EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Kick Off bøsseaksjonen
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hundetrening skole Levert av:
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Nettverksledersamling
Muntlig vurdering – å veilede andre
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Foreldremøte skolestartere 2018
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Matematikk på ungdomstrinnet
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Demensaksjonen september
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Likeperson Navn:……………
Evaluering av Hovedavtalen
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Vennskap og læring på tvers av generasjoner
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
Utskrift av presentasjonen:

EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET Demensvennlig samfunn handler om at lokalsamfunnet skal ha kunnskap og forståelse for hva demens er og hvordan man best mulig møter personer med demens. Det er en bevisstgjøringskampanje.

Demensvennlig samfunn handler ikke om: Ikke forbedring av omsorgssektoren i kommunen (selv om det også er viktig) Ikke nødvendigvis masse nye tilbud til personer med demens, men det handler om å tilrettelegge det allerede eksisterende lokalsamfunnet slik at det blir lettere for personer med demens å delta. (f.eks. om en dame kommer inn og virker som hun er litt usikker når hun spør hvor melka er. Ta henne med bort til melka og hjelp henne med å finne den fram i stedet for å peke bort til der den er.)

Ulstein kommune – opplæring av ansatte på storsenteret. EKSEMPLER: Her noen eksempler på det som foregår i de forskjellige kommunene. Moss kommune – opplæring av butikkansatte på kjøpesenteret, videregående elever på servicefag. Løten kommune- åpent møte om hva demens er, opplæring av apotekansatte og Taxi-sjåfører Gjøvik kommune – opplæring av taxi-sjåfører, og frisører Arendal kommune- opplæring av bussjåfører. Og butikkansatte Ulstein kommune – opplæring av ansatte på storsenteret.

Moss første kommune som ville jobbe for et demensvennlig samfunn Moss første kommune som ville jobbe for et demensvennlig samfunn. – etter sterk inspirasjon fra modell om demensvennlige samfunn i Skottland. Etter det har Nasjonalforeningen brukt litt tid på utforme prosjektet, slik at det er tilpasset norsk organisering og norsk kultur. Her ser dere noen av de 24 kommunene som er med (dette er også kampanjelogoen), men det er mange flere som har signert avtale – og det er mange som nå ønsker å bli med.

Over 78 000 personer i Norge har en demenssykdom HVORFOR ER DET VIKTIG FOR KOMMUNENE? I Norge er det ca. 78 000 personer som har demens. Antallet vil øke i årene som kommer fordi det blir stadig flere eldre i befolkningen. Dette vet vi er en utfordring for kommunene – og det er en utfordring som bare vil vokse i årene som kommer. 40 000 av disse bor hjemme. Sykdommen utvikler seg over tid, og man kan leve med sykdommen i mange år. Det vil si at det er en lang periode der personen har behov for å fortsette å gjøre hverdagsaktiviteter. En undersøkelse vi har gjort viser at personer med demens kan, og ønsker, å gjøre flere ting lokalt. Med litt hjelp og forståelse fra personer de møter kan flere oppleve å være inkludert i lokalsamfunnet og bo hjemme lenger. 60% er hjemmeboende Ønsker å delta i lokalsamfunnet Bli møtt med forståelse

Hvordan fungerer samarbeidet mellom kommunen og Nasjonalforeningen for folkehelsen? Slik funderer samarbeidet fungerer mellom Nasjonalforeningen for folkehelsen og kommunen.

Trinn 1: Hvordan fungerer samarbeidet? Første steg: Ordføreren undertegner en samarbeidsavtale med generalsekretær Lisbet Rugtvedt. (lurt å ha skrevet ut avtalen og ha den med seg. Kontakt demensvennlig@nasjonalforeningen.no dersom du ikke har avtale for din kommune.)

Lokal arbeidsgruppe= lokale tiltak Trinn 2: Trinn 2: Kommunen setter sammen en lokal arbeidsgruppe. Trenger ikke være mer enn tre personer – viktigste er at gruppen sørger for framdrift. Veldig gjerne inkludere en representant fra lokallaget til Nasjonalforeningen (demensforening). Naturlig at det også er med noen fra kommunen. Kanskje en frivillighetskoordinator om kommunen har det? Noen fra eldrerådet? Gruppen bør invitere inn personer med demens og/eller pårørende som kan si noe om hva de syns hadde vært nyttig av tiltak – hvor syns de det er nødvendig at flere kan litt om demens?. Forslag til andre samarbeidspartnere kan være: transportnæringen, næringslivet. De må ikke sitte i gruppa permanent, men kan inviteres til et orienteringsmøte for å få på plass avtaler om opplæring av deres ansatte (fks. lederen for det lokale biblioteket, dersom man ønsker å få til en opplæring av de ansatte der)

Trinn 3: Undervisningen – ferdig materiell fra Nasjonalforeningen for folkehelsen - Brosjyrer - Powerpoint (en time) - Filmer - Logo til kampanjen Trinn 3: Gruppen arrangerer undervisning lokalt. De finner lokalet (pauserom, møterom hos bedriften, hos kommunen selv?) og sørger for at en person kan holde undervisningen. Kanskje er det en demenskoordinator, en annen i kommunen som jobber med demens eller en fra den lokale demensforeningen. Viktigste er at personen kan mye om demens Ferdig materiell får de fra Nasjonalforeningen for folkehelsen. Dette inkluderer en guide til undervisningen, brosjyrer, powerpoint som varer ca. en time, filmer og en egen logo med demensvennlig samfunn og kommunelogoen.

En film med gode eksempler Undervisningen går gjennom at demens er en sykdom, hvilke utfordringer det gir og hvordan man kan håndtere det. Ansatte skal ikke diagnostisere, men vite hvilke kjennetegn sykdommen gir og vite hvordan du best mulig kommuniserer med personer med demens og gir god service. Rådene gjelder ikke bare for personer med demens, men kan gagne alle. (filmen kan du laste ned fra https://vimeo.com/105973849 evt. høyreklikk og velg følg hyperkoblingen for å åpne lenke til filmen)

Kunnskap gir forståelse Fremmed=usikkerhet Kunnskap gir forståelse Vi vet at alt som er fremmed for oss lett blir litt skummelt og vanskelig å forholde seg til. Men gjennom kunnskap håper vi at det blir lettere for folk å forholde seg til personer med demens og også skape mer åpenhet Dette tiltaket løser ikke alle problemer knyttet til det å leve med demens, men kan være et bidrag som gjør at det er litt lettere for personer med demens å fortsette å være en del av lokalsamfunnet og gjøre vanlige hverdagsaktiviteter.

Fordeler for kommunen Godt tiltak for å bedre forhold for de som lever med demens i kommunen. Kan gjøre det lettere for personer med demens å være en del av lokalsamfunnet og bo hjemme lenger. Lite økonomisk innvestering. Omdømmebygging – kommunen får være del av de gode eksemplene som spres videre i media og foredrag. Fordeler for kommunen ved å bli med i kampanjen Godt tiltak for å bedre forhold for de som lever med demens i kommunen. Kan gjøre det lettere for personer med demens å være en del av lokalsamfunnet og bo hjemme lenger. Lite økonomisk innvestering. Omdømmebygging – kommunen får være del av de gode eksemplene vi sprer videre i media og foredrag. Bildene er fra et fordypningsseminar om demensvennlig samfunn der ordføreren i Arendal signerte kontrakt med generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen for å bli med i kampanjen. Nå vil vi at VÅR kommune også blir med på laget!

TAKK! Nå vil vi at VÅR kommune også blir med på laget! demensvennlig@nasjonalforeningen.no