Inkluderende barnehage og skolemiljø Time, Klepp, Hå og Gjesdal 6.mars 2018
Deltaking i Inkluderande barnehage og skulemiljø pulje 2 Barnehage og skulebasert kapasitetsutvikling med lærande nettverk Oppstart i januar 2018 Slutt i desember 2019 Jærskulen som ein kommune Rogaland: Sola, Stavanger, Eigersund og Jærskulen Barnehagar Prosjektleiar /Res.person Maria Tjaum Eimstad Skular Sissel J Johannessen Kontaktpersonar kommune Klepp Orre Borsheim Orre 1-10 Engelsvoll 1-7 Sissel J Johannesen Helga Hope Time Kvernaland FUS Eivindsholen Lye 1-7 Undheim 1-10 Karen Seppola Grethe Thu Skadberg Hå Urhei Motlandsmarka Bø 1-7 Vigrestad 1-4 Trond Egil Sunde Hildegunn Husveg Gjesdal Flassabekken Oltedal Dirdal 1-10 Gjesdal u.8-10 Hilde Siira Rannveig Eriksen
Program 13.00- 13.15 Velkommen v/Jærskulen 13.15- 14.15 Pål Roland om Stressteori Anbefalte tiltak mot mobbing Ressurs kontroll teori 14.15-14.30 Pause 14.30-15.30 Gruppearbeid interne grupper
Mål Prosjektet har som mål at kapasitetsutviklingen skal styrke barnehagers, skolers og eiers kapasitet til å skape og opprettholde gode barnehage- og skolemiljøer, og forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser.
Suksesskriterier At det gjennomføres prosesser i kollegiet som gir motivasjon, skaper mening og gir eierskap til arbeidet; medskaping At det settes av tilstrekkelig tid til arbeidet, og at leder legger klare føringer og rammer for arbeidet. Tydelige forventninger og forpliktelser. At leder klarer å bygge et lag i egen enhet. En mer distribuert lederpraksis.
Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling Utdanningsdirektoratet planlegger og legger til rette i dialog med fylkesmannen Hovedsakelig faglig input. Belyser bredt ulike aspekter ved de gjennomgående temaene i tilbudet Arbeid i fylker og kommunegrupper Nasjonale samlinger Fylkesmannen planlegger og legger til rette i dialog med kommunene. Faglig input etter ønske og behov hos kommunene. «Bore dypere og smalere» Erfaringsdeling internt og på tvers Arbeid i kommunegrupper Regionale samlinger Ressurspersonen planlegger og legger til rette for arbeid i dialog med kommunenivået og deltakerne Ferdighetstrening og faglig input etter ønske og behov hos deltakerne Erfaringsdeling Refleksjon over praksis Lærende nettverk Styrere og skoleledere planlegger, forankrer og legger til rette for den lokale utviklingsprosessen sammen med sitt personale i barnehage/skole. Samhandling med ressursperson og kommunenivået Observasjon og kollegaveiledning Arbeid i personalgrupper: Ferdighetstrening. Arbeid med teoretisk input. Refleksjon over praksis Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling
Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling Styrere og skoleledere planlegger, forankrer og legger til rette for den lokale utviklingsprosessen sammen med sitt personale i barnehage/skole. Samhandling med ressursperson og kommunenivået Observasjon og kollegaveiledning Arbeid i personalgrupper: Ferdighetstrening. Arbeid med teoretisk input. Refleksjon over praksis Barnehage-og skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplan og tidsplan for prosjektet http://www.jaerskulen.no/for- tilsette/fokusomrade/inkluderande-barnehage-og- skulemiljo.43431.aspx https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/nasjonale- satsinger/tilbud-om-kompetanseutvikling-miljo-og- mobbing/Satsing-inkludering/
Pål Roland Dosent UiS, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning I dag: Stressteori Anbefalte tiltak mot mobbing Ressurs kontroll teori
Gruppearbeid Ordstyrar: Den eldste på gruppa Referent: Den yngste på gruppa Prosess for kvart spørsmål: 1. Individuell refleksjon (2-3 min) 2. Rekkeframlegging 3. Gruppa si tilbakemelding på spørsmålet blir skrive ned av referent. Referent sender/leverer gruppa sine svar til prosjektleiar ved eigen skule/barnehage
Etter å ha høyrt på Pål Roland i dag: Korleis kan de redusere stress for barn/elevar som er sårbare? Ta utgangspunkt både i dei barna som blir stengt ute, og dei som stenger andre ute? Korleis vil de arbeida i avdelinga di/på trinn? Korleis lager de positive klima i din barnehage, på din avdeling eller ditt trinn/klasse? Etter å ha høyrt på Pål Roland i dag: Kva konsekvensar vil dette få for bhg/skulen sin utviklingsplan for kommande bgh/skuleår? Kva må me forsterka og forbetra?