Individuell og markedsetterspørsel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Reklame 1.
Markets for Factor Inputs
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Markeder med asymmetrisk informasjon
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Forelesning nr.2 INF 1411 Elektroniske systemer
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Prissetting med markedsmakt
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 6: Lagermodeller
KAP. 3: PREFERANSER A. Preferanser rangerer ”knipper av goder” (godevektorer) Faktiske valg avslører preferanser Rangering av ”hele knipper” B. Notasjon.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Hvor åpen bør en økonomi være?
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Fiscal Policy Kapittel 13 1.
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
The Economic Fluctuations Model
The Economic Fluctuations Model
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Grunnmodellen: likevekt
Økonomistyring KRV-analyser
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Individuell og markedsetterspørsel Kapittel 4 Individuell og markedsetterspørsel 1

Temaer i kapittel 4 Individuell etterspørsel Inntekt- og substitusjonseffekter Markedets etterspørsel Konsumentoverskudd Nettverksvirkninger Kapittel 4 2

Virkning av prisendring Tøy Anta at I = 20 PC = 2 PF = 2, 1, 0.50 10 4 5 6 U2 U3 A B D U1 12 20 Tre inifferenskurver tangerer budsjett- linjene Mat Kapittel 4 4

Virkning av prisendring Tøy Pris-konsumkurven viser nyttemaksimerende tilpasning ved prisendringer 6 A Pris-konsum kurven U1 5 D B 4 U3 U2 Mat 4 12 20 Kapittel 4 4

Virkning av prisendring Pris på mat Etterspørselskurve Etterspørselskurven viser de ulike kvanta en konsument vil etterspørre ved ulike priser H E G 2.00 4 12 20 1.00 0.50 Mat Kapittel 4 4

Individuell etterspørsel Etterspørselskurven To viktige egenskaper 1) Nytten endres når vi beveger oss langs kurven 2) Langs kurven er konsumet optimalt ved at MRS er lik pris- forholdet mellom godene Kapittel 4 4

Virkning av inntektsendring Tøy D 7 16 U3 Anta: Pf = 1 Pc = 2 I = 10, 20, 30 5 10 B U2 Inntekt – etterspørsel kurve En endring i inntekt, med faste priser, vil føre til at konsummønsteret endres 3 4 A U1 Mat Kapittel 4

Virkning av inntektsendring Pris på mat Økt inntekt fra 10 til 20 til 30, med uendrede priser, skifter etterspørselskurven til høyre 16 D3 H 10 D2 G 4 D1 E 1.00 Mat Kapittel 4

Individuell etterspørsel Normale goder og mindreverdige goder Økt inntekt vil som regel føre til økt etterspørsel, men det finnes unntak Hvis etterspørselen øker, er inntekts- elastisiteten positiv, og godet er et normalgode Hvis etterspørselen faller, er inntekts- elastisiteten negativ, og godet er mindreverdig Kapittel 4 4

Et mindreverdig gode 15 30 Biff 10 5 20 Kjøttkaker U3 C Biff Inntekt-etterspørsel kurve …men kjøttkaker blir et mindreverdig gode mellom B og C, hvor inntekt-etterspørsels- kurven får negativ helning 10 5 20 A U1 B U2 Både biff og kjøttkaker er normalgoder mellom A og B Kjøttkaker Kapittel 4

Engelkurver Engelkurver viser sammenhengen mellom inntekt og etterspørsel etter et gode Hvis godet er et normalgode, er stigningen på Engel kurven positiv Hvis godet er et mindreverdig gode, er stigningen på Engel kurven negativ Kapittel 4 4

Engelkurver 30 20 10 4 8 12 16 Inntekt Mat Positiv helning- normalgode 4 8 12 16 Kapittel 4

Engelkurver 30 Mindreverdig Normal 20 10 4 8 12 16 Inntekt Engel kurven bøyes tilbake for mindreverdige goder Mindreverdig Normal 20 10 Mat 4 8 12 16 Kapittel 4

Inntekt- og substitusjonsvirkninger Viktig – vi kan bryte ned virkningen av en prisendring i to – substitusjonseffekt og inntektseffekt Substitusjonseffekten (prisvridningseffekten) sier at konsumenten vil kjøpe mer av et gode som relativt sett er blitt billiggere, og mindre av det andre Et prisfall (f.eks.) øker forbrukerens realinntekt. Inntektseffekten ser på hvordan dette slår ut i etterspørsel etter godet Kapittel 4

Normalgoder og prisendring Tøy C2 F2 T U2 B Når prisen på mat faller, øker konsumet med F1F2 når tilpasningen endres fra A til B. R F1 S C1 A U1 E Total effektt Substitusjons effekt D Substitusjonseffekten,F1E, (fra A til D), endrer relative priser men holder nytten konstant Inntektseffekten, EF2, ( fra D til B) holder relativ priser konstant, men øker reallønnen Inntektseffekt Mat O Kapittel 4

Inntekt- og substitusjonsvirkninger Substitusjonseffekten er alltid – alltid negativ – pris opp, mengde ned, og omvendt Inntektseffekten er som regel positiv – inntekt opp, mengde opp Effektene vil dermed forsterke hverandre, redusert pris øker etterspørsel både gjennom substitusjons- og inntektseffekten Kapittel 4

Mindreverdig gode R U2 U1 Tøy B A D O F1 E S F2 T Mat Totaleffekt Mat er et mindreverdig gode, og inntektseffekten er negativ. Substitudsjons- effekten er imidlertid dominerende, slik at total etterspørsel øker B Inntektseffekt U2 R A D Substitusjons effekt U1 Mat O F1 E S F2 T Kapittel 4

Markedets etterspørsel Fra individuell til samlet etterspørsel Markedets etterspørselskurve viser den samlede etterspørselen etter et gode i markedet Markedets etterspørselskurve er summen av alle de individuelle etterspørselskurvene Kapittel 4

Markedets etterspørsel Pris Person A Person B Person C Markedet (enheter) (enheter) (enheter) (enheter) 1 6 10 16 32 2 4 8 13 25 3 2 6 10 18 4 0 4 7 11 5 0 2 4 6 Kapittel 4

Aggregering av alle individkurver Pris 5 DA Markedets etterspørsel er summen av de enkelte konsumentenes etterspørse DC DB Markedets etterspørsel 4 3 2 1 Kvantum 5 10 15 20 25 30 Kapittel 4

Priselastisitet Priselastisteten er egentlig definert for en svært liten endring i pris (1 %, f.eks), men i praksisis må vi ofte tilnærme Point – elastisitet (punkt) viser elastisiteten i ett punkt på etterspørselskurve Arc – elastisitet viser elastisiteten over et intervall på etterpørselskurven. Vi må dermed bruke gjennomsnittlig pris og mengde i intervallet Kapittel 4

Priselastisitet Punktelastisitet er definert som: ”Arc” elastisitet er definert som Kapittel 4

Konsumentoverskudd Konsumentoverskudd viser forskjellen mellom hva man er villig til å betale for et gode, og det man faktisk betaler Marginalt konsumentoverskudd – konsumentoverskudd fra siste konsumerte enhet Totalt konsumentoverskudd – konsument- overskudd fra det totale konsumet av ett gode Kapittel 4

Consumer Surplus 20 19 18 17 16 15 14 13 Pris Konsumentoverskudd Konsumentoverskuddet ved kjøp av 6 billetter er summen av konsumentoverskuddet fra hver enkelt 20 19 18 17 16 Konsumentoverskudd 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 21 15 14 Markedspris 13 1 2 3 4 5 6 Billetter Kapittel 4

Konsumentoverskudd Konsumentoverskudd og 20 etterspørsel 19 18 17 16 Pris Konsumentoverskudd og etterspørsel 20 Etterspørselskurve 19 18 17 16 Konsumentoverskudd Forbruksutgift 15 14 Markedspris 13 1 2 3 4 5 6 Billetter Kapittel 4

Nettverksvirkninger I praksis er det ikke alltid slik at en konsument treffer sitt valg uavhengig av andre konsumenters valg, tvert imot kan forbrukerne ofte påvirke hverandre Hvis dette er tilfellet, sier vi det er en nettverksvirkning. Effekten er positiv hvis en konsuments etterspørsel fører til økt etterspørsel hos andre konsumenter Effekten er negativ hvis en konsuments etterspørsel fører til redusert etterspørsel hos andre konsumenter Kapittel 4

Nettverksvirkninger Bandwagon effekten - man ønsker et gode fordi alle andre har det. Dette er ofte hovedmål i markedskampanjer. Nettverksvirkningen er positiv Snob effekten - man ønsker å være unik – ikke kjøpe det alle andre har Nettverksvirkningen er negativ Kapittel 4

Bandwagon Effekten 40 D40 D20 20 60 D60 80 D80 100 D100 Pris Kvantum Etterspørselskurvene skifter til høyre når konsumentene tror at mange har kjøpt goder D40 Pris D20 20 60 D60 80 D80 100 D100 Kvantum Kapittel 4

Bandwagon Effekten D20 D40 D60 D80 D100 Etterspørsel 20 40 60 80 100 Pris D20 D40 D60 D80 D100 Markedets etterspørselskurve er summen av de individuelle kurvene. Den blir relativt elastisk Etterspørsel Kvantum 20 40 60 80 100 Kapittel 4

Snob effekten Demand D2 D4 Pris 2 30,000 15,000 14 4 6 8 D6 D8 Kvantum Priseffekten Opprinnelig etterspørsel er D2, når konsumenter tror 2000 mennesker har kjøpt godet Demand 4 6 8 D4 D6 D8 Hvis konsumentene tror 4,000 mennesker har kjøpt godet, endres etterspørsel fra D2 til D6 og snobverdien er redusert Kvantum