Samling for FFU 26. oktober

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Finansieringsordninger
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Viktige lover og regler
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Skolen – en kommunal virksomhet
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.

Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Rådet for offentlige fagskoler
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kontaktutvalget 19.november 2015
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Samling for FFU 26. oktober Fylkeskommunen som skoleeier og sektorforvalter

Eierrollen og organisering   Samling om fagskoleutdanning Fylkeskommunen som skoleeier og sektorforvalter 10:00 Eierrollen og organisering ·         Styresammensetning ·         Forholdet mellom styret og skoleeier ·         Mulige selskaps- eller organisasjonsformer ·         Kvalitetskriterier for fylkeskommunen som skoleeier og sektorforvalter ·         Kommentarer fra NOKUT 11:30 Lunsj 12:30 Forvalterrollen  -   finansiering, tilskudd og regionale kompetansebehov ·         Ny tilskuddsordning fra 2018, statsbudsjettet ++ v/Magnus Worren ·         Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning v/ Ståle Ertzgaard ·         Årshjul, tilsagn, tilskudd og rapportering v/ Anne Larsen ·        Fagskoleutdanningene i arbeidet med kompetansepolitiske planer 15:00 Avslutning og vel hjem 21.09.2018

Ny fagskolelov på høring Ny fagskolelov er på høring, og det tas i fortsettelsen utgangspunkt i den kommende loven. Høringsfrist 30. september Ny organisering og inndeling i loven: Kapittel 1 Formål og virkeområde Kapittel 2 Akkreditering og godkjenning av fagskoleutdanning Kapittel 3 Organisering av fagskolen Kapittel 4 Fagskolens virksomhet Kapittel 5 Studentenes rettigheter og plikter Kapittel 6 Økonomi og tilsyn Kapittel 7 Diverse bestemmelser Kapittel 8 Overgangsordninger og ikrafttredelse 21.09.2018

Styresammensetning § 8 første ledd: § 9 Profesjonalisering av styrene Alle fagskoler skal ha et eget styre. Offentlige fagskoler og fagskoler organisert som studieforbund, skal ha et styre som øverste ansvarlige styringsorgan. § 9 (1) Styret skal bestå av minst sju medlemmer. Styret skal ha minst ett medlem som er valgt av og blant de ansatte, og minst ett styremedlem som er valgt av og blant studentene ved fagskolen. Hvis styret har mer enn ti medlemmer skal hver av gruppene studenter og ansatte ha minst to medlemmer hver. Minst to medlemmer skal ha bakgrunn fra relevant arbeids eller næringsliv, fortrinnsvis med regional tilknytning. (2) Kravene i likestillingsloven § 13 om representasjon av begge kjønn skal være oppfylt innen den enkelte valgkrets. (3) Styremedlemmer med varamedlemmer velges for inntil fire år. Styremedlemmer fra studentgruppen, og varamedlemmer for disse, velges for ett år. Profesjonalisering av styrene Tilbud om kurs for styrer som ved AS eller FKF Delta på RFF styreseminar Invitere NOKUT Etablere retningslinjer og delegasjonsreglement som er i tråd med fagskoleloven og som gir styret reell styringsrett i drift og utvikling av fagskolen Snakker mer om retningslinjer og delegasjonsreglement senere under FKF. 21.09.2018

Forholdet mellom styret og eier Styret kan delegere sin avgjørelsesmyndighet til andre ved fagskolen hvis det ikke følger av den nye fagskoleloven at styret selv skal fatte vedtak. Styret er øverste styringsorgan og er ansvarlig for: at studentene får den utdanningen som fagskolen har godkjenning for. at alle vilkår for offentlige tilskudd er oppfylt, og at virksomheten drives i samsvar med gjeldende lover og regler. at opplysninger som blir gitt til NOKUT og de utdanningssøkende, er korrekte og fullstendige. selv å fatte vedtak om at det etter styrets skjønn er forsvarlig å starte et nytt studieår. Vedtaket skal fattes før studiestart. at det blir gitt nødvendig informasjon og veiledning til søkere og studenter, blant annet om skolepenger, studietilbud, søknadsfrister og opptakskrav. å fastsette krav til lærerkompetanse, instruktørkompetanse og ledelse. for å etablere og gjennomføre systematiske kontrolltiltak (internkontroll) for å sikre at krav som er fastsatt i eller i medhold av lov, overholdes. Departementet kan gi forskrift om krav til internkontroll. å ansette rektor ved fagskolen. å vedta forskrift om opptak, eksamen/vurdering og klagebehandling å opprette klagenemnd/fastsette instruks 21.09.2018

Forholdet mellom styret og eier forts. Eierrollen: Fastsette vedtekter for styret Oppnevne og avsette styremedlemmer Vedta overordnet budsjett Gi styringssignaler 21.09.2018

Forvalteransvaret § 3 Fylkeskommunalt ansvar for fagskoleutdanning Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys akkreditert fagskoleutdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Fordele tilskudd til fagskoletilbydere etter søknad (§ 28 første ledd i ny fagskolelov) Følge opp rapportering og revisorkontroll Hvem skal føre tilsyn jf. fagskoleloven § 30? Vurdere lokalt og regionalt (og nasjonalt) kompetansebehov Regionale kompetansepolitiske strategier Sørge for at det eksisterer fagskoletilbud som er i tråd med de kompetansepolitiske strategiene 21.09.2018

Selskaps- eller organisasjonsformer Kommuneloven kap. 11 – fylkeskommunalt foretak Del av fylkeskommunen som rettssubjekt Et alternativ for mer selvstendig organisering Fylkestinget velger styremedlemmer og fastsetter vedtekter Daglig leder ansettes av styret og har overordnet ansvar for de ansatte i FKF, men fylkeskommunens overordnede arbeidsgiverpolitikk legger rammene Fylkeskommunens budsjett setter rammer for foretaket og styret er bundet av dette FKF har en selvstendig stilling i forhold til fylkeskommunens administrasjon Hvorfor fagskoler som FKF Tydeliggjør styrets rolle og ansvar i den fylkeskommunale organisasjonen Bringer fagskolene nærmere UH-sektorens organisasjonsform Skiller tydelig forvalterrolle og tilbyderrolle Tydeligere skille mellom fagskole og vgs FKF gjerne ikke egnet for kombiskoler Ny fagskolelov sier mer om styrets ansvar mens kommuneloven også sier noe om forholdet til administrasjonen Hjelp til utarbeiding av retningslinjer og delegasjonsreglement: Administrasjonen (HR ol.) Styret og fagskolen Fagskoleloven er en særlov og har forrang framfor kommuneloven 21.09.2018

Kvalitetskriterier for fylkeskommunen som skoleeier og sektorforvalter Fylkeskommunene: har involvert næringsavdelingen i fagskoledrift og utvikling av nye fagskoletilbud skiller tydelig mellom videregående opplæring og fagskole samarbeider med arbeidslivet i sin tilrettelegging av fagskoletilbud har et avklart og oversiktlig forhold mellom fagskolens styre og fylkeskommunen/fylkesting når det gjelder beslutninger om tilrettelegging av fagskoleutdanning har en god og kjent prioriteringsordning for hvilke fagskoletilbud som skal få offentlig tilskudd har et profesjonelt og forutsigbart forvaltningssystem av helsefagmidler kartlegger jevnlig kompetansebehovet for fagskoleutdanning i sin region har en organisasjon der alle ledd kjenner skoleslaget med dets særegenheter har en logisk organisert, ryddig og oppdatert hjemmeside for fagskolen samt god informasjon om fagskoleutdanning skiller tydelig mellom eierskap og forvalteransvar, både generelt og på hjemmesidene tilbyr godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder har et profesjonalisert styre for fagskolen samarbeider på tvers av fylkesgrenser 21.09.2018