Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ansvar og prosesser i skolen
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. M ÅL FOR FORELDREMØTET Dere skal bli bedre kjent med oss Dere skal få god informasjon fra SFO Dere skal få.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Elevstatus, omvalg og forsering
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon til FAU
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Møte for foresatte 10.trinn
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Skole- hjem samarbeid.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Foresattemøte
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
(Parent Management Training - Oregon)
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Psykisk helse -Psykososialt team
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Periodeplan for mai Barnehagen stengt! Vi går i tog
Fysisk og psykisk helse
Velkommen til nytt skoleår
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 3 – Intensiv opplæring
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU Jobber i grunnskoleteamet til Ålesund kommune Men også pappa til denne kjekkasen

Theo 9 år Asperger Syndrom Fikk diagnose i 2014

Skole – hjem samarbeid

Hvorfor? Hjemmet og skolen er de to mest betydningsfulle utviklingsarenaene barn og unge har. Det de erfarer på disse arenaene har stor betydning for barnets utvikling og fungering. Samarbeidet mellom skole og hjem er samspillet mellom barnets utviklingsarenaer, og et godt samarbeid bidrar til å skape sammenheng og helhet i barnets liv. (Nordahl:2007)

Skole – hjem samarbeidet Forventninger skolen hjemmet

Skole – hjem samarbeidet Forventninger Gruppe – 5. min, del forventningene dine med sidemann Plenum – 10. min, forandret forventningene dine seg underveis?

Skole – hjem samarbeid Opplæringsloven Skole-hjem samarbeidet reguleres av Opplæringsloven, forskrift til loven og læreplanverket (KS 06). I Opplæringsloven § 1-1 (formålsparagrafen) står det; «opplæringa skal i samarbeid og forståing med heimen,…» Skoleeier har en lovpålagt plikt til å legge til rette for foreldresamarbeid etter opplæringsloven § 13-3d. Det lovpålagte samarbeidet er utdypet i forskrift til opplæringsloven kapittel 20, der det er fastsatt at skolen har plikt til å holde kontakt med foreldrene gjennom skoleåret. Forskriften beskriver innholdet og organisering av samarbeidet.

Skole – hjem samarbeid Fellesskapet «individet i omgivelsene» «Målet er ikke lik opplevelse, men gjensidig forståelse»

Skole – hjem samarbeid Foreldre som eksperter - Søk informasjon om tiltak som fungerer hjemme. Lytt og forstå foreldres frustrasjon og bekymringer, selv om det Kan virke som bagateller. - Informasjon

Skole – hjem samarbeidet Dialog «Klage»

Skole – hjem samarbeidet Forståelse Familie i sorg/krise Barn/ungdom i kaos/krise fase Anerkjenn at familien har det vanskelig, og at det slettes ikke er slik at vi kan forvente at familien klarer å følge opp alle krav fra skolen. Øv deg på å svelge kameler Vær «større, sterkere, klokere»

Skolevegring – hva gjør vi? Skolen: Dersom du har en elev med ASF, ring hjem og prat med foresatte allerede 1. dag med fravær. IKKE forvent at de foresatte skal ta kontakt. Opprett dialog med PPT  «Veien tilbake» Ålesund: Send henvendelse til Ressursbasen Det haster med å få en vegrer tilbake til skolen. Tid borte = tid det tar å komme tilbake Dialog med foresatte, helsesøster/fastlege og PPT for å finne ut av årsaker til vegring. Sørg for at du møter eleven på en annen arena Sørg for at eleven sitter med en følelse av at han/hun er savnet, og velkommen tilbake.