Etikk i skole og arbeidsliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevdisiplinen skal strammes inn
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Oppfølging normer og regler
Etikk i møte med mennesket
Normer, verdier og holdninger
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Signe Louise Berthelsen
Etikk for finansielle rådgivere
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Kampen skole Vår visjon:
Velkommen til et nytt skoleår!
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Etikk og helseprofesjonene
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
Fra ”Nesten som deg selv”
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Den norske arbeidslivskulturen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Etikk Læren om rett og galt.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Moralske holdninger - Dydsetikk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i skole og arbeidsliv Svenn A. Nielsen, prest

Moralen er handlingen: (Du skal ikke slå ihjel, eller du skal ikke stjele)

Etikk Læren om moral Studi av hvordan vi bør handle og forståelse av begrepene vi bruker for å evaluere handlingene «Riktig - gal» «Tillatelig - utillatelig» «God - dårlig»

Moralen er: De 10 bud Etiske retningslinjer for en bedrift Etiske retningslinjer for en skole Etiske retningslinjer for medisinere

Sinnelagsetikk Handling vurderes som riktig eller gal ut i fra om motivet og hensikten for handlingen var god eller ond.

Konsekvensetikk Handlingen vurderes som riktig eller gal avhengig av hva den forventes å føre til av gode eller onde konsekvenser. Konsekvenser for meg Konsekvenser for deg Konsekevsner for fellesskapet

Norsk rettspraksis (sinnelagsetikk) Motivet avgjørende: Uaktsomt drap Forsettelig drap Overlagt drap

Kjøre for fort: Miste førerkortet Kjøre for fort med syk pasient: Redde et liv Kan også være konsekvensetikk

Spania Konsekvensene/selve gjerningen dømmes Du kan få 1400 års fengsel

Pliktetikk Handlingen vurderes som riktig eller gal ut i fra gitte kriterier/definisjoner og uavhengig av dens gode eller onde konsekvenser.

Det er min plikt å skade en innbruddstyv som vil øve vold mot min familie Det er min plikt å betale skatt

Områdeetikk Bioteknikk Miljøetikk Dyreetikk Krigsetikk Forskningsetikk Næringslivsetikk Undervisningsetikk??

Ikke klare skillelinjer

Bibelen? Koranen? Andre hellige skrifter?

Etikk og moral er ikke Religionsbestemt Kristne har ikke en bedre etikk enn muslimer eller ateister. Vi vet ALLE hva som er rett

Knut Ejler Løgstrup (1905 - 1981) Nærhetsetikk Den andres ansikt Den etiske fordring Vi vet hva som kreves av oss - av oss selv. Erfaringen forteller oss at vi må ta vare på vår nestes liv.

Hvor kommer det fra?

Oppdragelse

Forbilder Foreldre Lærere Familie Venner

Tillit Vi går ikke ut fra at noen er en kjeltring

Ikke skyldig før det er bevist Voksne har et etisk handlings-mønster Kan skape konflikt?? Hvordan skape felles etiske holdninger?

Har vi etiske retningslinjer? Hvordan lage etiske retningslinjer Hvordan snakker vi om dem?

Tillit Kan ikke kreves Noe vi har

Grunnlag for frihet

Faglighet Noe vi tilegner oss som kan gi tillit

«Vi»- bedriften

Vi og de andre-bedriften Den vanligste bedriften

Ansvarsbevisst

Ansvarsbevisst betyr: Beskytte bedriftens materielle og immaterielle verdier Si fra om kritikkverdige forhold Både nedover og oppover? Varseleren eller sladrekjerringa? Være miljøbevisst

Respekt

Åpenhet Hva innebærer det? Er det mulig?? offemntlighet og aksjeselskap??

Etikk i næringslivet https://www.youtube.com/watch?v=vmVu66Fpd9U Hva er meningen med det hele?

Tjene penger for aksjonærene?

Skape arbeidsplasser?

Redskap for velferdssamfunnet?

Verdibasert ledelse

Ledelsesfilosofi som bygger på forestillingen om at dersom medarbeiderne tilegner seg organisasjonens visjon, nøkkelverdier og etiske regler, vil medarbeiderne i høy grad kunne styre seg selv og samtidig opptre forutsigbart og lojalt. En god verdiforankring krever mindre kontroll og gir grunnlag for utstrakt delegasjon. Det blir et viktig lederansvar å synliggjøre og ivareta verdiene gjennom utvikling av medarbeidere, og gjennom hva som skal belønnes eller sanksjoneres av atferd. Lederne er rollemodeller og må stå til rette for at verdiene etterleves innenfor sitt ansvarsområde.

Hvordan formulere dette?

Stor norsk kommune «I …. kommune skaper vi øyeblikk og varige verdier. Vi har tankekraft og handlekraft til å fornye og sette planene våre ut i livet».

Hva betyr dette?

Verdiene vi jobber etter Må være konkrete Forståelige Og mulige å etterleve

Vet dere hvilke verdier dere skal forberede studentene på?