Gjennomgang før eksamen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Læreplanen i eldre historie
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Bokpresentasjon Bergen
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgang før eksamen

Fram til eksamen Snakke med andre Se på tidligere gitt oppgaver, disponere, tenke over innhold Hva gjøre for å huske ting? Kan ikke lese på eksamen, selv om har lov til å ha med hjelpemidler: må huske hvor ting står, så kan finne dem

HUSK! Få nok søvn Være i Silurveien kl 08.30 Ta med matpakke og drikke Og en energiboost til ettermiddagen

Opplegg for eksamen Eksamen er firedelt: Vitenskapsteori 1/4 Historisk metode 1/4 Kvantitative metoder 1/4 Kvalitative metoder 1/4 Tidligere var den tredelt (25% vit.teori, 25% hist metode, 50 % kvant+kval)

Planlegge Idemyldre på alle oppgavene først. Blir for sliten i hodet senere på dagen Hva ber oppgava meg å gjøre? Redegjøre for? Diskutere? Analysere? Sammenligne? Vurdere? Stikkord Sammenkoplinger mellom synspunkter, temaer…

Organisering Hva skal med? Hva er relevant? Hvilken rekkefølge skal det i? Lag struktur: jeg tolker oppgaveteksten slik at jeg skal… Først skal jeg, så skal jeg… 3-4 setninger. Tolk teksten i retning av det du kan best (men uten at det blir søkt, da) Muligheter for sammenkoplinger alltid lurt  vitner om oversikt Ikke om å gjøre å skrive mest mulig, men å skrive om det som er relevant. Klart og tydelig. Gjerne problematisere; det er aldri feil. Bruk eksempler!

Overvåking av selv Hold øye med tida Har jeg svart på oppgava? Har jeg brukt relevant litteratur? Har jeg skrevet klart?

Hva innebærer Hansons tese og hvordan vil du vurdere dens betydning? OPPGAVE 1: HANSONS TESE Hva innebærer Hansons tese og hvordan vil du vurdere dens betydning? OPPGAVE 2: BEGREPSANALYSER Innslag i alle forskningsarbeider er analyser og klargjøring av nøkkelbegreper. Begrepsanalyser har som mål å klargjøre innholdet i språkbruk og hvordan betydningsmønstre ofte er knyttet til filosofiske tema og historiske utviklingslinjer. Hvordan vurderer du behov for begrepsanalyser som del av utviklingen av et forskningsopplegg og hvilke metoder bruker du som støtte?   OPPGAVE 3: KVASIEKSPERIMENT Hva kjennetegner kvasieksperimentelle design, og hvorfor tror du slike design brukes en del i pedagogisk forskning? Velg en problemstilling, og drøft hvorfor du mener denne IKKE egner seg til å bli belyst ved hjelp av et kvasieksperimentelt design.

Oppgave 1: FALSIFISERING Hva er falsifisering og hvordan vil du vurdere betydningen av Poppers falsifikasjonsprinsipp? Oppgave 2: BESKRIVENDE OG NORMATIVE KILDER I pedagogisk forskning er ofte normative kilder viktige innslag. I forskning om emner som oppdragelse og danning vil for eksempel normative spørsmål gjerne prege både teori, materiale, og metodebruk. Gjør rede for hvordan deler av pensumlitteraturen tar for seg krav til behandling av beskrivende og normative aspekter ved det materiale en bruker. Oppgave 3: GENERALISERING Forholdet mellom kvalitativ og kvantitativ forskning/metodologi er stadig et diskusjonstema innenfor forskningsmetodologien. La oss tenke oss at følgende påstand ble framsatt i en diskusjon mellom forskere: Det viktigste skillet mellom kvalitativ og kvantitativ forskning er at kvalitative forskere ikke er interessert i å generalisere, mens dette alltid er viktig i kvantitativ forskning. Drøft denne påstanden i forhold til relevant metodologisk fagstoff.

Oppgave 1 - PARADIGMEBEGREPET Redegjør for paradigmebegrepet og diskuter hva det kan og ikke kan brukes til. Oppgave 2 TEMA OG NØKKELORD - Betydningsendringer over tid Innslag i alle forskningsarbeider er klargjøring av tema og nøkkelbegreper med betydningsmønstre ofte knyttet til endringer over tid og historiske utviklingslinjer. Gjør rede for hvordan deler av pensumlitteraturen kan gi hjelp til å forebygge samtidsblindhet og for liten oppmerksomhet mot tidstypiske trekk ved forskningstema. Oppgave 3 – EKTE EKSPERIMENT Drøft følgende påstand: Bruk av ekte (kontrollerte) eksperimenter er den beste framgangsmåten for å oppnå sikker kunnskap på i empirisk forskning

Oppgave 1 TEORILADETHET Drøft likheter og forskjeller mellom begrepet om for-forståelse og tesen om at all observasjon er teoriladet. Oppgave 2 FORKLARING GJENNOM FORTELLING Fortelling – narrasjon – er sentralt i historisk forskning. Gjør rede for viktige tilnærminger som framhever narrative trekk i historiske forklaringer, og hvordan mer avgrensede former for forklaringer inngår i historikeres fortellinger. Bruk gjerne eksempel fra pedagogisk forskning der historiske fortellinger inngår. Oppgave 3 Drøft følgende påstand Forskningsresultater fra kvalitativ forskning er nødvendigvis vanskeligere å kvalitetssikre enn resultater fra kvantitativ forskning.