Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
fagakademiet.no1// v/kompetanserådgiver Johan Peter Øren Samhandlingsreform og kompetansebehov.
Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Samarbeid mellom skole og barnevern
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Utforming av skolebygg
En introduksjon.
Eilert Sundt videregående skole
Grunnlaget for innspillet
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rapport: Å ville utvikle skolen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
Velkommen!.
Vurdering i Kunnskapsløftet
Tverrfaglig uke for LUT
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Ny vri oppgave Wasim og Lise
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Kollektivtransport og kostnader
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Avdeling for skoleanlegg
Sentrale lover og regler
KrFs skolepolitikk.
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Gjennomføring
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring KS FoU-prosjekt

Om undersøkelsen September -07 til mai -08 Dokumentanalyse og innledende intervjuer med sentrale myndigheter Dokumentanalyse, breddeundersøkelse og intervjuer med ansvarlige i fylkeskommunene Dybdestudier av 8 skoler Kvalitetssikring med referansegruppe Hovedprodukter: Idékatalog Sluttrapport 24-12-2018

Krav til skolebygg i Kunnskapsløftet Det er ingen formelle krav til skolebygg i Kunnskapsløftet Det er opp til skoleeier å finne lokale løsninger for at elevene skal nå kompetansemålene MEN: Ute hos skoleeier finnes det opplevde behov for endringer i bruk av og utforming av skolebygg: Ny tilbudsstruktur i videregående opplæring Pedagogiske føringer i Læreplanverket i Kunnskapsløftet 24-12-2018

Krav til skolebygg i Kunnskapsløftet Strukturelle endringer som oppleves å føre med seg nye behov Bredere inngang til BA og TIP krever mer generelle og fleksible verksteder og spesialrom på mange skoler Mindre endringer og varierende behov når det gjelder andre utdanningsprogram Pedagogiske føringer i Læreplanverket med betydning for skolebygg Digital kompetanse som grunnleggende ferdighet Tilpasset og differensiert opplæring Klassebegrepet er fjernet til fordel for mer fleksibelt gruppebegrep Krav til godt skolemiljø Krav til lærernes arbeidsplasser, arbeidsmiljø og tilrettelegging for IKT 24-12-2018

Arealbruk og kostnader Behovene søkes først og fremst løst ved å bygge mer fleksible skoleanlegg De nyeste skolebyggene kjennetegnes av å være Åpne og transparente Ha varierte læringsarenaer Rambølls benchmarking av nybygde og rehabiliterte skoler viser at Totalarealet i de nyeste skolebyggene likevel ikke har økt Arealeffektiviteten i de nyeste skolebyggene er større enn i skolebygg som ble oppført i starten på nybyggbølgen rundt årtusenskiftet Sambruk og flerbruk har fokus hos skoleutbyggerne 24-12-2018

Organisering og bruk av nye skolebygg Fleksible bygg bidrar til: Å imøtekomme de strukturelle endringer og pedagogiske føringer i Kunnskapsløftet At arealeffektiviteten økes Å gi langsiktig investering ved at man ikke binder bygget til én reform 24-12-2018

Arealbruk og kostnader Rambøll har dokumentert en klar sammenheng mellom andelen yrkesfag og arealforbruket per elev Jo større andel yrkesfaglige utdanningsprogram ved skolen, jo større er arealforbruket pr. elev Dette er også vist i tidligere undersøkelser Ved lik fordeling yrkesfag og studiespesialiserende fag i nyere skolebygg, er brutto arealforbruk pr elev på 17,5m2 (ekskl. idrettshall) 24-12-2018

Arealbruk og kostnader Fordeling i skole med 50/50 yrkesfag og studiespesialiserende fag 24-12-2018

Rehabilitere eller bygge nytt? Rambøll erfarer at full rehabilitering og komplett fornying av eksisterende bygg, som bringer anlegget opp til en standard som fullt ut tilsvarer nybyggnivå, ofte vil koste omlag 80 % av det et helt nytt bygg ville ha gjort Lønnsomheten av å benytte eksisterende bygg avhenger av: Teknisk tilstand (restlevetid) Kostnad ved å drifte bygningsmassen Funksjonalitet Generalitet – fleksibilitet – elastisitet - potensiale for tilpasning i henhold til endringer og ny bruk 24-12-2018

Organisering og bruk av nye skolebygg Viktige faktorer ved bygging og bruk av fleksible skoler: Mulighet til å variere undervisningen Mulighet for økt samhandling mellom lærere, og mellom lærere og elever Mulighet for tverrfaglige og sosiale møteplasser for hele skolen Arealeffektiv bruk krever god planlegging, motivasjon og engasjement både fra ledelse og fra lærere Verktøy i arealeffektiv planlegging Fagdager Bookingsystem 24-12-2018