VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse 16.03.18 Sentrumsnær skole – 1.-7.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Den autentiske læringsdialogen
Utdanningsforbundet Trondheim
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
KLASSELEDELSE.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Flere lengre! Page 1. Flere lengre: Fra bra til best Page 2 Hva kreves? Til best Fra bra.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skolebasert kompetanseutvikling
De viktigste resultatene
Profesjonelle læringsfellesskap
Samarbeid og medbestemmelse
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Den vanskelige samtalen
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse 16.03.18 Sentrumsnær skole – 1.-7. trinn, med ca. 310 elever, fordelt på 2 paralleller. Vi er mottaksskole, og har elever fra 22 ulike nasjoner. Jeg har vært rektor ved skolen i nøyaktig tre år. Og jeg heter Birgit Bremer Mejdal. Jonas presenterer seg.. Vi skal presentere noen tanker og erfaringer fra egen skole. Å da må vi først si at bakteppet er Stortingsmelding 21 Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen og 28, Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet men vi sier ikke annet om det enn at vi i dennen sammenhengen tenker : Dette handler om å skape sterke gode profesjonsfellesskap – må bygge felles på skolen I tillegg til gode enkeltlærere Hvordan skal så slike prosesser ledes Kan gjøres på forskjellige måter – vi må finne vår vei.... Det er ikke så vanskelig å finne ut av HVA vi skal gjøre – men utfordringen ligger i HVORDAN… Vi skal nå se litt på Hvordan vår skole er rigget for et slikt arbeid? ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Krav som stilles til oss – behov vi opplever VERDAL KOMMUNE Krav som stilles til oss – behov vi opplever Lovverket – implementering av Opplæringslovens nye kapittel 9A Forskrifter – vurderingsforskriften Kartlegginger – analyse og oppfølging etter Nasjonale prøver Utarbeiding og oppfølging av diverse andre prosedyrer ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Et lite tilbakeblikk…. VERDAL KOMMUNE ØRMELEN SKOLE Et lite tilbakeblikk – faggrupper - vi har kommet et stykke videre: Da vi f.eks. prøvd oss på fagsamarbeid i fjor, ble det fort klart at vi manglet et rammeverk og fundament for å få til en god framdrift. Arbeidet i gruppene ble for løselig til at det ble noen særlig framdrift. Det kom tilbakemeldinger om at arbeidet ble for lite konkret til at det kom noe ut av det. I dialog mellom TV og ledelse kom vi fram til at det måtte mer/noe annet til for å legge til rette for motivasjon og engasjement …. ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Hvordan jobber vi….. Involvering og medbestemmelse VERDAL KOMMUNE Hvordan jobber vi….. Involvering og medbestemmelse Struktur og systematikk ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Involvering og medbestemmelse VERDAL KOMMUNE Involvering og medbestemmelse Involvering av ressursgrupper og nøkkelpersoner: - Tillitsvalgte - Plangruppen - Teamledere/SFO leder - Teamene - Trinnene - Assistenter/barne –og u.arbeidere, miljøterapeut, sekretær - Inspektør og spes.ped./GNO- kooridnator Medbestemmelse i tidsbruk, organisering, framdrift ….. ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Alle skal med, et trivelig sted! VERDAL KOMMUNE Prosessguide Ørmelen skole – når noe skal utarbeides og implementeres For å bli motivert: Innsalget er viktig – f. eks. må en vite noe om potensialet. Vi må vite at det vi gjør ikke er godt nok. Det er bra om vi klarer se at det er nødvendig med en ny felles vurderingspraksis. God dialog rundt framdriftsplanen – må få tid til å prøve ut ny praksis Det er også viktig å være ærlig. Kommunikasjonen må være åpen. Det er ikke noe vits i å være naiv, f. eks. ved å bruke ordet «utfordring» i stedet for «problem.» Det er viktig at det vi holder på med oppleves relevant og nyttig. Vi må ha et (litt lengre) tidsperspektiv. Tålmodighet er et sentralt stikkord når kultur skal endres. Det må ikke bli for mye på en gang, og det må være mulig å se sammenhenger ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Systematisk og strukturert VERDAL KOMMUNE Systematisk og strukturert ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

VERDAL KOMMUNE Eksempler på saker som i det siste er utarbeidet omtrent på denne måten: KontaktLÆRERROLLEN Dobbeltrollen i skolen Vurdering for læring Prosedyre ved vold og seksuelle overgrep Implementering av nye kap. 9A Oppfølging etter nasjonale prøver Sikring av saksgang rundt elever som strever Samarbeidsplan for best mulig flyt mellom GNO og «vanlig» undervisning Valg av fokusområde for kompetansenettverk Ny Overordnet del og Fagfornyelsen Noe av det som nå står for tur inn i skolen er fagfornyelsen. Vi tenker at måten vi rigger oss i nåværende utviklingsprosesser er med på å «berede grunnen» for det som kommer.. ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Involvering og medbestemmelse Systematikk og struktur VERDAL KOMMUNE Involvering og medbestemmelse Systematikk og struktur Vi tenker at å jobbe med å oppnå en god SYSTEMATIKK i utviklingsarbeidet – øker muligheten for å lykkes med kollektiv utvikling og organisatorisk læring ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

VERDAL KOMMUNE Kort oppsummert… På Ørmelen skole jobber vi med fokus på: involvering og medbestemmelse struktur og systematikk I tillegg til ærlighet og åpenhet Slik motiverer vi hverandre for engasjement på egen skole En dæsj tålmodighet Isfjellet (over – alt ok, mens under overflata er det misnøye, motstand, ) Et stort press rundt alt som skal tas tak i -i skolen. Vi må ikke miste tråden, for ting som er startet opp går ikke av seg selv. Det må følges opp systematisk og strukturert - lenge ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!

Fagfornyelsen Blir det neste….. - Takk for oss-  VERDAL KOMMUNE ØRMELEN SKOLE Alle skal med, et trivelig sted!