Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Advertisements

Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
Nettverksledersamling
Regionsamlinger november 2016
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
STORFORELDREMØTE
Fellesmøte Fellesmøte.
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Dialogmøte i regionane
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Fylkestinget 12. desember 2017
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Elever og foresatte 10.trinn
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Læringsmiljø §9a: Handlingsplikt Bedre læringsmiljø
KrFs skolepolitikk.
Gjennomføring etter 5 år
Opplæringskontoret for industri- og teknologifag
Oppfølging av Høstrapporten
Folkehelsetiltak i regi av Hordaland fylkeskommune
Diskusjonsframlegg frå styret
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Årets norske Leanprosjekt
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Høstrapport – tall og statistikk
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Tilpasset opplæring Kurs 5
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018

Døme på resultat vi målar no: Aukande gjennomføring etter 5 år Lågare fråver Stigande karaktersnitt Færre heva lærekontrakter Færre sluttar i skolane Kompetansen i skolane er aukande -> Dette er mål i kvalitetsarbeidet Strategisk arbeid for å styrke læringsmiljøet, auke læringsutbyttet og auke gjennomføringa i vidaregåande opplæring Basert på lovverk, politiske føringar og vedtak, samt brukarundersøkingar og statistikk Kvalitetsplanen – vårt styringsdokument som rullerast kvart år Døme på kva vi veit og jobbar ut ifrå: I skoleåret 2016-17 gikk fraværet tydeleg ned, både for heildagsfråver og timefråver. Ein grunn til dette er fråversgrensa, men fråveret var allereie synkande før denne regelen blei innført. Størst nedgong på YF; no har YF lågere totalfråver enn ST. Vi ligg på landsgjennomsnittet for fråver.

Gjennomføring etter 5 år 2009 – 2014: 73,3 % 2010 – 2015: 76,2 % 2011 – 2016: 75,6% Mål: 79% i 2022 Årsaker til nedgang; naturlig med statistiske svingninger, årskull er ulike, gjennomgående fortsatt økning. Mål: 79%

Læringsresultat

Sluttarar Antall sluttarar har gått ned 3,9% av elevane slutta i skoleåret 2016-17 (SSB) Hovedårsakar dei gir er: «personlege årsaker» og «andre årsakar» «Skolelei/låg motivasjon» eller «Fagvanskar» er ikkje store årsakar til fråfall lengre. Dette tyder på at det arbeidast godt med tilpassa opplæring i skolane våre. Noen mener «Psykisk helse» burde vært en mulig årsak å fylle inn, det er det ikke i dag OT har i dag god oversikt over hva som skjer videre med unge som avbryter opplæringa. Vi jobber for å fortsette denne utviklinga, og planen for det skal jeg snart komme tilbake til. Men først; brukerundersøkelsene.

Brukerundersøkelsene våre – kort om H&H.

Elevundersøkinga 2017-18: Elevane beskriv eige læringsmiljø

Overblikk læringsmiljø Elevundersøkelsen overblikk 2017-18

Godt arbeid i skolene (5 sider av samme sak?) Nevne at det også måles i Undervisningsevalueringa; læraren forklarar lærestoffet slik at eg forstår det osv. (5 sider av samme sak?)

Motivasjon – svakt synkande

Mindre mobbing enn landsgjennomsnittet - Men 4,6% som opplever mobbing er for mange.

Viktigste utviklingsområder

Tiltak: Plakat-prosjektet I klasserommet hausten 2018 Plakaten skal henge gjennom hele skoleåret. Kontaktlærerne oppfordres til å gjennomgå punktene i starten av året, slik at ingen skal være i tvil om verken hva som står der, eller hva som er formålet med plakaten. Lærer oppfordres også til å bruke plakaten som et verktøy gjennom året, og vise til at nå jobber vi med dette eller dette – f eks egenvurdering er ikke alltid elevene like interessert i å skrive, er min erfaring – nå får de en huskeliste hvor det står hvorfor det også er viktig. Nå vurderes det om kanskje lærlingene også burde få en plakat å ha i sine lærebedrifter – for også lærlingundersøkelsen viser at vi har mer å jobbe med.

Lærlingundersøkinga 2017-18

Overblikk

Løpande kontrakter siste tre år Grunn til å tro at disse tallene følger konjunkturene i en del bransjer de siste åra. Tall pr 1.10.2017 frå Udir

Kvalitetsplanen for vidaregåande opplæring 2018 - 2022

Årlig i kvalitetsårshjulet Årlig i kvalitetsårshjulet. Ny kvalitetsplan basert på hva vi vet; evaluering og vedtak i Kvalitetsmeldinga følger planarbeid og gjennomføring. Tilpasser videre planer etter situasjonen nå.

Inndeling av kvalitetsplanen Læringsmiljø Læringsresultat Gjennomføring Leiing og profesjonsutvikling Læringsmiljø favner trygghet og trivsel, TPO og støtte fra lærere, motivasjon, etc Læringsresultat handler mer om karakterer og eksamener Gjennomføring er summen av alt – her måles vi på samlet kvalitet Leiing og profesjonsutvikling -> Profesjonsfellesskap og metakognisjon; i tråd med Ny overordna del.

Fornyinga av Kunnskapsløftet Spør hvor godt kjent de er med dette - Ny overordna del, nye læreplaner, ny struktur i yrkesfaga, les mer på udir.no.

Kompetanseutvikling i skolane Haust 2018: Minoritetspedagogikk Spesialpedagogikk Sosialpedagogikk Psykososialt arbeid b&u ASK Totalt brukar vi 9 mill pr år i kompetanseutvikling Nevne hospiteringsordninga – mjukare overgang frå skole til bedrift pga oppdatert kunnskap hos lærerne.

Samarbeid skole-bedrift Hospitering for yrkesfaglærarar + Lærebedriftene held kurs i skolane der både elevar og lærarar deltek + Bedrifter som medsensor på yrkesfagleg eksamen ------------------------------------------ = Mjukare overgong frå elev til lærling Tildeling i 2017-18: 700.000,-

Oppsummering Positiv utvikling i fråver, meistring og gjennomføring God trivsel for både elevar og lærlingar Mange endringar innanfor vidaregåande opplæring Elevens og lærlingens læring i sentrum Tilpassa opplæring i eit trygt og godt læringsmiljø = gjennomføring Nå 4. best på gjennomføring i Norge – og jobber videre!