NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Advertisements

Arbeid er førstevalget
Sosialtjenesten i Bergen
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Økonomiske konsekvenser av å bosette flyktninger Ann-Heidi P.Orvik, rådmann.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Bosetting og integreringsarbeid i Drammen Fakta om Drammen Bosetting av flyktninger i Drammen Planlegging og tverrfaglig samarbeid Planer for videre utvikling.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Nav veileder i videregående skole
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Brukerutvalget i NAV Telemark
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Asyl- og flyktningsituasjonen
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Budsjett 2018 (økonomiplan )
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
REGNSKAPSRAPPORT 2. TERTIAL 2009
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Trøndelags befolkning i tettsteder
Kristiansand kommune ASSS-samlingen A. Stangenes.
Foreldreveiledning i Larvik
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
NAV-veiledere i vid. skole
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Lov om sosiale tjenester i NAV
NAV i tall og fakta 2016.
Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottagere
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Nettverksmøte den
Status lærlingordning
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Virksomhet barnehage i finanskomiteen
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Prosjekt «Flyktninger som ressurs»
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Forskningsinfrastruktur – Litt kort om juridisk
NAV mulighetenes marked
Økonomisk stønad / brukeroversikter pr. utgangen av 1.tertial 2018
NAV ANDØY.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Presentasjon formannskapet
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Orientering HOV 4. juni 2019.
Finansiering og budsjettering
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Utskrift av presentasjonen:

NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018 Historien om Nav – 10 år med ytelser – hvor er vi i dag – klare for arbeid Regjeringens mål. Bakteppet er at 1/5 av folk i yrkesaktiv alder står utenfor og har stått der en stund på stønader. Dette utenforskapet utgjør de største velferdsutfordringene i dag.

Kommunal og statlig 24,8 kommunale årsverk + 2 statlig finansierte prosjektstillinger Økonomisk rådgivning Sosialhjelp Flyktninger 22 statlige årsverk Arbeidsavklaringspenger(AAP) Sykefraværsoppfølging Arbeidssøkere Fortelle om fordelingsnøkkel og om hva partnerskapet går ut på 48,7 statlig – 51,3 kommune.

ORGANISASJONSKART NAV EIDSVOLL 2018 NAV-leder 1 Publikum-, Avklaring- og Jobbsenter 1+9 Arbeid og Helse 1+13 Arbeid og Sosial 1+14 Bosetting, Arbeid, Integrering 1+5 Stab/Støtte, HR og Marked 2 Organisasjonskart Organisasjonskartet inneholder både statlige og kommunale årsverk

2/3 deler av kaka er statlig finansiert 24% av budsjettet går til å dekke boutgifter - forklare 20% til sosialkontoret : lønn og drift 17% til livsopphold: livsopphold er mat, klær, husholdningsartikler, medisin, tannlege, hygieneartikler, I den grad vi greier å spare – her Kutt i flyktningebudsjettet er kutt i inntekter.

Sosiale tjenester i NAV Sosiale tjenester omfatter tjenester og oppgaver regulert i Lov om sosiale tjenester i NAV. Før det ytes hjelp i form av økonomisk sosialhjelp, skal alt annet være forsøkt. Sosialhjelp er samfunnets siste sikkerhetsnett.

Formålet med Lov om sosiale tjenester i NAV Er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

KOSTRATALL FOR EIDSVOLL 2014-2017 2015 2016 2017 Folkemengde 23228 23811 24415 24647 Sosialhjelpsmottakere 18-24 år 149 134 130 128 Sosialhjelpsmottakere 25-66 år 435 461 464 445 Andel sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggtall 2,5 2,4 Andel sosialhjelpsmottakere 18-24 år av innbyggere 18-24 år 8,2 7,3 6,8 6,9 Andel sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggertall 20-66 år 3,9 3,8 3,6 Samlet stønadssum i millioner 26,04 25,99 28,34 30,41 Gj.snittlig utbetalt per stønadsmottaker 8108 8020 8819 8909 Økt innbyggertall – nedgang i andel sosialhjelpsmottakere og som andel av innbyggertall. Vi ser at vi har gått opp i gjennomsnittlig utbetaling per stønadsmottaker. Spesielt høye husleier og omlegging av strømmålere, samt omlegging av regelverk knyttet til bostøtte kan forklare dette.

KOSTRATALL 2017 Eidsvoll Vestby Ullensaker Nannestad Fjell Askøy Stjørdal Andel sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggtall 2,4 1,9 2,3 1,7 2,7 2,2 Andel sosialhjelpsmottakere 18-24 år av innbyggere 18-24 år 6,9 4,7 4,9 2,9 8,2 5,1 5,8 Andel sosialhjelpsmottakere ift innbyggere 20-66 år 3,8 3,2 3,7 4,4 Andel sosialhjelpsmottakere 20-66 år av innbyggere 20-66 år 3,6 3,1 3,5 4,1 3,0 Gjennomsnittlig utbetaling per stønadsmåned 8909 10493 8703 8101 6887 9416 10738 2,4 % av innbyggerne i Eidsvoll er sosialhjelpsmottakere. Dette utgjør i tall 581 personer. I Ullensaker er 2,3 % av innbyggerne sosialhjelpsmottakere. I antall utgjør dette 836.

Sosialhjelp som viktigste livsoppholdskilde 8 mnd. eller mer 2014 2015 2016 2017 < 30 år: 46 < 30 år:32 < 30 år: 35 < 30 år:45 > 30 år: 112 >30 år:113 > 30 år: 114 > 30 år:126

Saksmengde 2014 2015 2016 2017 2790 saker 2921 saker 2851 saker 97% økonomisk sosialhjelp 98% økonomisk sosialhjelp 92% økonomisk sosialhjelp Behandlingstid: 16 dager Behandlingstid: 19 dager Behandlingstid: 18 dager

Sosialhjelpsmottakere og jobbsøkere Fra sommer 2017: Ingen vedtak går gjennom vedtakskontrollen uten at det er en plan for arbeid og aktivitet. Fra 2019: Ny organisering for å bedre overgang til jobb og redusere utenforskap. Fra nå: Økt bruk av kvalifiseringsprogram (KVP). KVP – hvorfor?

Må kjenne brukers utfordringer for å finne riktig tiltak Tidlig og rett innsats Kartlegging Må kjenne brukers utfordringer for å finne riktig tiltak Ha tid og mulighet til å snakke med brukere, arbeidsgivere samt følge opp tiltakene som settes i gang. Leder må følge med på om veileder klarer å sikre en forsvarlig kvalitet i saksbehandlingen og oppfølgingen, eller om veileder har behov for kompetanse på myndighetsutøvelse og tjenesteutøvelse. Hos oss varierer det veldig hvor stor kapasitet de ulike veilederne har. Noen dekker seg litt bak saksbehandlingen og bruker veldig lang tid på vedtakene. Andre kaster seg rundt og har høyt tempo på vedtak og timeavtaler.

Vi har fokus på Barnefattigdom: 2 prosjektstillinger 2018 som jobber med familier på langvarig sosialhjelp. Disse er 100% finansiert med statlige midler. Ungdom: NAV sin satsningsgruppe er ungdom under 30 år Bolig: høst 2018, starter arbeidet med kartlegging og godkjenning av boforhold

Nærvær og medarbeidertilfredshet 2017 Arbeidsnærvær 97,7 % (kommunalt ansatte) Medarbeidertilfredshet 10-faktormodellen 4,4 (Alle ansatte, 82% svart) Forsøker å gi mye tillit (tillitsbasert ledelse), la folk bli sett og hørt, la de få være med å lage planer for hvordan vi skal løse oppdraget vårt.

Flyktningetjenesten Viktigste lovverk er introduksjonsloven, som pålegger kommunen å sørge for: å styrke nyankomne innvandreres muligheter for deltakelse i yrkes- og samfunnsliv, og deres økonomiske selvstendighet at alle mellom 18 og 55 år senest 3 måneder etter bosetting tilbys et individuelt tilpasset introduksjonsprogram som er helårlig og på fulltid at alle deltakerne har en individuell plan som angir programmets start og tidsfaser, samt en angivelse av tiltakene i programmet Hele tjenesten er organisert i NAV-kontoret – sikrer helhetlig oppfølging i 5-årsperioden. Sikrer også oppfølging mot arbeid tidlig i introduksjonsprogrammet. 84 voksen flyktning som følges opp i dag. Av disse er 39 deltakere i introduksjonsprogrammet. I tillegg har vi 11 flyktninger som er i grunnskoleløp, 17 som er i arbeidsrettede tiltak, 3 stk er i videregående. De resterende har permisjon fra introduksjonsprogrammet, enten grunnet foreldrepermisjon eller helsemessige utfordringer som gjør at de ikke er i stand til å følge ordinært program. Innvandrere utgjorde i 2017 12,3 % av befolkningen, eller 2999 personer. Flyktninger med familiegjenforente utgjør 715 personer (per 01.01.17). De siste fire årene har vi hovedsakelig bosatt flyktninger fra Eritrea, Syria, Somalia og Afghanistan. Hovedspråk er arabisk og Tigrinja (Eritrea).

Nøkkeltall 2013 2014 2015 2016 2017 Totalt Antall bosatte flyktninger * 20 24+1 23+3 38+9 29 142 Antall flyktninger med utbetalt sosialhjelp 13 15 21 39 49 Gjennomsnittlig stønadslengde 5,8 5,5 5,2 7,1 Totalt utbetalt sosialhjelp i millioner 1,75 1,95 2,45 4,15 5,14 15,44 Totalt utbetalt introduksjonsstønad i millioner 3 4 4,4 10 12,27 33,67 Totale driftskostnader i millioner på NAV 1,55 1,52 1,39 2,55 4,9 11,91 Totalt mottatt Integreringstilskudd i millioner 11,6 11,43 12,22 21,2 25,57 82 * + = familiegjenforente Driftskostnader i 2013: Ca 1,1 million er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten. Driftskostnader i 2014: Ca 1,3 millioner er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten. Driftskostnader i 2015: Ca 1,1 million er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten. Driftskostnader i 2016: Ca 2,3 millioner er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten Driftskostnader i 2017: Ca 4,7 millioner er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten Totale kostnader knyttet til bosetting av flyktninger: 61 millioner. Totale inntekter knyttet til bosetting av flyktninger: 82 millioner. Overskudd i perioden: 21 millioner.

Flyktningetjenesten i Eidsvoll kommune – mulig budsjett 2018-2021 2019 2020 2021 Utgifter Introduksjons-stønad 10,45 7,11 5,62 3,2 Sosialhjelp, flyktning 5 Drift 4,93 3,8 2,5 Totalt 20,38 15,91 13,12 10,7 Inntekter Integrerings-tilskudd 25,1 14,50 10,03 6,08 Endring i forhold til HP18-21 -4,7 +1,4 +3,1 +4,6 I forslag til budsjett er det lagt opp til en kostnad knyttet til sosialhjelp på kr 5 millioner per år.. Det er lagt inn forslag om kutt av to stillinger fra 2020. I perioden 2018-2021 vil det bli et merforbruk i forhold til inntekter fra integreringstilskudd på 4,38 millioner. Totalt i perioden 2013-2021 har kommunen hatt et mindreforbruk knyttet til bosetting av flyktninger sett opp mot integreringstilskuddet på kr 16,7 millioner.

Kuttmuligheter Mulig kuttmulighet fra 2019 på kroner 0,78 mill. ved å omgjøre en avdelingsleder fra kommunal til statlig tilsetting. Kutt økonomisk sosialhjelp som følge av ny organisering, 1 mill. Mulig kuttmulighet fra 2020 med to stillinger i flyktningetjenesten. 1,3 mill. (ligger allerede inne i utkast på mulig flyktningebudsjett forrige plansje)