Fagsamtaler som vurderingsform i naturfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Lise Vikan Sandvik PLU, NTNU.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Mål og læring hos elever
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Elevmedvirkning og egenvurdering Orkdal/Øy
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Didaktiske perspektiver om vurdering for læring Hege Knudsmoen, ALU2 mandag 3.mai.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Effektiv undervisning
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Norskfaget som begivenhet
Skreddersøm av info til hver enkelt bruker
Muntlig vurdering – å veilede andre
Framgangsmåte i mobbesaker
Karin Helle og Gro Beate Vige
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Et kognitivt perspektiv på læring
PRAKSISMØTE.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Den matematiske samtalen
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Lytteforståelse Rammeverket
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Fagsamtaler som vurderingsform i naturfag Anne Perjord, lektor ved Kippermoen ungdomsskole og NiN Noah Sandmo, Øyvind Nestvold, William Endresen, Ragnhild Enger og Sandra Nordås

Hva er en fagsamtale? Vurderingsform Samtale med faglig innhold. Elevene skal få mulighet til å få vise hva de kan. Elevene er de som er mest aktive i samtalen. (Joval, 2017; Saabye, 2013) Anne Perjord

Når kan fagsamtaler brukes som vurderingsform? Vurdering for læring (formativ vurdering) Vurdering av læring (summativ vurdering) (Black & Wiliam, 2018; Cowie, 2013; Hayward, 2015) Anne Perjord

Hva slags typer fagsamtaler har vi? 1. Lærer og elev 2. Lærer og to elever 3. Lærer og en litt større gruppe 4. Elever med lærer som observatør 5. Elevgrupper uten lærer tilstede i rommet Anne Perjord

Hvordan startet vi? Anne Perjord

Planlegging med tydelige mål Læringsmål og kjennetegn på måloppnåelse Fagsamtale som sjanger Sette av tid til å øve Læringssamtaler Det skal ikke være hemmelig hva elevene skal vurderes etter. Anne Perjord

Wiggins og McThighe «Understanding by design» Hvordan kan vi med vår planlegging og undervisning gjøre det mer forståelig for ALLE elevene hva det er at vi ønsker at de skal lære? Det er forskjell på å vite og forstå, men det er vanskelig å skille dette fra hverandre i praksis. Baklengs planlegging er nøkkelen for meg. Anne Perjord

Man kan si mye om matriser, men for de fleste elevene er dette et redskap for å snakke om vurdering, sammen med lærer og elever, men også seg selv. Anne Perjord

Kortsiktige mål/læringsmål: Langsiktige mål:     Undersøke hydrokarboner, alkoholer, karboksylsyrer og karbohydrater, beskrive stoffene og gi eksempler på framstillingsmåter og bruksområder  Allmenndanning  Kortsiktige mål/læringsmål:   Kunne forklare forskjellen på organiske og uorganiske forbindelser  Kunne beskrive hydrokarboner ut fra egenskaper og bruksområder  Kunne navnsetting og formler av hydrokarboner  Kunne beskrive alkoholer ut fra egenskaper og bruksområder  Kunne navnsetting og formler av alkoholer  Kunne beskrive karboksylsyrer ut fra egenskaper og bruksområder  Kunne navnsetting og formler av karboksylsyrer  Anne Perjord

Evalueringsskjema Anne Perjord

Hva sier elevene? Anne Perjord

Gruppeinndeling? Skal læreren eller eleven bestemme? Anne Perjord

Antall elever på gruppa? Anne Perjord

Hvor lang tid bør samtalen vare? Anne Perjord

Bør læreren være tilstede? Anne Perjord

Hvordan er din drømmefagsamtale? Anne Perjord

Hva annet må man tenke på før man skal sette i gang? Kjønn Rom til alle Opptak og ha et system på hvordan de skal få levert filmer Anne Perjord

Hvorfor bruker jeg fagsamtaler som en del av vurderingsbredden? Anne Perjord

Hva viser tidligere forskning? Flere studier som viser hvordan vurdering bør integreres i undervisningen (Black &Wiliam, 1998; Wiliam & Thompson, 2007; Slemmen, 2010; Wiliam, 2011, Buland et al, 2014) Vurderingskompetansen og flere vurderingsmåter (Buland et al., 2014) Aktive naturfagelever som snakker sammen i små grupper, gir god læring. (van Zee et al., 2001; Wellington & Osborne, 2001; Cowie, 2013; Black & Wiliam, 2018) Lite forskning på der elevene får kommentere vurderingsformene (Cowie, 2013) Anne Perjord

Muntlige ferdigheter Det tradisjonelle synet på muntlige ferdigheter Skape som pedagoger må skape muligheter og situasjoner hvor elevene får vist sine muntlige ferdigheter. Muntlige ferdigheter handler ikke bare om prating, men også å kunne lytte og kunne bruke det videre i en samtale. En egnet vurderingsform for å vise dybdelæring. Anne Perjord

De stille elevene Anne Perjord

Guttene Anne Perjord

Stress Anne Perjord

Differensiering Anne Perjord

Av og til får jeg frysninger Anne Perjord

Kompetanse for framtiden Nytt kompetansebegrep Den generelle delen av læreplanen Allmenndanning Vurdering er læring (Hayward, 2015) Anne Perjord

Kilder: Black, P. & Wiliam, D. (1998) Kilder: Black, P. & Wiliam, D. (1998). Inside the black box; raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139-152. Black, P. & Wiliam, D. (2018). Classroom assessment and pedagogy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 1-25. Buland, T., Engvik, G., Fjørtoft, H., Langseth, I., Sandvik, L. V. & Mordal, S. (2014). Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. . I L. V. Sandvik, Buland, T (Red.), Sluttrapport fra prosjektet forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). Trondheim: NTNU Program for lærerutdanning. Cowie, B. (2013). Assessment in the science classroom: Priorities, Practices and Prospects. I J. H. McMillan (Red.), Handbook of Research om Classroom Assessment: SAGE Publications. Hayward, L. (2015). Assessment is learning: The preposition vanishes. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 22(1), 27-43. Joval, E. T. (2016). Læringssamtalen. En læringsfarsott eller framtidens samtale? Hentet fra http://laringslopdrammen.no/blog/laeringssamtalen-en-farsott-eller-fremtidens-samtale/ Joval, E. T. (2017). Snakk om læring! Lærings- og fagsamtaler i skolen. Oslo: Pedlex. Saabye, M. (2013). Muntlig underveisvurdering. Lærings- og fagsamtaler (1). Oslo: Pedlex Norsk skoleinformasjon. Van Zee, E. H., Iwasyk, M., Kurose, A., Simpson, D. & Wild, J. (2001). Student and teacher questioning during conversations about science. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 159-190. Wellington, J. & Osborne, J. (2001). Language and literacy in science education: McGraw-Hill Education (UK). Wiggins, P. & McTighe, J. (2005). Understanding by design: Ascd. Anne Perjord

Bilde-kilder: Bilde1: https://www. google. com/search Bilde-kilder: Bilde1: https://www.google.com/search?q=conversations&rlz=1C1PRFI_enNO817NO817&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWstTD1r3hAhWO0KYKHQ4gCNcQ_AUIDigB&biw=1262&bih=583#imgdii=kMpdFYcMrwjk2M:&imgrc=URUWpVzw8S3rbM: (01.04.2019) Bilde 2: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjYp8Ln2L3hAhXdAxAIHYj3Ah4QjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Farunimashah.com%2Fthe-beauty-of-conversations%2F&psig=AOvVaw15qAM55ToviNe3EvqB8CL9&ust=1554715993135951 (01.04.2019) Bilde 3: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwi68O7t3L3hAhWoo4sKHYZWBvIQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fdocplayer.me%2F61277991-Stress-i-skolen-fremtiden-egne-forventninger-sosialt-press-fritid-depresjon-tester-lekser-prestasjoner-skolekrav-utmattelse-sovnmangel.html&psig=AOvVaw0onVM8m-I_gdx78Iydz_NG&ust=1554716937759953 (01.04.2019) Bilde 4: https://www.google.com/search?rlz=1C1PRFI_enNO817NO817&biw=1280&bih=610&tbm=isch&sa=1&ei=6sesXNTFDfL0qwGj3JlI&q=stille+elever&oq=stille+elever&gs_l=img.3...184629918.184646425..184647342...0.0..0.0.0.......27....1..gws-wiz-img.8DNq3YowZcI#imgrc=7gNrf1--j_9UPM: (01.04.2019) Bilde 5: https://www.google.com/search?rlz=1C1PRFI_enNO817NO817&biw=1280&bih=610&tbm=isch&sa=1&ei=Gce9XIO5GuuIrwTZnJGIAg&q=boys+animation+images&oq=boys+ani&gs_l=img.1.1.0i19l7j0i5i30i19.18125.32954..35737...2.0..1.80.1988.29......2....1..gws-wiz-img.....0..0j0i67j0i30j0i8i30j0i5i30.qvelm-V4ZEg#imgrc=aT7OxyocZuLqBM: (01.04.2019) Bilde 6: https://www.google.com/search?rlz=1C1PRFI_enNO817NO817&biw=1280&bih=610&tbm=isch&sa=1&ei=7Me9XJL5CZaGwPAPpYykoA4&q=silent+student+animation&oq=silent+student+animation&gs_l=img.3...33293.38295..38625...2.0..0.268.1124.10j1j1......1....1..gws-wiz-img.......0i30j0i8i30.qCybXTMY9Sk#imgrc=v-Sic-vgKDvfTM: (01.04.1920) Anne Perjord