Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Advertisements

Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tjenestetilbud og erfaringer fra kommunehelsetjenesten NHS England Avdeling for Helse og velferd 20 august 2014.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
fagakademiet.no1// v/kompetanserådgiver Johan Peter Øren Samhandlingsreform og kompetansebehov.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Møre og Romsdal Tema: Pensjonistforbundet som samarbeids- og diskusjonspartner Utvikling i eldreomsorgen sett med «ombudsøyne» Samhandlingsreformen Hvordan.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Evaluering av NAV-reformen ( ) Møte i Brukerforum 21. august 2007 Steinar Kristiansen, Norges forskningsråd.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Effektiv undervisning
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Krav til sikring av personopplysninger
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Rapport: Å ville utvikle skolen
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Rådgiversamling 2. november 2016
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Tverrfaglig uke for LUT
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Velkommen!.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Læring på ungdomstrinnet

Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Kapittel 6 Lønn og belønning
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen Ny oppgavefordeling mellom personellgrupper i helse- og omsorgssektoren. Veien å gå for å sikre framtidas velferdstjenester? Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen Rapport 2-2014 Rokkansenteret

Ny oppgavefordeling - begrepsavklaring Prosesser der arbeidsoppgaver overføres fra en personellgruppe til en annen Fordeling av oppgaver endres kontinuerlig Kan være resultat av strategisk planlegging eller bieffekt av andre endringsprosesser Endringer i oppgavers mengde eller karakter, ny teknologi og nye måter å regulere arbeid på kan virke inn på oppgavefordeling mellom personellgrupper Rokkansenteret

Overordnete problemstillinger Hvordan fordeles oppgaver i helse- og omsorgstjenestene i dag? Hvordan kan oppgaver løses på en ny måte? Hva skal til for å skape en ny oppgavefordeling? Rokkansenteret

Framgangsmåte Utforskende design med tre elementer Kunnskapsoversikt over internasjonal og norsk litteratur Intervju med nøkkelinformanter i forvaltning, helsetjeneste og organisasjoner Dokumentanalyse og intervju i sju kommuner Rokkansenteret

Internasjonalt utsyn Økt oppmerksomhet mot ny oppgavefordeling og forsøk med nye profesjoner Relativt få evalueringer Tvetydige funn: en viss effekt når det gjelder pasienttilfredshet, men usikker kunnskap om kostnadsmessige effekter Implementering er avhengig av kontekstuelle forhold, og praksis varierer Nordiske forsøk vektlegger ledelse, medvirkning, planlegging og systematisk opplæring for å oppnå kvalitet ved ny oppgavefordeling Fokus på pasientforløp, kvalitet og tverrfaglighet gir fleksibilitet som kan fremme ny oppgavefordeling Rokkansenteret

Ny oppgavefordeling mellom personellgrupper i Norge Økt oppmerksomhet hos helsemyndigheter og arbeidslivets aktører Forsøk i sykehus, men få studier som evaluerer disse Sparsomt med kunnskap om ny oppgavefordeling i kommunale helse- og omsorgstjenester Rokkansenteret

Ny oppgavefordeling i sykehjem og hjemmetjeneste i sju kommuner Stor etterspørsel etter sykepleiere, leger og spesialkompetanse Satsing på opplæring og videreutdanning av personell Begrenset utnyttelse av profesjonsnøytralt lovverk ved stillingsutlysning Svært forskjellig grad av planlegging i tjenestene, og ny oppgavefordeling er ikke eksplisitt tema Ny oppgavefordeling brukes i liten grad strategisk, men kan fremmes av tjenesteinnovasjon og pragmatiske tilpasninger Rokkansenteret

Dagens fordeling av oppgaver Vertikalt – delegering av medisinutdeling og prosedyrer som sårstell svært vanlig Horisontalt – blir særlig knyttet til rehabilitering, ernæring, spesielle satsinger Planlegging for fleksibel oppgavefordeling kan skje via helhetlige pasientforløp, tverrfaglige team og samlokalisering Rokkansenteret

Hvordan oppnå ny oppgavefordeling og kvalitativt gode tjenester? Bevisstgjøre om eksisterende tiltak og muligheter Planlegge for kompetanseutvikling og alternative karriereveier Innføre mer planlagt og systematisk delegering Endre formelle rammer – sertifiseringsordninger, finansiering, utdanningstilbud Rokkansenteret

Hva skal til for å skape ny oppgavefordeling i kommunale tjenester? Forankre i tjenestene Ta utgangspunkt i konkrete behov og lokal variasjon Sikre medvirkning Rokkansenteret