Inkluderende barnehage og skolemiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Kompetente barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
VURDERING FOR LÆRING I ULSTEIN KOMMUNE Sjøborg
Kompetanse for mangfold
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Kompetanseplan oppvekst
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Foreldrekontaktar og Fau
Per Olav Sørås Regionsamling 21.oktober 2010
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Hausten 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Inkluderende barnehage og skolemiljø Time, Klepp, Hå og Gjesdal 6.mars 2018

Deltaking i Inkluderande barnehage og skulemiljø pulje 2 Barnehage og skulebasert kapasitetsutvikling med lærande nettverk Oppstart i januar 2018 Slutt i desember 2019 Jærskulen som ein kommune Rogaland: Sola, Stavanger, Eigersund og Jærskulen   Barnehagar Prosjektleiar /Res.person Maria Tjaum Eimstad Skular Sissel J Johannessen Kontaktpersonar kommune Klepp Orre Borsheim Orre 1-10 Engelsvoll 1-7 Sissel J Johannesen Helga  Hope Time Kvernaland FUS Eivindsholen Lye 1-7 Undheim 1-10 Karen Seppola Grethe Thu Skadberg Hå Urhei Motlandsmarka Bø 1-7 Vigrestad 1-4 Trond Egil Sunde Hildegunn Husveg Gjesdal Flassabekken Oltedal Dirdal 1-10 Gjesdal u.8-10 Hilde Siira Rannveig Eriksen

Program 13.00- 13.15 Velkommen v/Jærskulen 13.15- 14.15 Pål Roland om Stressteori Anbefalte tiltak mot mobbing Ressurs kontroll teori 14.15-14.30 Pause 14.30-15.30 Gruppearbeid interne grupper

Mål Prosjektet har som mål at kapasitetsutviklingen skal styrke barnehagers, skolers og eiers kapasitet til å skape og opprettholde gode barnehage- og skolemiljøer, og forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser.

Suksesskriterier At det gjennomføres prosesser i kollegiet som gir motivasjon, skaper mening og gir eierskap til arbeidet; medskaping At det settes av tilstrekkelig tid til arbeidet, og at leder legger klare føringer og rammer for arbeidet. Tydelige forventninger og forpliktelser. At leder klarer å bygge et lag i egen enhet. En mer distribuert lederpraksis.

Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling Utdanningsdirektoratet planlegger og legger til rette i dialog med fylkesmannen Hovedsakelig faglig input. Belyser bredt ulike aspekter ved de gjennomgående temaene i tilbudet Arbeid i fylker og kommunegrupper Nasjonale samlinger Fylkesmannen planlegger og legger til rette i dialog med kommunene. Faglig input etter ønske og behov hos kommunene. «Bore dypere og smalere» Erfaringsdeling internt og på tvers Arbeid i kommunegrupper Regionale samlinger Ressurspersonen planlegger og legger til rette for arbeid i dialog med kommunenivået og deltakerne Ferdighetstrening og faglig input etter ønske og behov hos deltakerne Erfaringsdeling Refleksjon over praksis Lærende nettverk Styrere og skoleledere planlegger, forankrer og legger til rette for den lokale utviklingsprosessen sammen med sitt personale i barnehage/skole. Samhandling med ressursperson og kommunenivået Observasjon og kollegaveiledning Arbeid i personalgrupper: Ferdighetstrening. Arbeid med teoretisk input. Refleksjon over praksis Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling

Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling Styrere og skoleledere planlegger, forankrer og legger til rette for den lokale utviklingsprosessen sammen med sitt personale i barnehage/skole. Samhandling med ressursperson og kommunenivået Observasjon og kollegaveiledning Arbeid i personalgrupper: Ferdighetstrening. Arbeid med teoretisk input. Refleksjon over praksis Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling

Prosjektplan og tidsplan for prosjektet http://www.jaerskulen.no/for- tilsette/fokusomrade/inkluderande-barnehage-og- skulemiljo.43431.aspx https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/nasjonale- satsinger/tilbud-om-kompetanseutvikling-miljo-og- mobbing/Satsing-inkludering/

Pål Roland Dosent UiS, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning I dag: Stressteori Anbefalte tiltak mot mobbing Ressurs kontroll teori

Gruppearbeid Ordstyrar: Den eldste på gruppa Referent: Den yngste på gruppa Prosess for kvart spørsmål: 1. Individuell refleksjon (2-3 min) 2. Rekkeframlegging 3. Gruppa si tilbakemelding på spørsmålet blir skrive ned av referent. Referent sender/leverer gruppa sine svar til prosjektleiar ved eigen skule/barnehage

Etter å ha høyrt på Pål Roland i dag: Korleis kan de redusere stress for barn/elevar som er sårbare? Ta utgangspunkt både i dei barna som blir stengt ute, og dei som stenger andre ute? Korleis vil de arbeida i avdelinga di/på trinn? Korleis lager de positive klima i din barnehage, på din avdeling eller ditt trinn/klasse? Etter å ha høyrt på Pål Roland i dag: Kva konsekvensar vil dette få for bhg/skulen sin utviklingsplan for kommande bgh/skuleår? Kva må me forsterka og forbetra?