Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole IKO Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
IKO i grunnskolen Identifisering Kartlegging Oppfølging
Holdningskomponenten Hvorfor? Holdningskomponenten Strukturkomponenten Kompetansekomponenten
Holdningskomponenten Verdigrunnlaget Ønske og forventning om inkluderende skole – tilpasset opplæring i et bredt perspektiv. Elevsyn, læringssyn Relasjonskompetanse blir løftet Samarbeid med hjemmet Psykososiale forhold, læringsmiljø
Strukturkomponenten Hvordan tolker vi vårt mandat? Kvalitetsplan for skolene i Molde kommune Plan for tilpasset opplæring i Molde kommune Hvordan kan vi jobbe enda mer målrettet med de med behov i en spesielt kritisk fase i utdanningsløpet? Kan vi sammen skape nye strukturer?
Kompetansekomponeneten Refleksjon rundt elevens opplæringssituasjon. Målrettet didaktisk og pedagogisk kompetanseheving/praksisendring. Kompetanse ift. egen organisasjon, mulighetsrommet. Trene på å vurdere ulike tiltak, planlegge, fordele ansvar, evaluere tiltak, sette inn nye tiltak…
8. og 9.trinn Ved terminslutt lages rapporter Ledelsen og sosialpedagogisk rådgiver har samtale med kontaktlærerpar. Gjør avtaler om oppfølging av elever, skrives referat (enkelt, men forpliktende gjerne med frister) Videre oppfølging av avtaler
Plass for alle – Plan for tilpasset opplæring, peker på en rekke tiltak Oppfølgingssamtaler med kontaktlærer Samtale med rådgiver Kurs/opplæring/tettere oppfølging i en periode Møte m/foresatte Prosedyre ved skolefravær Skoleteam Leksehjelp Pedagogisk analyse Helsesøster/HFU BV TILTAK
10.trinn Kartlegging og dokumentasjon 10.trinn: - Hvilke elever bør gå mot full kompetanse - Hvilke elever bør gå mot grunnkompetanse eller praksisbrev, behov for tiltak, læreforutsetninger - Elevens yrkesinteresse Oppfølging i videregående skole: - Ungdomsskolen og videregående skole samarbeider i overgangsfasen. Det søkes på B- skjema. Melding fra avgiverskole om utfordringene. - Framdriftsplaner – Intervjuguide - Tiltaksplan – Rett elev på rett plass
Hva har vi oppnådd? God oversikt over den enkelte klasse og elev. Tid spart er tid tjent, jobber mer målrettet. Kontaktlærere opplever at de blir lyttet ut og har støtte i utfordringer og/eller vurderinger.