Petroleumsloven § Samtykke til overdragelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Advertisements

Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Forslag til endring av vedtektene Grendelaget Nordre Finstad 1 Arnulf lothe 11. nov Til behandling på ekstraordinær generalforsamling 11. november.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Rekruttering & Utvelgelse av styremedlemmer Mercuri Urval Norge Styreakademiet Bergen 14. november 2006 Øystein W. Løken.
Forenkling med komplikasjoner Revisjonsplikt, unntak og “”tilhørende “ regler 20. mars 2013 Elisabet Ekberg.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
§12 i vannforskriften
Vannskuterforvaltning KS
Innsyn og adgangsbegresning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Opphavsmannens beføyelser
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Ekstraordinær generalforsamling
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Erfaringer med bruk av NS 8435
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Den matematiske samtalen
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Om opprykk til førstelektor
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Universitetslektor Lars Baklund
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Høyesteretts dom mellom BBE og Kjellberg, avsagt 9. desember 2011
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Utskrift av presentasjonen:

Petroleumsloven § 10-12 Samtykke til overdragelser Det 41. bergenske petroleumsrettssymposium Solstrand, 28. november 2018

Nærmere problemstilling: Tema: «Når kreves departementets samtykke til overdragelser av tillatelser etter petroleumsloven § 10-12? En analyse av bestemmelsen og departementets to brev av mai 1988 og mai 2018 – noen praktiske eksempler» Nærmere problemstilling: Når kreves departementets samtykke etter petroleumsloven § 10-12 til overdragelser av aksjer eller eierandeler i selskaper som direkte eller indirekte kontrollerer en deltakterinteresse i en utvinningstillatelse?

Eier av aksjepost (selger) Kjøper Overdragelse av aksjer (0-100%) Rettighetshaver

Eier av aksjepost (selger) Kjøper Overdragelse av aksjer (0-100%) “Morselskap” “Holding-selskap” Rettighetshaver

Agenda Oversikt over pl. § 10-12 Lovtekst og forarbeider Departementets brev av mai 1988 og mai 2018 Praksis Oppsummering Avsluttende kommentarer

1. Oversikt over pl. § 10-12

Petroleumsloven § 10-12 Overdragelse av en tillatelse eller andel i tillatelse til petroleumsvirksomhet, kan ikke skje uten samtykke av departementet. Det samme gjelder annen direkte eller indirekte interesseoverføring eller deltakelse i tillatelsen, herunder bl.a. overdragelse av aksjeposter og andre eierandeler som kan gi bestemmende innflytelse over en rettighetshaver som innehar andel i en tillatelse. Overdragelse av rettighetshavergruppens eiendomsrett til faste innretninger kan ikke skje uten departementets samtykke. Det samme gjelder stiftelse av pant i innretning som i henhold til tillatelse etter denne lov er plassert på land eller sjøgrunn undergitt privat eiendomsrett. Departementet kan i særlige tilfeller bestemme at det skal betales avgift for overdragelsen.

Når kreves departementets samtykke? “Overdragelse av en tillatelse… [eller] … annen direkte eller indirekte interesseoverføring eller deltakelse i tillatelsen” Overføring av eierbeføyelser etter samarbeidsavtalen (direkte) Overdragelse av andel i tillatelse Overføring av eierbeføyelser etter selskapslovgivning (indirekte) Overdragelse av aksjer/selskapsandeler, fusjon/fisjon etc. Overføring av selskapsrettslige eierbeføyelser etter avtale (indirekte) Overføring eller etablering av avtalebaserte eierbeføyelser De-facto overføring eller etablering av eierbeføyelser (indirekte)

«tillatelse til petroleumsvirksomhet» Petroleumsloven § 1-3 ref § 1-6 c) Tillatelse til all virksomhet “.. knyttet til undersjøiske petroleumsforekomster, herunder undersøkelse, leteboring, utvinning, transport, utnyttelse og avslutning samt planlegging av slike aktiviteter..” Fokus på utvinningstillatelser

Petroleumsforskriften § 72 Ved søknad om samtykke til overdragelse av tillatelse etter loven § 10-12 første ledd, kommer bestemmelsene i § 8, § 10, § 11, § 28 og § 29 til anvendelse så langt de passer. § 8 Søknad om utvinningstillatelse § 10 Kriterier for tildeling av utvinningstillatelser § 11 Vilkår og krav (begrensning) § 28 Tillatelse til anlegg og drift av innretninger § 29 Innhold i plan for anlegg og drift av innretninger

Formål Formulert i forarbeider og i korrespondanse Ha informasjon om og kontroll med hvem som til en hver tid er (eier av) rettighetshavere på norsk sokkel Sammenheng med tildelingskompetanse

2. Lovtekst og forarbeider

Petroleumsloven § 10-12 Overdragelse av en tillatelse eller andel i tillatelse til petroleumsvirksomhet, kan ikke skje uten samtykke av departementet. Det samme gjelder annen direkte eller indirekte interesseoverføring eller deltakelse i tillatelsen, herunder bl.a. overdragelse av aksjeposter og andre eierandeler som kan gi bestemmende innflytelse over en rettighetshaver som innehar andel i en tillatelse. Ikke krav om at man faktisk har bestemmende innflytelse, tilstrekkelig at det kan gi … bestemmende innflytelse …

Lov - historisk utvikling Kgl. res 9. april 1965 - § 47 Hel eller delvis overdragelse av tillatelse gitt i medhold av denne resolusjon krever departementets skriftlige samtykke. Kgl.res. av 8. desember 1972 - § 48 Hel eller delvis overdragelse av tillatelse gitt i medhold av denne lov krever Departementets skriftlige samtykke. Det samme gjelder annen direkte eller indirekte interesseoverføring eller deltakelse i tillatelsen, herunder bl a. overdragelse av kommandittandeler og betydelige aksjeposter. Petroleumsloven av 22. mars 1985 - § 61 Hel eller delvis overdragelse av en tillatelse gitt etter denne lov eller lov av 21. juni 1963 om utforskning og utnyttelse av undersjøiske naturforekomster, kan ikke skje uten samtykke av departementet.​1 Det samme gjelder annen direkte eller indirekte interesseoverføring eller deltakelse i tillatelsen herunder bl.a. overdragelse av aksjeposter og andre eierandeler som kan gi bestemmende innflytelse over selskapet.

Ot.prp. nr. 43 (1995-96) Gir uttrykk for praksis Paragrafen tilsvarer i det vesentlige gjeldende lov § 61 som omhandler overdragelse av en tillatelse eller andel i en tillatelse. Paragrafen regulerer også indirekte interesseoverføring som kan gi bestemmende innflytelse over en rettighetshaver som innehar en andel i en tillatelse. Departementet har utarbeidet retningslinjer som grunnlag for praktisering av bestemmelsen om indirekte interesseoverføring. Spørsmålet er hvilke overdragelser som kan sies å være indirekte interesseoverføringer, og hvilken andelsstørrelse som kan sies å gi bestemmende innflytelse etter gjeldende rett. I det loven viderefører gjeldende rett legger departementet til grunn at overdragelse av eierandeler i selskaper som direkte eller gjennom datterselskaper har eierandeler i rettighetshaverselskaper vil omfattes av begrepet «indirekte interesseoverføring». Dette har i hovedsak hatt praktisk betydning ved endringer i eierstrukturen internt i et konsern hvor selskapet er 100 % eid av morselskapet. Departementet legger ved vurderingen av om det kreves samtykke vekt på graden av kontroll som oppnås jf «kan gi bestemmende innflytelse». Departementet har anvendt bestemmelsen når overdragelsen medfører en eierandel i rettighetshaverselskapet som: - er tilstrekkelig til å hindre vedtak som krever kvalifisert flertall, dvs «negativ kontroll - gir alminnelig flertall, dvs positiv kontroll - gir kvalifisert flertall, dvs absolutt kontroll Dersom et eierselskap som allerede har en eierandel erverver ytterligere eierandeler som enten gir «negativ kontroll» eller styrker kontrollen, omfattes overdragelsen av § 10-12 uansett andelens størrelse. Dersom erverv av ytterligere andeler ikke endrer graden av kontroll faller overdragelsen i utgangspunktet utenfor området for § 10-12. Gir uttrykk for praksis

Ot.prp. nr. 72 (1982-83), ref NOU 1979:43 … Hensikten med bestemmelsen er å gi departementet full kontroll med hvem som til enhver tid er rettighetshaver. Den gjelder også overdragelse innbyrdes mellom flere som har en tillatelse sammen. Det samme gjelder ved fusjon mellom flere selskaper m.v. […] Uttrykket «betydelige aksjeposter» er erstattet med «aksjeposter av en størrelse som kan gi bestemmende innflytelse» over selskapet. Denne endring foreslås for å få en mer presis utforming. Hva som ligger i «betydelige aksjeposter» er uklart og vil kunne bli gjenstand for tolkingsproblem i konkrete saker. Det som må være avgjørende, bør vel være om angjeldende aksjeposter kan gi bestemmende innflytelse over selskapet. Det synes vanskelig å finne fram til noe mer dekkende uttrykksmåte. Utvalget har drøftet spørsmålet om man burde gi bestemte regler om hvor stor andel av et selskaps aksjer som må overdras før tillatelse kreves. Man kom imidlertid til at dette ville bli en for uelastisk ordning. Det vil bero på forholdene i det enkelte tilfelle om overdragelse av en større eller mindre andel av aksjene vil kunne medføre bestemmende innflytelse på selskapets drift. Når man nytter uttrykket «bestemmende innflytelse» vil man kunne ta en avgjørelse ut fra omstendighetene i det konkrete tilfelle. Ved vurderingen vil flere forhold kunne få betydning. I aksjeselskaper vil det f.eks. avhenge av aksjenes spredning hvor stor andel som må ansees å gi bestemmende innflytelse. Andre momenter av betydning er f.eks. om det med de aksjer som overdras, følger rett til valg av et visst antall styre- eller representantskapsmedlemmer eller for øvrig gjelder spesielle regler for de forskjellige grupper av aksjer. Forhold til andre selskaper kan også være av vesentlig betydning. Det kan således nevnes de særlige hensyn som gjør seg gjeldende i forhold mellom avhengige selskap, slik som mellom moderselskap og datterselskap.

3. Departementets brev av mai 1988 og mai 2018

Departementes brev av 19. mai 1988 Bakgrunn Hva er indirekte overføring? «Departementet har lagt til grunn at overdragelse av eierandeler i selskaper som direkte eller gjennom datterselskaper har eierandeler i rettighetshaverselskaper omfattes av Pl § 61, jfr. «indirekte interesseoverføring…»

Departementes brev av 19. mai 1988 (forts.) Hva er bestemmende innflytelse? Uttrykk for praksis Graden av kontroll (1/3, 1/2, 2/3, 1/1) Kryssing av grensene Uansett dersom “…opplysninger viser, eller tyder på, at ervervet er et ledd i en strategi som tar sikte på å oppnå en andel som styrker kontrollen med selskapet.”

Departementes brev av 23. mai 2018 (jubileumsbrevet) Bakgrunn Viser til brevet fra 1988 – «… ønsker … å presisere at kravet til samtykke ikke bare gjelder overdragelser hvor en av de ovennevnte terskler passeres…» Viser til NOU 1979:43 Konkret vurdering Aksjenes spredning Rett til valg av styremedlemmer Spesielle regler for ulike grupper av aksjer Forhold til andre selskap

Departementes brev av 23. mai 2018 (forts.) Andre problemstillinger Felles styremedlemmer “…tilgang til informasjon om og innflytelse på viktige beslutninger i flere rettighetshaverselskaper, som i gitte situasjoner både kan ha motstridende og sammenfallende kommersielle interesser på norsk sokkel. Dette kan i sin tur ha ressursforvaltningsmessige konsekvenser.” Utløser dette krav om samtykke?

Departementes brev av 23. mai 2018 (forts.) Andre problemstillinger Holde departementet orientert om transaksjoner som planlegges gjennomført For departementets vurdering av i) om samtykke kreves og ii) om vilkår skal stilles Partene må foreta en konkret vurdering av om et samtykket vil kunne være påkrevet “..og avklare spørsmålet med Olje- og energidepartementet.”

4. Praksis

5. Oppsummering

Pl § 10-12 – Når kreves departementets samtykke? “…som kan gi bestemmende innflytelse over en rettighetshaver som innehar andel i en tillatelse” Indirekte erverv Når kan ervervet gi kjøper bestemmende innflytelse over rettighetshaveren? Konsistent linje fra myndighetene gjennom forarbeider og uttalelser: Erverv av tilstrekkelig kontroll over en rettighetshaver til å blokkere flertallsvedtak (over 1/3 av stemmene) Erverv av flertallsmajoritet (over ½ av stemmene) over en rettighetshaver (etablering av konsern) Erverv av kvalifisert flertallsmajoritet (over 2/3 av stemmene) over en rettighetshaver Hver grense som passeres er søknadspliktig

Pl § 10-12 – Når kreves departementets samtykke? “… som kan gi bestemmende innflytelse over en rettighetshaver som innehar andel i en tillatelse” Også mindre grader av formell kontroll kan være tilstrekkelig til å utløse søknadsplikt. To litt ulike situasjoner: Ervervet er et ledd i en strategi om å overta kontroll i selskapet Erverver har større reell kontroll enn det eierandelen tilsier Aksjenes spredning Styremedlem Aksjonæravtale Aksjeklasser

6. Avsluttende kommentarer

Avsluttende kommentarer “ … kan ikke skje uten samtykke” Overføring av eierbeføyelser som kan gi bestemmende innflytelse kan ikke skje uten tillatelse Uproblematisk for direkte overdragelse – ingen nedre terskel Normalt en betingelse i overdragelsesavtalen Betingelse for registrering i Petroleumsregistret Ofte uproblematisk for indirekte overdragelse Ofte en betingelse i overdragelsesavtalen – når det klart kreves Hva om samtykke ikke gis?

Michelet & Co | Team Members GEIR EVENSHAUG Mobile: +47 91 87 22 52 Skype: +47 22 13 30 52 GeirEvenshaug@micheletlaw.com CHRISTIAN FREDRIK MICHELET PREBEN WILLOCH Mobile: +47 91 87 22 53 Skype: +47 22 13 30 53 ChristianMichelet@micheletlaw.com Mobile: + 47 934 908 73 Skype: +47 22 13 30 64 PrebenWilloch@micheletlaw.com HELLE KJÆRSTAD Mobile: + 47 912 44 195 (Norway) Mobile: +44 7894 784 039 (UK) HelleKjaerstad@micheletlaw.com DAVID GARDNER Mobile: +44 7771 665372 Skype: +4722 133 055 DavidGardner@micheletlaw.com TORKJEL GRØNDALEN Mobile: +47 91 87 43 31 Skype: +47 22 13 30 93 TorkjelGrondalen@micheletlaw.com ERLEND BAKKEN Mobile: +47 91 87 22 51 Skype: +47 22 13 30 51 ErlendBakken@micheletlaw.com The Michelet & Co contact lawyers represent unrivalled experience within the oil and gas and offshore industries internationally. All members are internationally recognized and have between 15 and 35 years of oil and gas industry experience.