Kapittel 3 Konsument- atferd 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc. Moralsk hasard, insitamentsproblemer.
Advertisements

Generell likevekt og økonomisk effektivitet
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kap 4 Investment-consumption decision model
Produktvalg Læringsmål:
Velferdsteori - markedseffisiens
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Eksterne virkninger og offentlige goder
KAP. 4: NYTTE A. Nyttefunksjoner før og nå
KAP. 3: PREFERANSER A. Preferanser rangerer ”knipper av goder” (godevektorer) Faktiske valg avslører preferanser Rangering av ”hele knipper” B. Notasjon.
KAP. 2: BUDSJETT-RESTRIKSJON
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Erling Eide: Rettsøkonomi, 4. avd. Del 3 Erstatningsrett
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Regresjon Petter Mostad
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Funksjoner Kapittel 2.
ECON 1500 Innføring i samfunnsøkonomi for realister
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Individuell og markedsetterspørsel
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Kapittel 11: Investeringsanalyse og inflasjon
Finanspolitikk og pengepolitikk
Kapittel 11: Investerings-analyse og inflasjon
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
3 Kostnader og kostnadsteori
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Grunnmodellen: likevekt
Økonomistyring KRV-analyser
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3 Konsument- atferd 1

Emner i kapittel 3: Hovedmål med kapittel 3: Forklare atferd til en rasjonell konsument (forbruker). Konkret skal vi se på Forbrukernes preferanser Budsjettrestriksjonen Forbrukerens valg Avslørte preferanser Nyttebegrepet Levekostnadsindekser Kapittel 3: Konsumentatferd 2

Hva er en rasjonell konsument? Konsumentens mål er å maksimere nytte, gitt en budsjettrestriksjon. Vi må kjenne til konsumentens preferanser (behovsstruktur) og inntekt En rasjonell konsument veier opp nytte og kostnad for hver ekstra kjøpt enhet Konsumenten er suveren og kjenner sine behov – bedriftene tilbyr det konsumentene etterspør Kapittel 3: Konsumentatferd

Hva i all verden er nytte ? Konsumenter etterspør varer og tjenester fordi de dekker behov og gir nytte (utility) eller behovstilfredsstillelse Totalnytte (Total Utility) = nytte fra konsum av alle enheter Grensenytte (Marginal Utility) = nytte fra konsum av siste enhet Grensenytten er positiv, men avtakende (law of diminishing marginal utility). Mer er alltid bedre enn mindre, men nyttetilveksten fra hver ny konsumerte enhet er avtakende Kapittel 3: Konsumentatferd

Kan nytte måles ? Problem: Kan nytte måles ? Praktisk tilnærming – betalingsvillighet kan representere subjektiv nytte Kardinal nytteteori – antar nytte er målbar Ordinal nytteteori – antar ikke at nytte er målbar, men forbrukeren må kunne fastslå om en gitt godekombinasjon er like god, bedre eller dårligere enn en annen. Er en kombinasjon like god som en annen – er konsumenten indifferent mellom dem Konsumenten er rasjonell, er en kombinasjon A A > B og B > C, må A > C. Kapittel 3: Konsumentatferd

Totalnytte - grensenytte Kapittel 3: Konsumentatferd

Totalnytte/grensenytte Kapittel 3: Konsumentatferd

Optimalt konsum - envaretilfellet Pris Optimalt konsum P = MU Konsument- overskudd MU (grensenytte) Forbruks- utgift Kvantum Kapittel 3: Konsumentatferd

Optimalt konsum av flere goder Kombinasjon Mat Klær A 20 30 B 10 50 D 40 20 E 30 40 G 10 20 H 10 40 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

Forbrukerens preferanser Forbrukeren bruker hele inntekten til å konsumere to goder, og konsumet kan vi tegne inn i et godediagram Forbrukerens preferanser kan illustreres med indifferenskurver Indifferenskurver viser godekombinasjoner som gir forbrukeren samme nytte eller behovstilfredsstillelse Kapittel 3: Konsumentatferd 13

Konsumentens preferanser Tøy Forbrukeren verdsetter A høyere enn G, mens E er bedre enn A. Da må også E være bedre enn G 50 G A E H B D 40 Hva med B og H? 30 B må være bedre, fordi B har like mye mat, men mer tøy 20 10 Mat 10 20 30 40 Kapittel 3: Konsumentatferd 15

Konsumentens preferanser Tøy U1 Kombinasjonene B,A, & D gir samme nytte E gir høyere nytte enn U1 U1 gir høyere nytte enn H & G 50 G D A E H B 40 30 20 10 Mat 10 20 30 40 Kapittel 3: Konsumentatferd 17

Indifferenskart D B A U3 U2 U1 Tøy A foretrekkes framfor B, som igjen foretrekkes framfor D. U3 U2 U1 Mat Kapittel 3: Konsumentatferd 24

Konsumentens preferanser Indifferenskurver kan ikke krysse hverandre Tøy U1 U2 A D B Konsumenten bør være indifferent mellom A, B og D, men B har mer av begge goder enn D. Mat Kapittel 3: Konsumentatferd 26

Konsumentens preferanser -1 -6 1 -4 -2 Legg merke til: Til å begynne med gir konsumenten opp 6 enheter tøy for 1 mat, men dette reduseres etterhvert til 1. Indifferenskurvens helning avtar A B D E G Tøy 16 14 12 10 8 6 4 2 Mat 1 2 3 4 5 Kapittel 3: Konsumentatferd 32

Konsumentens preferanser Marginal substitusjonsbrøk Den marginale substitusjonsbrøk (MRS) måler hvor mye en konsument er villig til å gi opp av ett gode for å få mer av et annet, gitt at totalnytten skal være den samme MRS måles med helningen på indifferenskurven, eller strengt tatt absoluttverdien, siden helningen er negativ MRS er avtakende (law of diminishing marginal rate of substituion). Når konsumet av et gode er høyt, er konsumenten villig til å gi opp færre og færre enheter av det andre godet, for å få mer av det første (indifferenskurvene er konvekse) Kapittel 3: Konsumentatferd 29

Konsumentens preferanser Tøy (C) 16 14 MRS = 6 12 -6 10 B 1 8 -4 D MRS = 2 6 1 E -2 4 G 1 -1 1 2 Mat (F) 1 2 3 4 5 Kapittel 3: Konsumentatferd 32

Konsumentens preferanser Spesielle indifferenskurver Perfekte substitutter og perfekt komplementære goder To goder er perfekte substitutter når MRS for ett gode mot et annet er konstant. Indifferenskurvene er lineære To goder er perfekt komplementære når de ikke kan erstatte hverandre i konsumet, indifferenskurvene er L formet Kapittel 3: Konsumentatferd 35

Konsumentens preferanser Eplejuice 4 Perfekte substitutter 3 2 1 Appelsinjuice 1 2 3 4 Kapittel 3: Konsumentatferd 38

Konsumentens preferanser Venstresko Perfekt komplementære 4 3 2 1 1 2 3 4 Høyresko Kapittel 3: Konsumentatferd 40

Konsumentens preferanser Nyttefunksjon – viser den samlede nytte konsumenten har av de to godene Anta at nyttefunksjonen for mat (F) og tøy (C) U(F,C) = F + 2C Kapittel 3: Konsumentatferd

Konsumentens preferanser Nyttefunksjoner og indifferenskurver Tøy A B C Anta at U = FC Kurv: U = FC C 25 = 2.5(10) A 25 = 5(5) B 25 = 10(2.5) U1 = 25 U2 = 50 (Bedre enn to U1) U3 = 100 (Bedre enn to U2) 15 10 5 Mat 5 10 15 Kapittel 3: Konsumentatferd 42 54

Budsjettrelasjonen For å vise konsumentens tilpasning må vi også kjenne konsumentens budsjettbetingelse (restriksjon). Anta at vi har følgende PC og PF er pris på tøy og mat, og C og F er konsum av tøy og mat Konsumentens utgift blir PCC og PFF. Konsumet begrenses av disponibel inntekt (I), slik at Kapittel 3: Konsumentatferd 42 46

Budsjettrelasjonen A 0 40 80 B 20 30 80 D 40 20 80 E 60 10 80 Kurv Mat (F) Tøy (C) Total utgift Pf = 1 Pc = 2 PfF + PcC = I A 0 40 80 B 20 30 80 D 40 20 80 E 60 10 80 G 80 0 80 Kapittel 3: Konsumentatferd 12 50

Budsjettrelasjonen A (I/PC) = 40 B 30 10 D 20 20 E 10 G Tøy Pc = 2 Pf = 1 I = 80 A B D E G Budsjettlinjen F + 2C = 80 (I/PC) = 40 10 20 30 20 10 Mat 20 40 60 80 = (I/PF) Kapittel 3: Konsumentatferd 42 54

Budsjettrelasjonen 80 60 40 20 Tøy Økt inntekt fører til skift utover i budsjett- linjen (I = $160) L2 80 60 L3 (I = 40) Redusert inntekt fører til skift innover i budsjettlinjen 40 (I = 80) L1 20 Mat 40 80 120 160 Kapittel 3: Konsumentatferd 42 61

Budsjettrelasjonen L3 L2 L1 (PF = 2) (PF = 1/2) 40 (PF = 1) Tøy Økt pris på mat til 2.00 gjør at budsjettlinjen blir brattere L3 (PF = 2) (PF = 1/2) L2 Redusert pris på mat til 0.50, gjør budsjettlinjen slakere. 40 (PF = 1) L1 Mat 40 80 120 160 Kapittel 3: Konsumentatferd 42 65

Konsumentens tilpasning Konsumenten har som mål å maksimere nytte gitt budsjettbegrensning Tilpasningen må derfor skje på budsjett- linjen Kapittel 3: Konsumentatferd 68

Konsumentens tilpasning Tøy Budsjettlinjen Pc = 2 Pf = 1 I = 80 Kan B være optimalt? Nei, fordi konsumenten enten kan øke nytte med samme utgift, eller redusere utgift med samme nytte U1 40 B 30 20 20 40 80 Mat Kapittel 3: Konsumentatferd 76

Konsumentens tilpasning Tøy Pc = 2 Pf = 1 I = 80 U1 40 U2 30 Optimal tilpasning når indifferenskurven tangerer budsjettlinjen A 20 20 40 80 Mat Kapittel 3: Konsumentatferd 76

Konsumentens tilpasning Husk at helningen på indifferenskurven er Dessuten er helningen på budsjettlinjen Kapittel 3: Konsumentatferd 70

Konsumentens tilpasning Nytte blir derfor maksimert når den marginale substitusjonsbrøken er lik forholdet mellom godeprisene Kapittel 3: Konsumentatferd 71

Konsumentens tilpasning Pc = 2 Pf = 1 I = 80 Tøy A I punkt A tangerer budsjettlinjen indifferenskurven, og høyere nytte kan ikke oppnås. Ved A: MRS =Pf/Pc = 0.5 40 U2 Budsjettlinjen 30 20 20 40 80 Mat Kapittel 3: Konsumentatferd 78

Presisering av løsningen Konsumentens problem er et maksimerings-problem under bibetingelser Max U = U(C,F) gitt at PCC + PFF <=I L(C,F) = U(C,F) - (PCC + PFF – I) = 0 L`C = U`C – PC = 0 dvs U`C = PC L`F = U`F – PF = 0 dvs U`F = PF Kapittel 3: Konsumentatferd

Ekvi – marginal prinsippet Ekvi-marginalprinsippet sier at totalnytten maksimeres når nytten av siste krone er den samme, uansett på hvilket gode den brukes Anta at vi har følgende: Er konsumet optimalt ? Svar: Nei Hva bør konsumenten gjøre? Enten mer biff (MUBiff faller) eller mindre kjøtt- kake (MUKjøttkake øker) Kapittel 3: Konsumentatferd 117

Avslørte preferanser Omvendt prosedyre – hvis vi har opplysninger om hvilke valg som faktisk er foretatt gitt ulike kombinasjoner av priser og inntekt, kan vi finne konsumentens faktiske preferanser Dette betegnes “revealed preference” eller “avslørte preferanser” på norsk Kapittel 3: Konsumentatferd 93

Avslørte preferaner - to budsjettlinjer I1: Hvis både A og B er mulige, og A foretrekkes, har konsumenten avslørt preferanse for A l2: Hvis både B og D er mulige, og B foretrekkes, har konsumenten avslørt preferanse for B Tøy l1 l2 B A D Mat Kapittel 3: Konsumentatferd 97