Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaroline Håland Endret for 7 år siden
1
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no
2
Om TtiT l Tidlig trygg i Trondheim (TtiT) – Barn født i 2003 og 2004 – 1000 barn og deres familier – Undersøkelser hvert andre år – Foreldre, barn, barnehageansatte, lærere – 2016: 5. runde, med 12-åringer Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no Foto: colourbox.no
3
Om TtiT ll Hva driver vi med akkurat nå? Spising og vekt «feeding practices» og barns spiseatferd Spiseatferd og vektøkning hos barn med risiko for fedme Kresenhet hos barn, bl.a validering av måleinstrument Etc. Internettspilling Hvor utbredt er avhengighet? Hva predikerer avhengighet? Forholdet mellom spilling og sosial kompetanse Sosial kompetanse Beskytter det mot utvikling av psykiske vansker? Evt. hvilke? Tilknytning Tilknytning og selvregulering – morderering av kjønn, genetikk? Hva predikerer endring av tilknytning? Nevropsykologi, spiseforstyrrelser, -vansker og overvekt Foreldre og deres innvirkning på barns utvikling av konsentrasjon, selvregulering og impulshemming Foreholdet mellom foreldre-barn relasjon og lærer-barn relasjon – og betydningen av genetikk Fysisk aktivitet og depresjon Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no Foto: colourbox.no
4
Spesialundervisning Finnes det forhold utenom det som vedrører evnen til å nyttiggjøre seg ordinær undervisning som påvirker bruken av spesialundervisning? Hvem får det? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no
5
Bakgrunn I: Hvem får SU? Litteraturen (USA, Australia, England, Skandinavia, Europa generelt) viser at enkelte grupper er overrepresentert i spesialundervisningen sett i forhold til øvrig populasjon: -Lav sosioøkonomisk status (SES) -Gutter -Etniske minoriteter I Norge: 70% gutter i spesialundervisningen, overvekt av minoriteter Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no
6
Bakgrunn II: Hvem får SU? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no Hva kan forklaringen være? 1.Sammenfall av diagnose og vanske med tilhørighet i gruppe? Kjønn/SES Diagnose/vanske SU
7
Bakgrunn III: Hvem får SU? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no Hva kan forklaringen være? 2. En skjevhet mtp. hvordan man vurderer noen til å ha en vanske som kvalifiserer til SU Får man SU på grunn av kjønn eller SES? Kjønn/SES SU
8
Metodiske utfordringer og mangler i litteraturen Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no 1.Flest krysseksjonelle studier 2.Ved longitudinelle studier, mangler kontroll av tidligere SU - I hvilken grad er det tidligere SU versus andre faktorer som bestemmer seleksjon til SU? 3. Registerdata - Hva betyr f.eks. kategorien atferdsproblemer? - data er avhengig av hverandre – e.g. diagnose og SU (USA) 4. Studier mangler kontroll av atferdsproblemer 5. Betydningen av lærerens opplevelse av hjelpesløshet?
9
Hva gjorde vi? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no -SU fra 3.-5. klasse – kontroll av tidligere SU - Skolefaglige prestasjoner – kartleggingsprøver -Atferdsproblemer (ADHD, ODD/CD) -Lærerens hjelpesløshet -Kjønn og SES
10
Resultater I Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no Table 4 Logistic Regression model on the influence of third grade (T1) academic -, social -, and learning- difficulties (T1), and demographic factors to fifth grade special education (T2) Bivariate comparisons Bivariate comparisons controlling for T1 special education OR(95% CI)p-valueOR(95% CI)p-value Special education T1 (C)196.84(119.86 to 323.24)<.001--- Reading test scores (C)0.92(0.89 to 0.94)<.0010.92(0.88 to 0.96)<.001 Math test scores (C)0.91(0.88 to 0.93)<.0010.91(0.88 to 0.94)<.001 Helplessness (T)2.85(2.06 to 3.94)<.0013.27(2.23 to 4.78)<.001 ADHD (C)1.43(1.34 to 1.54)<.0011.45(1.33 to 1.59)<.001 ODD/CD (C)1.43(1.27 to 1.62)<.0011.50(1.27 to 1.76) <.001 Gender (C)0.68(0.49 to 0.93).0170.85(0.54 to 1.32).46 SES (P)*0.87(0.64 to 1.19).3620.91(0.58 to 1.41).657
11
Resultater II Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no Table 5 Multivariable Logistic Regression model on the influence of demographic and academic-, social-, and learning- difficulties (T1) and demographic factors to fifth grade special education (T2) OR (95% CI)p-value Special education T1 (C)134.83 (8.83 to 2057.79)<.001 Reading test scores (C)0.99 (0.94 to 1.04).753 Math test scores (C)0.93 (0.89 to 0.97)<.001 Helplessness (T)2.11 (1.21 to 3.70).009 ADHD (C)1.17 (0.10 to 1.37).054 ODD/CD (C)1.17 (0.83 to 1.64).494 Gender (C)1.11 (0.27 to 4.53).885 Socioeconomic status (SES) (P)*1.09 (0.62 to 1.89).771
12
Prosjektets trinn 2 1.Har spesialundervisning slik det normalt gis, noen effekt på elevens skoleprestasjoner, deres kognitive, atferdsmessige, følelsesmessige eller sosiale ferdigheter og tilpasning? Hjelper det? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: 73 59 63 00 | E-post: kontakt@samfunn.ntnu.no | Web: samforsk.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.