Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Danning – å skape seg selv
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Kompetente barn og unge
Glitre barnehage.
«Entusiasme for endring»
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Barnehagens samfunnsmandat
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Helsesøsterkongressen 2017
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
1 Kommunikasjon.
Pedagogisk dokumentasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring! 5. februar 2016 Vibeke M. Mostad

Tema for dagen: Høy kvalitet i barnehagen er avhengig av assistentenes ansattes holdninger og HANDLINGER. Det å reflektere sammen over egen praksis, er en viktig bit i en lærende organisasjon. Høy kvalitet i barnehagen avhenger av barnehagearbeidere som er villige til å "forske i egen praksis".

Dagen: økt vil handle om dagens situasjon, og hva som forventes av organisasjon BARNEHAGEN økt vil handle om hvordan vi kan møte de nye forventningene med eksempel fra praksis

Stratosfæren Endring Pedagogikk Teknologi (Fullan 2013)

Barnegenart/arbeidsmåter . . Samfunnsmandatet Rammeplanen St.meldinger Kommunale planer Årsplanen Barnegenart/arbeidsmåter barnet foreldrene

Profesjonelle JEG VI MEG

Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Vi har fått en ny stortingsmelding med navn "Framtidens barnehage" barnehagen NÅ forvalter "Framtidens voksne« Hvordan tilrettelegger vi "barndommens gate" for framtidens forskere, kunstnere, politikere m.m.? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Målet for dagen er at hver og en av dere blir bevisst hvor du er riktig, riktig gode du har et forbedringspotensial du bør gjøre noe annerledes for å bli en dyktig, profesjonell barnehagearbeider Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

«Produkt» perspektiv /effekt Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt

Dere skaper den hver eneste dag! Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!

Hva «produserer» en barnehagearbeider?

Profesjonell barnehagearbeider? «Framtidens barnehage» krever Profesjonelle barnehagearbeidere. Hva kjennetegner en Profesjonell barnehagearbeider?

«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……

Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41

Stortingsmelding 24 sier noe om:

Bemanning Fagkompetanse Gruppestørrelser

Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme

Fortsatt mangfold i barnehagekultur

Fortsatt mangfold i barnehagekultur Barnehagens egenart?

Fagkompetanse via: Etterutdanning Kurs Inspirasjonsdager

Refleksjon over egen praksis Fagkompetanse via: Etterutdanning Kurs Inspirasjonsdager Refleksjon over egen praksis

(prosessperspektivet) Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)

Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor

«Produktkvalitet» /effekt Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt

Prosesskvalitet får vi når svarer på HVORFOR vi gjør som vi gjør

Barnehagepersonalet må snakke didaktikk. ØRE

Eksempler på prosess kvalitet: Måltid Garderoben Overganger

Eksempler på prosess kvalitet: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet (oppmerksomhet)

Eksempler på prosess kvalitet: Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid

Voksenpåvirkning: Sanseinntrykk Skapende virksomhet Musikk

Standarder i barnehagen: Voksenadferd

Tilretteleggelse «Den tredje pedagog»

Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av: Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet. Hva kjennetegner en profesjonell barnehagearbeider?

Den profesjonelle barnehagearbeider: «setter spor i framtiden» er bevisst på sin egen rolle som «setter spor i framtiden» Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasm e for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Kjennetegn på den profesjonelle barnehagearbeider: Forberedt til alle møter Deltagende og med i samskapende prosesser på alle refleksjonsarenaer Tilstedeværelse, didaktiske avveielser Språk Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

I barnehagen skal barnet leke og lære!

Hvor og når i barnehagen lærer barn?

Hvor og når i barnehagen lærer barn? Hva skal barnet lære i barnehagen

En profesjonell barnehagearbeider har: Forbereder alle sine aktiviteter Har sitt eget «oppdrag» Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Eksempler på hvordan vi kan jobbe med OPPDRAGET Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Observasjonsskjema: Øyeblikksbilde av en situasjon i barnehagen (garderobe, samling, overgang…) Kommunikasjon og interaksjon Aktivitet Tid Antall barn: 13 (4 gutter) Alder/ gruppe: Født 2008 Antall voksne: 2 Positiv tilbakemelding. Individuelt Positiv tilbakemelding. Kollektivt Negativ tilbakemelding. Individuelt Negativ tilbakemelding. Kollektivt Åpent spørsmål Lukket spørsmål Beskjed/ forklaring Bruk av humor Annet.. www.sepu.no

Observasjonsskjema: Øyeblikksbilde av en situasjon i barnehagen (garderobe, samling, overgang…) Kommunikasjon og interaksjon Aktivitet Tid Antall barn: 13 (4 gutter) Alder/ gruppe: Født 2008 Antall voksne: 2 Positiv tilbakemelding. Individuelt IIIII IIIII IIIII (15) Positiv tilbakemelding. Kollektivt II Negativ tilbakemelding. Individuelt IIIII IIIII IIIII II (17) Negativ tilbakemelding. Kollektivt Åpent spørsmål Lukket spørsmål IIIII IIIII IIIII I (16) Beskjed/ forklaring Bruk av humor Annet.. www.sepu.no

Veiledning i etterkant, noen eksempler: Organisering: Hva er grunnen til at den som har ansvar for samlingsstund også ansvar for 2 av de fire guttene som deltar? Hva er grunnen til at barna sitter ved store bord? Ser alle det som foregår? Innhold: Hva er årsaken til at dere bruker forholdsvis lang tid på å si hvilken dato og dag det er, samt telle antall barn som deltar, hver dag? Hva mener du er grunnen til at guttene ikke følger med? Hvilken forståelse tror du barna har av boka du leste? Er det interessant? Hva `gjør du med kunnskap som allerede finnes, repetere, eksemplifisere, illustrere med enten bilder eller konkreter…? Hva er målet med samlingsstunden? Hva bidrar lukkede spørsmål til? Korreksjon av atferd: I dag fikk Thomas mange – og bare negative tilbakemeldinger i samlingsstunden. Hva tenker du alle de negative tilbakemeldingene til en gutt medføre? Både for ham og for gruppen? Hva kan være alternative reaksjoner fra oss voksne? www.sepu.no

Hva betyr «en tilstedeværende» voksen? Hva GJØR vi når vi er det? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Hva betyr det at barna skal bli «sett» og «hørt»? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori

Hvor er du GOD i dette perspektivet? Refleksjon: Hvor er du GOD i dette perspektivet? Hvor er du bevisst og i forbedring? Hva kan du fornye i egen praksis? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Hva kan du fornye i egen praksis? Oppgave: Hva kan du fornye i egen praksis? Dette skriver du som ditt «oppdrag» på en egen lapp, og leverer til din avdelingsleder leder! Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Barnehagens utfordring: Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon

Hvordan møter barnehagene nye utfordringer? Hvor kommer «nye utfordringer» fra?

Aktør eller Brikke?

Refleksjon

Hvem er subjekt i endringsprosessen?

Refleksjon

Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC

For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens: Innhold mål akseptert adferd.

For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»

Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.

For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves også en individuell beskrivelse av «hvor jeg er» og «hvor jeg skal»

Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap VISJON HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap