Tverrfaglige tema.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Advertisements

Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Ludvigsenutvalget NOU – fremtidens skole Hovedspørsmålene i utredningen er følgende: Hvilke kompetanser vil være viktige for elevene i skolen,
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Barnesyn og barns medvirkning
En introduksjon.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Kapittel 7 Demokrati.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Ny læreplan… Høst 2017.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Glimt fra et skolesamarbeid i ungdomsskolen
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Velkommen til foreldremøte
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kapittel 6 Lønn og belønning
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Critical Literacies and Awareness in Education
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Opplæringens verdigrunnlag
Lokalsamfunn, folkehelse og kulturarv
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglige tema

3 tverrfaglige temaer i fagfornyelsen Demokrati og medborgerskap Bærekraftig utvikling Folkehelse og livsmestring De tre temaene omtales i overordnet del og er omfattet av de fag der temaet er relevant. De fleste fag har perspektiver mot ett eller flere av temaene

Tverrfaglige tema «Skolen skal legge til rette for læring innenfor de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling» Tverrfaglige tema omhandler aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement fra enkeltmennesker og fellesskapet i lokalsamfunnet, nasjonalt og globalt Elevene skal arbeide med temaene gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag –elevene skal oppnå forståelse og å se sammenhenger på tvers av fag Utfordringer og dilemmaer. Finne løsninger Lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser Målene for hva elevene skal lære skal uttrykkes i kompetansemål der det er faglig relevant

Demokrati og medborgerskap Arbeid med tverrfaglig tema «Demokrati og medborgerskap» skal bl.a.: gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser. gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet. la elevene få innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk. vise sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. stimulere elevene til å bli aktive medborgere. gi elevene kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge. gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å møte utfordringer i tråd med demokratiske prinsipper. skape forståelse for dilemmaer som ligger i å anerkjenne flertallets rett og mindretallets rettigheter. øve opp elevenes evne til å tenke kritisk, å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet. lære elevene hvorfor demokratiet ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes.

Bærekraftig utvikling Arbeid med tverrfaglig tema «Bærekraftig utvikling» skal bl.a.: legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. handle om å verne livet på jorda og ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. bygge på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. vise at menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt. utvikle elevenes kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. gi elevene forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning. omhandle problemstillinger knytte til miljø og klima, fattigdom og fordeling av resurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. skal lære elevene om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling. omhandle hvordan teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. synliggjøre og gi elevene forståelse av hvordan teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men også hvordan det kan skapes nye.

Folkehelse og livsmestring Arbeid med tverrfaglig tema «Folkehelse og livsmestring» skal bl.a.: gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. gi forståelse for og selv kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Skal lære elevene å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte. omhandle viktige tema som; fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi, verdivalg og betydning av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grense og respektere andres, å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner.

Psykisk og fysisk helse -gode helsevalg Eksempel på hvordan føringer fra overordnet del integreres i ulike fag innenfor tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring Psykisk og fysisk helse -gode helsevalg -utvikle positivt selvbilde og trygg identitet Levevaner Seksualitet og kjønn Verdivalg og betydningen av meningen i livet Rusmidler Mediebruk Forbruk og personlig økonomi Forstå og kunne påvirke faktorer for å mestre eget liv Mellommenneskelige relasjoner - å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner - å sette grenser og respektere andres «Folkehelse og livsmestring skal bidra til utvikling av kompetanse som fremmer helse og gjør elevene i stand til å mestre og håndtere utfordringer i livet»