Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss? Ny IA-avtale for perioden 1.1.19 – 31.12.22 Svein Trondsen, NAV Arbeidslivssenter Innlandet T 90 55 24 03 svein.trondsen@nav.no
Avtale inngått av partene i arbeidslivet
Mål for avtalen Å legge til rette for at så mange som mulig kan arbeide så mye som mulig, så lenge som mulig Sykefravær: Sykefraværet skal reduseres med 10 prosent sammenlignet med årsgjennomsnittet for 2018 Frafall: Frafallet fra arbeidslivet skal reduseres
Innsatsområder Forebyggende arbeidsmiljøarbeid Må være kunnskapsbasert og rettet mot reelle behov på den enkelte arbeidsplass Avtalen skal styrke partssamarbeidet om forebyggende arbeidsmiljøarbeid lokalt og bidra til at virksomhetene får tilgang til god kunnskapsbasert støtte i arbeidet Innsats mot lange og/eller hyppig gjentagende sykefravær Innsatsen skal være kunnskapsbasert
Fokus og bistand fra NAV Fortsatt fast kontaktperson i NAV Arbeidslivssenter NAV Arbeidslivssenter Innlandet gir nye muligheter, erfaringer og kompetanse IA-skole Lederutviklingsprogram Virksomhetsteam NAV Vestre Toten og Arbeidslivssenteret Christina Topp, Dina Westrum og Svein Trondsen Ønsker å jobbe tettere med de enkelte enheter Forebygging og oppfølging henger nøye sammen Bransjeprogrammer for barnehage og sykehjem «En bra dag på jobb» er utviklet av Statens Arbeidsmiljøinstitutt, og består av filmer og forslag til gruppearbeid for bedre arbeidsmiljø www.enbradagpajobb.no 5
Godt partssamarbeid Evnen til samarbeid er avgjørende for å lykkes Hentet fra Sintef sin rapport «partssamarbeid og forebyggende arbeidsmiljøarbeid»…..intervju med ulike rolleinnehavere i ulike bedrifter
Gode ledere Erkjenner at de har hovedansvaret for arbeidsmiljøarbeidet Bruker tillitsvalgte som en form for kvalitetssikrere Bygger gode og varige strukturer for partssamarbeid Er opptatt av å være ledende rollemodeller
Gode tillitsvalgte Forstår rollen sin som bindeledd mellom ansatte og ledere Er opptatt av å trygge både den enkelte og arbeidsplassen Har god og nødvendig kompetanse Holder seg informert gjennom god dialog med leder Er tett på drifta Samarbeider godt med andre fagforeninger
Gode verneombud Tar ansvar for alle ansatte, også ledere Bidrar til at ansatte realiserer medvirkningsplikten Er driftsnær og synlig for de ansatte Organiseres i henhold til den lokale drifta Tett nok på de ansattes arbeidshverdag til å være i forkant gjennom et forebyggende arbeidsmiljøarbeid Har kompetanse til å jobbe forebyggende og utviklingsorientert
Samarbeider med eksterne parter Virksomheter som jobber godt med forebyggende arbeidsmiljø erkjenner behovet for bistand og støtte, og anerkjenner kompetansen og rollen til de eksterne parter Arbeidstilsynet Bedriftshelsetjenesten NAV
Forutsetninger for et godt arbeidsmiljø (STAMI) KULTUR OG KLIMA KRAV vs KONTROLL DETTE VIRKER FORUTSIGBARHET INNSATS vs BELØNNING Krav vs. kontroll: Det må være samsvar mellom krav som stilles til den enkelte og den mulighet for kontroll og selvstendighet den enkelte har i arbeidet. Innsats vs. belønning: Viktig med balanse mellom innsats og belønning. Belønning kan f.eks gis i form av anerkjennelse, nok ressurser til å gjøre jobben, utviklingsmuligheter og ros/tilbakemeldinger, Unngå rollekonflikter. Når vi må velge mellom uforenlige oppgaver over tid, blir det for de fleste en stor belastning som går ut over psykisk og fysisk helse. Ledelsesfaktorer- eksempelvis bør støttende og bemyndigende ledelse tilstrebes: Det å i tilstrekkelig grad delegere muligheter til å løse oppgaver og gi nødvendige ressurser viser seg å fremme godt arbeidsmiljø, psykisk helse og minsker muskel og skjelettplager hos ansatte. Forutsigbarhet handler om at det gis nok informasjon- at ansatte behandles likt og rettferdig. Jobbkultur og arbeidsklima etableres og videreutvikles i samarbeid mellom partene på arbeidsplassen. ROLLEKLARHET LEDELSESFAKTORER
Innspill Fokus på oppdraget Nærvær vs fravær Roller, rammer, relevans Krav, kontroll, konsekvens Forutsigbarhet, forbedring, forandring Rettferdighet vs likhet Proritering Forankring