Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sykefravær / personalpolitikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sykefravær / personalpolitikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sykefravær / personalpolitikk
Finanskomiteen 13. mars 2019 Eli Nerbø

2 Årsverk Virksomhet Årsverk Sentraladministrasjon 45,1 Barnehage 143,8
Skole 405,1 Familiens hus 58,6 Helse og bistand 205,6 Hjemmebaserte tjenester 118 Vilberg kompetansesenter for helse og omsorg 193,4 NAV 21 Kultur 34,3 Kommunalteknikk 51,5 Kommunal forvaltning 27,3 Eiendomsforvaltningen 83,5 2019 1387,2

3 Utvikling i samlet sykefravær - KS
Kommuner: 9,83 Fylkeskommuner og kommuner: 9,55 Fylkeskommuner: 7,16

4 KS uttaler - Å se at iherdig arbeid gir en ønsket utvikling i sykefraværet for sektoren vår er gledelig. Likevel står vi overfor krevende utfordringer fordi IA-avtalen har et mål om å få ned sykefraværet med ti prosent i løpet av kommende fireårsperiode. Det betyr at det omfattende arbeidet som allerede er satt i gang og det økte fokuset som har vært knyttet til sykefravær må fortsette og kanskje også intensiveres, sier Tor Arne Gangsø, områdedirektør for arbeidsliv i KS.

5 Utvikling sykefravær Ansvar(T) Sykefraværs% 2016 2017 2018
2016 2017 2018 Sentraladministrasjonen 8,17 5,13 Familiens hus 11,12 7,75 9,85 Helse og bistand 9,33 9,32 9,05 Hjemmebaserte tjenester 12,96 15,16 13,65 Vilberg kompetansesenter for helse og omsorg 10,39 11,26 11,2 NAV 4,33 2,09 5,54 Barnehage 9,99 8,28 Skole 7,36 7,43 7,05 Kultur 7,9 10 9,56 Kommunalteknikk 6,92 4,56 4,64 Kommunal forvaltning 3,51 7,16 5,33 Eiendomsforvaltning 9,36 11,29 11,52 Gjennomsnitt 8,74 9,09 8,69

6 Rutine for sykefraværsoppfølging
Dagens rutine ble revidert og godkjent av AMU februar Tillitsvalgte og verneombud med i utformingen av rutinene. Resultat: Rutine for tettere oppfølging samt vilkår knyttet til permisjon i andre sykefraværsår.

7 Rutine for sykefraværsoppfølging - forts.
Bidra til at arbeidstaker og leder har felles forståelse av hva sykefraværsoppfølging innebærer og hindre vilkårlig behandling av sykmeldte Nærmeste leder har ansvar for all oppfølging av sykefravær

8 Nærværsarbeid er nærmeste leders ansvar.
Ansvaret gjelder fra første dag, til maksdato og så lenge den ansatte har et ansettelsesforhold. Gjelder alle sykmeldte, i alle stillings % og graderinger. Rutinene er et hjelpemiddel ved gjennomføring av nærværsarbeid. Dokumentasjon er vektlagt i rutinene. Lojalitet til rutinene og lik praksis.

9 Hvordan gjøres rutinen kjent?
Velkomstmappe Del av introduksjon på arbeidsplassen Tema på personalmøter (rutiner, statistikk) Personalhåndboken Vedlegg til innkalling til møte om oppfølgingsplan

10 Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Ny avtale for Mål for samarbeidet IA-avtalen skal skape et arbeidsliv med plass til alle gjennom å forebygge sykefravær og frafall og på denne måten bidra til å øke sysselsettingen.

11 Mål Sykefravær Frafall
Sykefraværsprosenten skal reduseres med 10 % sammenlignet med årsgjennomsnittet for 2018 Frafall Frafallet fra arbeidslivet skal reduseres

12 Inkluderende arbeidsliv mål- og handlingsplan
Oppdateres hvert år Tillitsvalgte og verneombud er delaktige i årlig revisjon Virksomhetene fyller selv inn egne mål, frister og planer

13 2017 Nærvær som tema på ledersamlinger
Helsefremmende ledelse Konflikthåndtering Grunnleggende nærværsarbeid Hyppig korttidsfravær Gjennomgående høyt fravær over tid Rutine for sykefraværsoppfølging Oppsigelse på grunn av sykefravær

14 2018 Prosjektet skal: Bidra til å holde sykefraværsarbeidet høyt og kontinuerlig på agendaen i kommunene Presentere ny forskning om hva som fremmer nærvær på den enkelte arbeidsplass. Mestringsorientert ledelse er kjernen i nærværsarbeidet, og i tillegg løftes det inn ny kunnskap om god oppfølging og forebygging på arbeidsplassen Forskning viser at mestringsorientert ledelse gir bedre helse, lavere fravær og bedre psykososialt arbeidsmiljø

15

16 Badet kulturtun 8. juni

17 Kommunestyresalen 20. juni

18 Mer om NED-prosjektet Eidsvoll første kommune som gjennomførte workshop del 1 i Akershus KS Konsulent ga tilbakemelding om at de ikke tidligere hadde opplevd så stort engasjement

19 Gjennomført i overkant av 40 workshoper
NED – del 2 Gjennomført i overkant av 40 workshoper Avdelingsvise tiltak inn i handlingsplan Positive tilbakemeldinger fra deltakere

20 Trepartssamarbeid Arbeidet med nærvær er i fokus blant tillitsvalgte og verneombud. Verneombudene (HMS) har egne samlinger hvert år. 2017: Personalavdelingen har deltatt med sekvenser om blant annet handlingsplan for inkluderende arbeidsliv. 2018: Tema konflikthåndtering.

21 Tiltak for å styrke nærvær
Gradert sykemelding Midlertidig eller varig endring av rutiner, arbeidsfunksjoner eller arbeidstid Tekniske hjelpemidler, fysisk tilrettelegging Omplassering, opplæring/omskolering Kombinasjon arbeid/trygd Konflikthåndtering

22 Tett og godt samarbeid med
Øvrige tiltak Tett og godt samarbeid med kommunens IA-kontakt NAV Eidsvoll Tillitsvalgte og verneombud Deltar i virksomhetens ledermøter Gjentagende langtidsfravær Hyppig korttidsfravær M

23 Personalpolitikk Årsverk pr. ansatt 2016 2017 2018 Prosent 0-24,9 %
8,1 7,1 6,0 25-49 % 8,4 7,9 6,3 50-74,9 % 15,3 14,5 14,3 75-99,9 % 19 20,6 19,3 100 % 49,2 49,9 54,2

24 Rekruttering Gjennomført kurs i rekruttering og intervjuteknikk to ganger i 2018 Fokus på tidsplan ved rekruttering

25 Trivselstiltak Introduksjonsdag for nyansatte to dager i året Høstfest på Bygdetunet Lokale julearrangement Markering for ansatte som har vært tilsatt i 25-år


Laste ned ppt "Sykefravær / personalpolitikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google