Fellesmøte 3.10.18 Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Rolighetsmoen barnehage
Tidligere læreplaner.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
"God bagasje på livets reise."
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
IKT for læring Mattias Øhra.
REalfagskommune!.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Montessori og teknologi
Valgfaget design og redesign
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fellesmøte 3.10.18 Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte

Fellesmøte

Ny generell del, 1993

Målet for denne orienteringen: Gi en sammenfattet orientering om «Overordnet del» Forklare hvor disse dokumentene finnes Alle pedagoger må kjenne til innholdet i «Overordnet del av læreplanen» Sette opp problemstillinger for videre arbeid i team og avdelinger

«Hva betyr dette for min undervisning», I gjennomgangen av de ulike avsnitt i «Overordnet del av læreplanen» må vi hele tiden tenke på «Hva betyr dette for min undervisning», «min måte å behandle elevene våre på?»

Utdrag/sitat: Verdier er grunnlaget i skolens virksomhet Verdier må gjøres levende og få betydning for hver enkelt elev Verdiene skal prege skolens og lærerne møte med elevene og med hjemmene Elevenes beste skal alltid være et grunnleggende hensyn Lærerne må derfor bruke sitt profesjonelle skjønn slik at den enkelte ivaretas best mulig i møte med fellesskapet

1. Opplæringens verdigrunnlag

1. Opplæringens verdigrunnlag

Utdrag/sitat: Grunnopplæring er en viktig del av en livslang danningsprosess Opplæringen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, og for å gjøre gode valg i livet Opplæringen skal gi et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv Samtidig lever barn og unge her og nå, og skolen må anerkjenne barndommens og ungdomstidens egenverdi Utdrag/sitat: Opplæringen skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og historie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn Elevene dannes i møte med andre og gjennom fysisk og estetisk utfoldelse som fremmer bevegelsesglede og mestring Danning skjer når de arbeider på egen hånd, og når de samarbeider med andre De dannes når de bryner seg på teoretiske utfordringer ved hjelp av formler og fagstoff, og når de tar i bruk redskaper for å mestre en praktisk oppgave Danning skjer når elevene lærer hvordan de kommer fram til riktig svar, men også når de forstår at det ikke alltid finnes enkle fasitsvar

2. Prinsipper for læring, utvikling og danning

2. Prinsipper for læring, utvikling og danning

Fellesmøte

3. Prinsipper for skolens praksis

3. Prinsipper for skolens praksis

3. Prinsipper for skolens praksis

Forbereder dagens skole elevene i tilstrekkelig grad på livet etter skolen?

Hva kompetanser trenger vi i framtiden?

2.2 Kompetanse i fagene Fellesmøte

Overordnet del av læreplanen Hva betyr Overordnet del av læreplanen for vår praksis? Jeg som lærer ved Øksnevad gjør elevene gode ved å: Møte presis til timene Møte forberedt til undervisningen Være faglig engasjert og oppdatert Legge til rette for gode mestringsopplevelser, både faglig og sosialt Gir eleven tilpassa oppgaver og utfordringer Lære eleven å samarbeide Gi eleven mulighet til å være aktiv i planlegging, gjennomføring og vurdering av egen læring La elevene arbeide etter konkrete mål og kriterier for måloppnåelse Gi elevene varierte arbeidsmåter, individuelt og i grupper Gi elevene mulighet for å være aktive og deltakende Stimulere til nysgjerrighet, kreativitet og selvstendighet Fokusere på progresjon framfor prestasjon hos den enkelte Kunne motivere den enkelte Innarbeide gode arbeidsvaner hos eleven La eleven få arbeide praktisk i faget Aktivt bruke språket som læring Aktivt bruke digitale verktøy, medier og andre ressurser Analysere og drøfte elevresultat for å kunne sette inn tiltak for elever som strever Fellesmøte

Overordnet del av læreplanen Hva betyr Overordnet del av læreplanen for vår praksis? Hva er utviklingspotensialet for våre elever ved Øksnevad vgs? Hvordan må vi undervise for å få fram dette hos elevene? Bevisst på egen læring, mer ansvar for egen læring, ta det mer på alvor… Egenvurdering, vurdere hverandre, vise hverandre elevarbeid på en god måte. Tydelige kriterier for vurdering. Legge vekt på de positive kommentarene. Mer refleksjon Ta seg nødvendig tid. Øve på å stille gode spørsmål som får elevene til å tenke, stille åpne spørsmål, oppfølgingsspørsmål. Tørre å følge eleven sin tankerekke… Kritisk tenking Se sammenhenger på tvers av fag Selvstendighet, tenke selv Fellesmøte

Overordnet del av læreplanen Hva betyr Overordnet del av læreplanen for vår praksis? Jeg ønsker at team og avdelinger diskuterer hvilket utviklingspotensialet de ser for sine elever, og foreslå tiltak for hvordan vi skal kunne skape utvikling og enda bedre kvalitet! Fellesmøte