Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygghet Respekt Kvalitet
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Regionalt brukerutvalg opplæringsdag Januar 2016 Stig A. Slørdahl.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Delprosjekt Løsning og Delprosjekt Opplæring JFMAMJJASONDJFMAMJJASOND Oppsett av løsningen Organisasjonsoppsett Tilganger Skanning Maler og.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Regional EPJ ved OUS.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! EPJ-prosjektet Delprosjekt Løsning Prosedyrer og brukerveiledninger
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Implementering av nytt ITSM-system
Rådgiversamling 2. november 2016
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Å komme i arbeid – uoppnåelig for rusavhengige
Overgang barneskole ungdomsskole
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Innføring av pakkeforløp for psykisk helse og rus. Skjer det?
Den matematiske samtalen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Pasientens legemiddelliste
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Pasientens legemiddelliste
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Stafettloggen Handlingsveileder
Styringsmål 2018 Litt om ventetider og avvisning
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Brukergruppa PH Leder: Hege Hafstad Johansen FFO/ADHD Norge
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB

Viktigste aktiviteter for å sikre måloppnåelse Tettere regionalt samarbeid - basert på erfaringer fra St. Olavs Hospital Kartlegging av inntaksprosessen, kapasitetsutfordringer og samhandlingsutfordringer - ressursstyring, planlegging og ledelse Kartlegger pågående tiltak på hver enkelt poliklinikk og flaskehalser for måloppnåelse Gi råd om mulige nye tiltak og prioritere tiltak for å sikre måloppnåelse mht. ventetider Systematisering av arbeidsprosesser kan bidra til frigjøring av ressurser, som igjen kan brukes til økt aktivitet Stikkordene er erfaringsoverføring, bruk av ressurser på tvers, fordeling av fagfolk og endrede arbeidsformer. Redusert ventetid og økt tilgjengelighet blir sentrale mål, og tilbudet til barn og unge får særlig oppmerksomhet. Tiltak på det enkelte helseforetak Bedre styring og planlegging av behandlingstid ut fra tilgjengelig kapasitet Sortere type kompleksitet inn i ulike pasientforløp Tiltak i samarbeid mellom helseforetakene Avlaste lokalisasjoner som sliter med rekruttering Tiltak i samarbeid med kommunene Tettere samarbeid med henviser Tiltak på regionalt nivå Rekruttere og beholde kompetanse, erfaringsoverførin

Prosess God prosess og dialog med HF-ene og berørte poliklinikker BUP, VOP og TSB: Ukentlige skype-møter Fysiske møter med alle klinikker

Diskusjonsmomenter i møtene Betydning av kort ventetid Organisering av inntaksprosessen Styringsdata – Tilgang og bruk Utredning og behandling Rekruttering og vakanser Kapasitetsproblemer Avtalespesialister Samarbeid med henvisende instanser/ andre samarbeidspartnere: Kontaktflater Kompetansebygging/ veiledningsplikten

Hvorfor er kort ventetid viktig? Funn: Noe varierende syn på viktigheten av kort ventetid: Ulemper med kort ventetid: Liten tid til forberedelse for pasient og helsetjeneste Kort ventetid fører til økt pågang/ flere henvisninger Kort ventetid fra henvisning til første samtale gjør at det blir for lange opphold til de påfølgende samtalene Fordeler med kort ventetid: Opplevd kvalitet er noe annet enn hva nasjonale prioriteringsveiledere fokuserer på Bra for ansatte med korte ventetider – gir større rom for fleksibilitet og skreddersøm overfor pasientene Mindre administrasjon med kort ventetid Lang ventetid gir dårlig samvittighet hos klinikerne – kan føre til lengre forløp enn nødvendig Tiltak: Ledere må skape forståelse hos sine ansatte for at kort ventetid er viktig både for pasienter, samfunnet og ansatte Det er nødvendig med oppfølging og motivasjonsarbeid fra ledelsen

Hvordan få ned ventetiden – foreløpige forslag til aktuelle tiltak: Utvikle en kultur – kort ventetid er viktig Økt inntak av nyhenviste pasienter Planlegging av inntakssamtaler Merkantil booking av timer Bedre dialog om henvisninger Harmonisering av praksis mht dårlige henvisninger/ avslag Oppfølging av funn i Riksrevisjonens rapport om henvisninger Ressursstyring i poliklinikk Tilgang til styringsdata Evalueringspunkt i pasientforløp Differensiering av forløp gjennom tidlige avklaringsmøter eller korttidspoliklinikk Harmonisering av registreringspraksis ved overføring av pasienter internt i 2. linje Harmonisering av registreringspraksis ved oppstart av helsehjelp i TSB Regional utdannings- og rekrutteringsplan Økning i permanent kapasitet Lokale avtaler HF-Avtalespesialist Samarbeid med henvisende instans med mål om å sikre rett pasient på rett sted til rett tid Nytt finansieringssystem

Forslag til oppfølging: Rapporten sendes på høring. Fortsatt regional oppfølging etter avsluttet høringsrunde.