Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen!.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen!."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen!

2 09:00 - 09:15 – Velkommen og orientering om dagen
Program for dagen: 09: :15 – Velkommen og orientering om dagen 09: :45 – Hva er velferdsteknologi ? v/ Santiago Martinez 09: :15 – Hvilke pasientgrupper kan benytte seg av velferdsteknologi? v/Psykisk helse Vennesla kommune 10: :30 – Pause m/ kaffe og frukt 10: :45 – ABC metodikk v/ Tanja 10:45- 11:30- Velferdsteknologi og etikk v/ Leni Klakegg(KS) 11:30- 12:00 – Lunsj 12: :45 – Velferdsteknologi og juss v/ Fredrik Dahl (Fylkesmannen) 12:45 – 12:55 - Benstrekk 12: :25 – Innføring av velferdsteknologi i Agder v/Marit Svindland 13:25 – 13:55 – Telma V/ Audun 13:55- 14: kaffe og frukt og Gruppearbeid & praktisk organisering 14:20 – 14:50 – Veien videre og evaluering m/ Tanja Oppstartsseminar for velferdsteknologiens ABC Vest- Agder& Aust Agder

3 Hvorfor ABC i velferdsteknologi ?
Endring i de kommunale helse- og omsorgstjenestene Hvordan kan vi utnytte de mulighetene teknologi gir? verdifullt hjelpemiddel Opplæring som et virkemiddel Verktøy Prosessen rundt egen refleksjon Samarbeid på tvers Stadig flere kommuner tar i bruk velferdsteknologi Ansatte trenger informasjon og opplæring for å kunne utnytte mulighetene med teknologi fullt ut Hvis benyttet riktig, til rett tid, til rett bruker, individuelt tilpasset kan det bidra til kvalitetsforbedring av tjenesten I ABC opplæringen forstås velferdsteknologi som et virkemiddel for å orgnisere og levere helse og omsorgstjenester på en ny måte Innføring og bruk av velferdsteknologi er ikke en selvstendig tjeneste, men inngår som et av flere tiltak i en helhtelig vurdering av brukeren/pasienten, og skal være en del av gode pasientforløp, ikke en silo på siden.

4 For den enkelte deltaker: Kunnskap Behovskartlegging
MÅL : For kommunene : Kommunal inkludering Nye oppgaver Kompetanseheving Gevinstrealisering Brukermedvirkning For den enkelte deltaker: Kunnskap Behovskartlegging Veiledning og undervisning Samtykkekompetanse vurdering Etisk refleksjon Lov- forankring Nye mestringsområder For kommunene: Kommunene skal lære å inkludere velferdsteknologi som en integrert del av helse- og omsorgstjenestene En slik integrering vil medføre nye oppgaver og nye ansvarsområder, kanskje også nye samarbeidsformer i flere ledd i organisasjonen Denne satsningen vil kreve kunnskap om hvordan velferdsteknologiske løsninger kan muliggjøre hvordan f.eks eldre med kognitiv svikt kan fortsette å bo hjemme og klare seg i hverdagen For den enkelte: Kunnskap om velferdsteknologi generelt og og enkelte løsninger Med utgangspunkt i brukerens behov- foreslå, igangsette, følge opp Ta ansvar for opplæring , veiledning etc til både pårørende og bruker og være en ressurs i egen avdeling ifm velferdsetknologi Anvende kunnskap rundt samtykkevurdering, og bruke dette bevisst, forskjellen i 4.6/ 4.6.a Ha et bevisst og reflektert forhold til bruken av velferdsteknolgi, fokus på mestring, sikkerhet, trygghet, selvstendighet, trafikksikkerhet og personvern Kjenne til lovverket som regulerer bruken av velferdsteknologiske løsninger, etc personvern, datasikkerhet, oppbevaring av data, tvang etc. Erkjennelse av at velferdsteknologi kommer til å bli en del av arbeidsoppgavene i fremtiden og en del av den helhetlige vurderingen av tiltak rundt pasienten/ brukeren

5 Permen b773aa3c70667c28/emne-a.pdf b773aa3c70667c28/ks_velferdsteknol ogiens-abc_del-b_f41_skjerm.pdf b773aa3c70667c28/velferdsteknologi ens-abc-del-c-nettversjon.pdf b773aa3c70667c28/ks_velferdsteknol ogiens-abc_del-d_f41_skjerm.pdf b773aa3c70667c28/ks_velferdsteknol ogiens-abc_del-e_f41_skjerm.pdf

6

7 Oppgave Erna har diagnosen Alzheimer. Hun bor hjemme sammen med mannen, Fred. Erna liker å gå tur hver dag, og hun insisterer på å gå ut akkurat når hun vil. Familien har lett etter henne flere ganger. Fred jobber og kan ikke passe på kona hele tiden. De har fått GPS av kommunen, og Fred følger opp bruken i samarbeid med kommunen. Da de startet å bruke GPS, var Erna villig til dette fordi hun forsto at alternativet var at hun ikke fikk lov til å gå ut når hun ville. Hun husket å ta med GPS’en hver gang hun gikk ut. I det siste har hun ikke husket å ta med GPS’en hver gang, og Fred må ofte være hjemme om formiddagen for å sørge for at den blir med ut. Erna gir uttrykk for at hun ikke skjønner hva slags «dings» dette er og hvorfor hun må ha den i lomma. Fred har fortalt hjemmetjenesten at han er bekymret for at Erna en dag skal gå ut og bli borte. De har snakket om muligheten for å sy den inn i foret på jakka, men har ikke kommet så langt ennå.

8 1. Beskriv hvilke ulike løsningsalternativer med og uten bruk av teknologi, dere ser for dere.
2. Skriv ned hva som er de positive og negative konsekvensene ved de ulike løsningsalternativene 3. Hva med samtykkekompetanse? Hvordan skal dere gå frem for å avgjøre dette, og hvem avgjør dette?

9 Oppgave På aktivitetshuset er det flere brukere som trenger å kunne komme seg ut og i aktivitet. Dette er ikke alltid lett. Mange av dem mangler initiativ og de er i dårlig fysisk form på grunn av inaktivitet. Noen av dem kan ikke orientere seg ute alene. De lærer seg geocaching. Dette er en form for orientering der man finner poster ute i terrenget ved hjelp av GPS i mobiltelefonen i stedet for med kart og kompass. Brukerne på aktivitetshuset synes dette er gøy. De liker å lete etter poster og tenker ikke på at de samtidig får mosjon.

10 Drøft og beskriv hvilke etiske dilemmaer som kan være knyttet til denne aktiviteten. Hva bør tjenesten legge vekt på for at dette tilbudet skal ha en høy etisk standard? Tenk tilbake på de tre spørsmål vi bør stille oss: • Følger handlingen de lover og regler som gjelder for området? • Er det sannsynlig at handlingen vil føre til et godt resultat for brukeren/pasienten, eller er de noen risiko forbundet med den? • Utføres handlingen på en respektfull, omsorgsfull og tillitsvekkende måte?


Laste ned ppt "Velkommen!."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google