Regional plan for et helhetlig opplæringsløp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Advertisements

1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Økt gjennomføring i vgo
Sportsklubben nord Versjon
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Digitale hjelpemidler i Færder-skolen
Samarbeid mellom skole og barnevern
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Eilert Sundt videregående skole
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Studieveien.
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Rapport: Å ville utvikle skolen
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Rådgiversamling 2. november 2016
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Fellesmøte Fellesmøte.
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
Høstrapport – tall og statistikk
Yrkesfaglig Studiekompetanse
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Den matematiske samtalen
Velkommen til Osloskolen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Avdeling for skoleanlegg
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Kompetanse for mangfold
Velkommen til foreldremøte
Høstrapport – tall og statistikk
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Tilpasset opplæring Kurs 5
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Utskrift av presentasjonen:

Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Handlingsplan 2015 – 2016 Revidert handlingsplan 2017 – 2018 Regional plan for et helhetlig opplæringsløp med handlingsplan for 2015 – 16. Politisk vedtatt i alle kommuner, bortsett fra at vi er usikre på gamle Sandefjord, og vedtatt i FT april 2015 Dere har fått planen og i den ligger statusrapport for RPHO-arbeidet fram til nå og revidert handlingsplan 2017 – 2018.

Handlingsområder Arenaer for samhandling og læring Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Overgangene

Hva har vi gjort? Utviklet sammen med kommunene og andre samarbeidsparter Kjennetegn på kvalitet i opplæringen Kjennetegn på kvalitet i overgangene Pilotert profesjonsfellesskap for hele opplæringsløpet i fag og grunnleggende ferdigheter Videreutviklet rektornettverk og karrierenettverk Revidert Høstrapport – ungdomsskole – videregående opplæring 1 og 2: Kjennetegn for kvalitet i opplæringen og overgangene finner dere på nettsiden opplæringsløpet.no 3: Piloteringen av profesjonsfellesskapet – dere får senere se en dokumentar på dette arbeidet 4: Vestfold er inndelt i 5 områder der rektorene i ungdomsskolene og videregående skole møtes regelmessig. Det samme gjelder karrierenettverkene der rådgivere og hjelpeinstanser møtes (….NAV, OT/PPT, helsesøster, miljøarbeidere…osv) 5: Rådmennene får denne utdelt. Høstrapporten gir tall og statistikk for årsproduksjonen i vgo, relatert til hvilken avgiverkommune og ungdomsskole elevene kommer fra.

Handlingsområde: Overganger Planen: Utvikle og forankre felles kvalitetskjennetegn for gode overganger i hele opplæringsløpet Ferdigstilt Handlingsplan 2017/-18: Konkretisering, operasjonalisering og implementering sammen med kommunene. Overgangene

5 kritiske overganger Arbeid eller Studier

Grunnskolepoeng og gjennomføring i vgo Grunnskolepoeng er summen av alle karakterer i de 10 avgangsfagene i 10. trinn. Denne poengsummen konkurrerer de med om skoleplass i vgo. Tabellen viser sammenhengen mellom karakterer i ungdomsskolen og sannsynligheten for å fullføre og bestå vgo Kilde SSB: Publisert desember 2011

Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk Videregående skole trinn 11-13 (SF:140+84 = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Illustrerer viktigheten av helhetstenkning og kvalitet i fagene i hele opplæringsløpet. Vi bruker matematikk som eksempel. Viser: barn og unge får til sammen 1425 – ST /1285 – YF timer i matematikk. 1201 timer er gitt i grunnskolen. Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom og form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

Handlinger knyttet til overganger Høstrapporten Utdanningsvalg Rektornettverkene Karrierenettverkene Lederforum, rådmannskollegiet og ordførerkollegiet Profesjonsnettverk både etablert og i prosess http://www.opplaringslopet.no/ Profesjonsnettverk digitalpedagoger Ledersamling kommune og fylkeskommune Konkretiseringen av kjennetegnene for god kvalitet i alle overganger

Felles målsettinger framover Praksis i vår kommune/skole samsvarer med kjennetegnene for god kvalitet i opplæringen Praksis i vår kommune/skole samsvarer med kvalitetskjennetegnene for gode overganger I vår kommune/skole stimulerer vi til fellesskap om helhet og sammenheng for ledere og pedagoger i hele opplæringsløpet Vi deler gode erfaringene med  hverandre i Vestfold. Vi anser oss som en kommune i denne sammenhengen!! Punkt 1 og 2: kommunesammenslåinger gjør at RPHO er relevant for å bygge felles praksis og kultur Punkt 3: Ledersamling – alle ledere hele opplæringsløpet. Stimulere til ansvar og engasjement. Punkt 4: minne om nettsiden opplæringsløpet.no og Facebooksiden. MINNE OM AT RPHO-TEAMET ER EN RESSURS for kommunene også! Ta kontakt!! Og responder på henvendelsene våre

Kvalitetskjennetegn på gode overganger: Barnehagepersonalet og pedagogisk personale i skolen kjenner til kompetansemål og arbeidsmåter i sine fag på foregående og neste nivå i opplæringsløpet. De tar hensyn til dette når de planlegger, tilrettelegger og gjennomfører opplæringen. Barn, unge og foresatte opplever at det er god kommunikasjon mellom nivåene, slik at overgangen oppleves som trygg og god. Neste nivå er godt forberedt og tilpasninger og tilrettelegginger i opplæringen som er avtalt, blir gjennomført Barn, unge og foresatte opplever å bli lyttet til og veiledet i overgangene Barn, unge og foresatte kan lett innhente god informasjon om neste nivå og gjør bevisste valg om videre utdanning på grunnlag av egne interesser, kompetanse, evner og forutsetninger.  

Refleksjon Hvilke kjennetegn er vi gode på ? Hvilke kjennetegn bør vi jobbe mer med ? Hvordan kan vi jobbe med gode overganger i vår kommune ?