Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kontaktutvalget 19.november 2015

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kontaktutvalget 19.november 2015"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kontaktutvalget 19.november 2015
Knut Ole Rosted – Akershus fylkeskommune Fagskole i utvikling Kontaktutvalget 19.november 2015

2 Fagskoleloven § 1.a. «Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder.»

3 Uttalelser statsråden
«Fagskolen er stemoderlig behandlet. Behov for reformer i fagskolene → styrke fagskolens status!» - Flere må velge fagskoleutdanning - Fagskolens rolle i det framtidige utdanningssystem skal bli viktigere enn i dag - Dagens finansieringsordning er utdatert og fragmentert - Fagskolen skal være praksisrettet og nært arbeidslivet → desentralisert struktur Samarbeid mellom større enheter. Statsråden konkretiserer ikke optimalt antall fagskoler, men roser fagskolene på Østlandet som har inngått tettere samarbeid

4 Utfordringer NOU Eierskap og regional organisering
o NOU: tilbakeføre fagskole til staten. Regionalisere fagskolene til robuste enheter innenfor et omfang på 5-9 skoler o Kommentar. Høring: 16 fylker støtter ikke forslaget om statlig tilbakeføring Behov for større fagmiljøer og skoler med utviklingskraft jf. utviklingsprosjekt på Østlandet

5 Utfordringer NOU (fortsetter)
Finansiering o NOU: mangel på sammenheng i de forskjellige finansieringsordningene Fagskoler med tilskudd i statsbudsjettet (Kunnskapsdep.), fylkeskommunalt rammetilskudd (Kommunal og moderniseringsdep.), øremerket statstilskudd (Helsedep.), anbudsmidler (Utd.dir.), studentfinansiering Ulike departement gjør ulikt! o Kommentar: avgjørende å styrke finansieringen. Reell kostnadsdekning - hensynta kostnadsulikheter. Grunnbevilgning + resultatbevilgning + utviklingsmidler? Fast rammetildeling vs studentvekst. Konsekvens er lavere tilskudd per student (svært) ulik tildeling fylkeskommunene i mellom. Forsvarlig f.eks. innen helsefag? Ulik tilskudd fra fylkene til fagskolen – jf. utviklingsmuligheter

6 Utfordringer NOU (fortsetter)
Hensiktsmessig overganger o NOU: Behov for bedre samarbeid og innpass når det gjelder overganger mellom fagskole og UH sektoren. Lite fordelaktig for fagskolens attraktivitet, rekruttering og omdømme at det ikke er forutsigbare og hensiktsmessige overgangsordninger. På Østlandet praktiseres ulike overganger mellom fagskole og høyskole o Fagskolepoeng vs. studiepoeng?

7 Utfordringer NOU (fortsetter)
Nasjonale fagorgan og kvalitetsordninger o NOU: nasjonale fagutvalg som forsterker samarbeidet med arbeidslivet for å øke oppslutning og rekruttering til fagskoleutdanning. Fagutvalg som bidrar til dimensjonering av fagskoleutdanninger det er behov for. o Kommentar: dimensjonering og utvikling bør baseres på lokalt og regionalt kompetansebehov. Regionalt kompetansebehov samsvarer nødvendigvis ikke med «gjennomsnittlig nasjonale behov». NOKUT er viktig, men veldig detaljorientert. Godkjenningsordning tar lang tid jf. fleksibilitet og tilpasning til lokale og regionale behov.

8 NHO påpeker behov – jf. «kompetansebarometer».
1 av 5 medlemsbedrifter har stort behov for å rekruttere personer med utdanning på fagskolenivå. Eksempler Akershus: Logistikk (etablert 2014)+ reiseliv (initiativ fra næringen) Kommunesektoren – medeierskap gjennom utvikling (Romerike) Veiledning av lærlinger – dekker fylkeskommunens behov for kvalitet i 2+2 modell Yrkesfagløftet: fagskolen et virkemiddel → karrierevei for fagarbeidere

9 Fagskolene på Østlandet – utviklingsarbeid
Fra felles markedsføring (før), samarbeid om enkelte utdanningstilbud (nå) til utviklingsavtale (framtid) I fellesskap tilby yrkesfaglig bachelor utdanning (2017)? – etterspurt av byggebransjen Ambisjon - utvikle en større og utviklingskraftig fagskole-enhet på Østlandet. Bedre kvalitet og ressursbruk. Alternativer (3) som drøftes i fagskolestyrene på Østlandet, og som behøves drøftes blant eierne: 1. Videreføre frivillig samarbeid 2. Tettere formelt samarbeid – konsernmodell med eget styre, administrasjon og felles utviklingsavdeling. Samtidig opprettholde de enkelte fagskolene med egne styrer som «datterselskap» 3. Felles fagskole på Østlandet «Fagskolen Øst». Ett styre, en ledelse, en administrasjon Felles for alle modellene opprettholde dagens desentraliserte utdanningstilbud.

10 Hva bør politikerne på Østlandet fokusere på?
1. Ad.hoc gruppe for fagpolitisk utvalg opplæring ( ) Fremmet forslag til kontaktutvalget + innspill NOU Næringslivets- og samfunnets behov 2. Innspill i forkant av stortingsmelding? Innspillkonferanse – nyåret 2016? Evt. uttalelse fra fagpolitisk utvalg? Regionalt eierskap Behov for fleksibilitet Samarbeid på tvers av fylkene f.eks. – landbruk, - oppvekst, - reiseliv m.m. Finansiering – øk.modell. God nok finansiering – muliggjøre utvikling Hensiktsmessige overganger fra fagskole til UH sektor Fagskolestrategi Østlandet? Innspill fra styrene på Østlandet.

11 Studenttall fagskolene på Østlandet

12 Dagens struktur – tekniske fag

13 Dagens struktur – helsefag


Laste ned ppt "Kontaktutvalget 19.november 2015"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google