Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Advertisements

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Nav veileder i videregående skole
Rådgiversamling 2.november 2016
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
Grunnlaget for innspillet
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Bærekraftig samfunnsutvikling
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
Øvelser med kommunal kriseledelse
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Nettverksledersamling
Regionsamlinger november 2016
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Fellesmøte Fellesmøte.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Valgfag innsats for andre
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Voksenes læring i Valdres
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Den matematiske samtalen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Liv Oddrun Voll.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen Hospitering og FYR Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen Fornebu12.09.2013

Våre 30 min… Erfaringer med hospiteringsprosjektet i Buskerud Suksesskriterier i arbeidet med hospitering Hvorfor og hvordan tenker vi kobling hospitering og FYR

Utprøvingen 2010 - 2012 fokuserte på forskjellige modeller som skulle bidra til å: fornye og øke yrkesfaglærernes kompetanse i eget fag, samt gi innsikt i andre fag innen eget programområde/ utdanningsprogram. øke instruktørenes/faglige lederes kompetanse i den rollen de har som veiledere for elever/lærlinger ute i bedrift i tråd med læreplaner og forskrifter i Kunnskapsløftet øke og videreutvikle samarbeidet skole – arbeidsliv og se opplæringen i et fireårig løp. Trekke fellesfaglærerne med i utprøvingen - yrkesretting

Buskerud fylkes kommune har vært med på hospiteringsutprøvingen innenfor 2 utdanningsprogram Bygg- og anleggsteknikk Service og samferdsel 19 yrkesfaglærere 9 fra bedrift

Suksessfaktorer for hospitering Bredt sammensatt referansegruppe som skaper resultater gjennom samhandling- prosjektleder FYR er med. Forankring og engasjement hos ledelse i skole og bedrift. Koordinering/pådriver på fylkesnivå. Bedriftene og skolenes tilrettelegging for hospitantene. Elevene blir godt ivaretatt med kvalifiserte vikarer. Hospitantene er motivert. Fellesfaglærere sammen med programfaglærer.

Helhetlig fag- og yrkesopplæring - Samfunnskontrakten for flere læreplasser ( hospitering er et tiltak i forbindelse med denne) – de 3 K-er - Kompetanseutviklingsstrategien i Buskerud fylkeskommune favner skole og bedrift i samme plan (bl.a lærere, instruktører, faglige ledere) - Ny Giv - FYR

Oppdragstekst utdanningsdirektoratet: "Hospiteringsordningen kan også ha fokus på: Videreutvikle fellesfaglærernes kompetanse i å yrkesrette og gjøre opplæringen relevant for elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Dette skal skje i samspill med programfaglærere ved skolen og om mulig sammen med instruktør og faglige ledere i bedrift. Direktoratet oppfordrer fylkene til å utvikle gode eksempler på undervisningsopplegg som kan deles og benyttes i eget fylke, via nettverk og nettsteder."

Hvorfor hospitering for fellesfaglærere - bedriftene også en viktig aktør i fellesfaglærernes kompetanseheving - bidrar til tettere samarbeid skole/bedrift - gir større mulighet til å se hele opplæringsløpet i sammenheng - får bedre kjennskap til hverandres læringsarenaer - øker fellesfagslærerens perspektiv - øker muligheten for å se nødvendigheten av samarbeid med programfaglærere - gir bedre grunnlag for yrkesretting/relevans - gir større mulighet til å møte elevene der de er

Hva har vi gjort Muligheter for kobling FYR-/hospitering diskutert og informert om på mange arenaer. Tydeliggjort klare forventning fra nasjonale myndigheter om å se muligheten for hospitering fellesfaglærere. Referansegruppa for prosjektet - sammensetning Yrkesopplæringsnemnda Samlinger med alle opplæringskontor. Har fulgt FYR- prosjektet fra første dag. Rektorgruppa, FYR-lærere, fagnettverk Tema på FYR-møter med alle skoler i høst

Veien mot hospitering for FYR-lærere God planlegging av alle aktører Forutsetter samarbeid på ledelsesnivå i skolen. Være med programfagslærer ut deler av hans/hennes hospitering. Lettere å være "skyggen" til programfaglæreren Følge en elev ut i prosjekt til fordypning. Følge en elev som er i utplassering Ut alene…terskelen kan være høy både for lærer og bedrift. En dag – flere dager/en bedrift – flere bedrifter ?

Hovedutfordringer Kobling mellom - de rette bedriftene - de rette utdanningsprogrammene - de rette fellesfaglærerne - de rette programfaglærerne Logistikk

Hospitanters tilbakemelding. " Når jeg nå en måneds tid etter hospiteringen skal prøve å oppsummere de erfaringene jeg har gjort meg merker jeg at det ikke er så lett å konkretisere dem, sette de ned punkt for punkt. De blir mer med meg i hverdagen med elevene som realistiske og konkretet eksempler og situasjoner jeg kan bruke der." "Det er flere ting som har vært bra med vår hospitering. Det ene er å få et tettere samarbeid mellom skole og bedrift. Det andre er å få oppdatert seg litt faglig. Og det tredje er muligheter til å bygge opp flere lærebedrifter." "Faglig påfyll i forhold til undervisningen. Personlig kompetanseheving, praktiske eksempler, lærte mye om butikkbransjen – som kan formidles til elevene som et spennende og variert yrke med mange muligheter til videre karriere."

Vinn – vinn situasjon for alle!

Takk for OSS!