Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019."— Utskrift av presentasjonen:

1 FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019

2 FØRSKOLEDAG Formål med førskoledagen: møte sine nye klassekamerater
få treffe kontaktlærer skape forventninger til skolestart foresatte får informasjon

3 KYRKJEKRINSEN SKOLE 430 elever 2019-2020
60 ansatte (lærere,assistenter, renholdere, vaktmester, helsesøster) Småtrinnet Mellomtrinnet Ungdomstrinn SFO; ca 60 barn

4 1. KLASSE 2019-2020 23 elever: Langarinden 6 elever Heiane 3 elever
Vikaleitet 5 elev Myrdalsvegen 2 elever Sæterstølvegen 1 elev Salhusvegen 1 elev Olderkjerret 1 elev Brurastien 1 elev Steinestøvegen 1 elev Myrdalshovden 1 elev Dalavegen 1 elev

5 Voksendekning i 1.klasse
Kontaktlærere på trinnet Lena Rygg Henny Jensen

6 Vår visjon Kunnskap, Samhold og Glede Kyrkjekrinsen skole er stedet

7 På Kyrkjekrinsen skole
Skolens elevsyn På Kyrkjekrinsen skole Ser vi det positive i hver enkelt elev Vi møter hverandre med Tillit Forventninger Toleranse Høflighet Interesse Elisabeth Mohn Danielsen og Maybel Heimvik

8 Satsingsområder Læring og klasseledelse STL + Sosial kompetanse og psykososialt læringsmiljø (Olweus-programmet)

9 Læring Læringssyn Lekser Vurdering for læring Aktive elever
Subjekt i egen læring Læringskamerater Læresamtalen STL+ Lekser Begrenset Tilpasset undervisningen – lekser for en grunn Vurdering for læring Opptatt av læring Underveisvurdering Elisabeth Mohn Danielsen og Maybel Heimvik

10 Læring Det er i komplekse undervisningssituasjoner at det skjer læring
Varierte undervisningsmetode Elevene i fokus Læreren som læringsleder Dette innebærer at det er en rekke faktorer i læringsmiljøet og undervisningen som har innflytelse på elevenes faglige og sosiale læring og utvikling (Nordahl, 2010) Elisabeth Mohn Danielsen og Maybel Heimvik

11 Elevforutsetninger 50% Skolen 5-10% Hjemmeforhold 5-10%
Læringseffekt Elevforutsetninger 50% Skolen % Hjemmeforhold 5-10% Medelever % Læreren 30% (Hattie, 2010)

12 Læringsgropen Rita Hove og Jørgen Ramsdal

13 Hvordan kan foresatte hjelpe barna med læringsarbeidet?
Summing Hvordan kan foresatte hjelpe barna med læringsarbeidet?

14 Hva kan foresatte bidra med for å skape gode holdninger blant barna?
Summing Hva kan foresatte bidra med for å skape gode holdninger blant barna?

15 FORELDRESAMARBEID ”Foresatte har hovedansvaret for egne barn og har stor betydning for barnas motivasjon og læringsutbytte.” ”Samarbeid mellom skolen og hjemmet er et gjensidig ansvar.” Kunnskapsløftet s. 34/35

16 Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St. meld. 31
Skolen Skolen har det faglige ansvaret for opplæringen, og lærerne har den faglige og pedagogiske kompetansen Skolen skal klargjøre skolens mål, innhold og arbeidsformer og hvilke rettigheter og plikter elever og foresatte har Skolen skal dokumentere og informere de foresatte om elevenes læring og utvikling Skolen skal bidra til utvikling av elevenes sosiale ferdigheter og skape et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Skolen skal støtte foresatte i deres oppdragelse av barna Skolen har ansvar for å legge til rette for et godt samarbeid med hjemmene Elisabeth Mohn Danielsen og Maybel Heimvik

17 Ansvarsfordeling mellom hjem og skole
Foresatte: Foresatte har hovedansvaret for sine barns opplæring De foresatte har ansvar for at barna møter forberedt på skolen, og med mat og egnet påkledning At elevene kommer tidsnok til skolen De foresatte skal se til at barna gjør leksene sine De foresatte skal holde seg orientert om sine barns skolesituasjon De foresatte har best kjennskap til sine barn og bør derfor gi skolen del i denne De foresatte skal være kjent med skolens regelverk og bidra til at barna respekterer dette Elisabeth Mohn Danielsen og Maybel Heimvik

18 Kapittel 9a i opplæringsloven
Alle elever har rett til et trygt og godt psykososialt skolemiljø Hvis du er bekymret ta kontakt med skolen tidlig Henstilling undersøkelser Aktivitetsplan §9a Skolen setter i gang tiltak i samarbeid med de foresatte Evaluering (nytt vedtak/ avslutte sak?) Vær løsningsorientert

19 Hjemmesiden vår Skolens hjemmeside Skolens planer Ukeplaner Skolerute
Informasjon Sosiale aktiviteter Ulike skjema, f.eks permisjonssøknad

20 Samarbeid skole / hjem Foresattemøter Utviklingssamtaler
Foreldrerådet: Alle foreldre som har barn ved skolen er medlemmer av foreldrerådet FAU: Foreldrerådets arbeidsutvalg(trinnkontakter) SU: Det høyeste fellesorgan skole / hjem

21 Skolestart Skolen starter opp fredag 16. august
1. trinn møter 11.30, utenfor inngang C Første skoledag varer 1 1/2 time, slutter 13.00 SFO åpen før og etter

22 VELKOMMEN! VI SER FRAM TIL Å TA IMOT BARNET DERES OG HÅPER OG TROR
AT ELEVENE VIL FÅ EN FIN TID PÅ KYRKJEKRINSEN SKOLE

23 VELKOMMEN TIL SFO VED KYRKJEKRINSEN SKOLE

24 START STARTER TORSDAG 1. AUGUST 2019 KL. 7.30 ÅPNINGSTIDENE
BETALE FOR HELE MÅNEDER OPPSIGELSE/ENDRING AV PLASS

25 ANTALL BARN OG PERSONALET PÅ SFO
- I dag er vi ca.60 barn på SFO - 6 ANSATTE INKLUDERT SFO LEDER

26 GENRELLE OPPLYSNINGER OM SFO
SFO HAR EGEN BASE. HER ER DET INNKRYSSING OG UTSKRYSSING. BARNA MÅ MELDE SEG. (MORGEN OG ETTER SKOLETID) MÅ FÅ SKRIFTLIG MELDING DERSOM BARNET IKKE SKAL PÅ SFO LANGDAGER – PÅMELDING

27 GENRELLE OPPLYSNINGER OM SFO
MATPAUSER FROKOST. FORELDRE HAR ANSVAR FOR Å LEVERE OG HENTE BARNA. IKKE TLF. BESKJED SFO-KAFE 1-2 GANGER I ÅRET.

28 AKTIVITETER UTE AKTIVITETSROM, FORMING/MALING KONSTRUKSJONSLEKER
UTKLEDNING GYMSAL 4.KL. KLUBBEN BINGO/KINO/DISCO KODING ANDRE ØNSKER FRA BARNA

29 Til utdeling SKRIV ANGÅENDE 60% PLASS SKOLERUTEN ÅRSPLAN INFO SKRIV


Laste ned ppt "FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google