Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UTDANNINGSVALG Nytt fag?.
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Ansvar og prosesser i skolen
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Samarbeid mellom skole og hjem
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
F raværs O ppfølgings T eam Odny Kjelbergnes og Mette Foseid Brattgjerd.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Slåtthaug ungdomsskole
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
-Ein tydeleg medspelar IKO arbeidet Atlanten videregående skole og Kristiansund videregående skole.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Hvordan møter vi elever med utfordringer? 1 Overgangen fra ungdomskolen. 2 Tiltak i skolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Ungdomsskolens egenart Skolens satsingsområder Permisjoner Fravær – vitnemål Vurdering - utviklingssamtalen.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Møte kontaktlærere og personal tutors
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Overgang for elever med spesielle behov
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Møte for foresatte Vg
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole IKO Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole

IKO i grunnskolen Identifisering Kartlegging Oppfølging

Holdningskomponenten Hvorfor? Holdningskomponenten Strukturkomponenten Kompetansekomponenten

Holdningskomponenten Verdigrunnlaget Ønske og forventning om inkluderende skole – tilpasset opplæring i et bredt perspektiv. Elevsyn, læringssyn Relasjonskompetanse blir løftet Samarbeid med hjemmet Psykososiale forhold, læringsmiljø

Strukturkomponenten Hvordan tolker vi vårt mandat? Kvalitetsplan for skolene i Molde kommune Plan for tilpasset opplæring i Molde kommune Hvordan kan vi jobbe enda mer målrettet med de med behov i en spesielt kritisk fase i utdanningsløpet? Kan vi sammen skape nye strukturer?

Kompetansekomponeneten Refleksjon rundt elevens opplæringssituasjon. Målrettet didaktisk og pedagogisk kompetanseheving/praksisendring. Kompetanse ift. egen organisasjon, mulighetsrommet. Trene på å vurdere ulike tiltak, planlegge, fordele ansvar, evaluere tiltak, sette inn nye tiltak…

8. og 9.trinn Ved terminslutt lages rapporter Ledelsen og sosialpedagogisk rådgiver har samtale med kontaktlærerpar. Gjør avtaler om oppfølging av elever, skrives referat (enkelt, men forpliktende gjerne med frister) Videre oppfølging av avtaler 

Plass for alle – Plan for tilpasset opplæring, peker på en rekke tiltak Oppfølgingssamtaler med kontaktlærer Samtale med rådgiver Kurs/opplæring/tettere oppfølging i en periode Møte m/foresatte Prosedyre ved skolefravær Skoleteam Leksehjelp Pedagogisk analyse Helsesøster/HFU BV TILTAK

10.trinn Kartlegging og dokumentasjon 10.trinn: - Hvilke elever bør gå mot full kompetanse  - Hvilke elever bør gå mot grunnkompetanse eller praksisbrev, behov for tiltak, læreforutsetninger  - Elevens yrkesinteresse  Oppfølging i videregående skole:  - Ungdomsskolen og videregående skole samarbeider i overgangsfasen. Det søkes på B- skjema. Melding fra avgiverskole om utfordringene.  - Framdriftsplaner – Intervjuguide - Tiltaksplan – Rett elev på rett plass 

Hva har vi oppnådd? God oversikt over den enkelte klasse og elev. Tid spart er tid tjent, jobber mer målrettet. Kontaktlærere opplever at de blir lyttet ut og har støtte i utfordringer og/eller vurderinger.