever! Lærerens navn.
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Opptak - årets endringer
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Kapittel 23 Årstidene.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Gjennomføring etter 5 år
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Høstrapport – tall og statistikk
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset opplæring Kurs 5 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Plan for dagen - Oppsummering og dagens ord - Tilpasset opplæring - Skolen i gamle dager - Enhetsskolen - Læreplan - Gode spørsmål - Ulike læremåter - Hva har vi snakket om i dag? Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Tilpasset opplæring Alle elever i et klasserom er forskjellige. Vi har forskjellige erfaringer og interesser. - Vi lærer på forskjellige måter. - Vi trenger kort eller lang tid. Lærernes ansvar er å lage forskjellige oppgaver som passer til den enkelte eleven. Tilpasset opplæring kalles også differensiering. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Vi lærer på ulike måter Vi bruker sansene når vi lærer. Noen lærer best ved å se og lese Noen lærer best ved å lytte Noen lærer best ved å snakke sammen Alle lærer med alle sanser, og det beste er å kombinere flere metoder. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Skolen i gamle dager I gamle dager hadde ikke alle barn lik rett til skolegang. Det var forskjell på rike og fattige og gutter og jenter. Det var også forskjell på skolen i byen og skolen på landet:  Elevene i byene fikk mer skolegang enn elevene på landet. På landet var det vanlig å ha elever med ulik alder i samme klasserom. Selv om elevene gikk i samme klasse, jobbet de med forskjellige oppgaver. Skolene hadde forskjellige læreplaner. De første offentlige skolene kom på 1800-tallet. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Enhetsskolen I dag skal alle elever ha like muligheter. Norsk skole har elever fra alle sosiale grupper uten hensyn til kjønn, intellekt, funksjonshemming, geografisk tilhørighet og etnisk bakgrunn.  Elevene er delt inn i klasser etter alder.   Grunnskolen er offentlig og gratis. Private skoler finnes. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Snakk sammen. Hvordan er skolen i hjemlandet ditt? Kan elever få tilpasset opplæring i hjemlandet ditt? Snakk sammen. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Læreplan Alle lærere i Norge må ha godkjent lærerutdanning,  og de må følge en læreplan. Ingen lærere kan bestemme selv hva de vil lære elevene.  Lærerne må passe på at elevene lærer det de skal. Planene er forskjellige for grunnskole, videregående og voksenopplæring.  Lærebøkene er laget etter læreplanene. I læreplanen står det at alle har rett til tilpasset opplæring. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Oppgave En språkhjelper er i en klasse.  Elevene jobber med forskjellige tekster. Språkhjelperen tenker: «Hvorfor har ikke elevene de samme tekstene? De går jo i samme klasse.» En av elevene i klassen sier til språkhjelperen: «Jeg vil ha den samme teksten som de andre i klassen. Den teksten jeg har fått er for lett og veldig kjedelig!» Hvorfor har læreren gitt elevene forskjellige tekster? Hva vil du si til denne eleven? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Læreren spør elevene på forskjellige måter utfra hva elevene kan og forstår. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hva har vi snakket om i dag? Husk på dagens ord og oppsummering Hva har vi snakket om i dag? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019