Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Ungdomstrinn i utvikling
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Prosjektplanen og rolleavklaringer
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
Andøy kommune Pleie og omsorg
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Kvalifikasjonsrammeverket
Målsetting med prosjektet
Rapport: Å ville utvikle skolen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
Velkommen til August 2017.
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
«Alle med… Går ikke på bare 123»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
montessoriforbundet, februar 2018
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
NAV-veiledere i vid. skole
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Innledning om KFF-KSS.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læring på ungdomstrinnet
Om opprykk til førstelektor
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
FoU-prosjekt nr Utvikling av kommunen som læringsarena for helse- og velferdsutdanningene Hovedfunn Content slide, with top bar image Content.
Nå er vi spente!.
Kompetansestrategi Agder 2030
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Utskrift av presentasjonen:

Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord, 23.10.17 Anne Kristin Dahl annekda@ils.uio.no

Suksesskriterier?

UH – Veiledning av nye lærere (VNL) Vi er bindeleddet mellom de ulike aktørene i utdanningssystemet: barnehage-/lærerstudenter– nye barnehage-/lærere, erfarne lærere – veiledere – barnehage-/skoleledelse – eiere (alle nivå) Vi er de første – og beste (?) til å skape arenaer for erfaringsutveksling, vedlikehold og bygging av kompetanse («Det tredje rom»). Vi er pedagoger, fagdidaktikere , vitenskapelig ansatte – den tette koblinga LU/VNL/VU Vi representerer kanaler som sørger for spredning av kunnskap, ny forskning, innsikt og tanker om og perspektiver på skoleutvikling Vi bidrar til FOU-kompetanse inn i skolen – vi ser nye muligheter Eksempel: veileders nye roller og karrieremuligheter på arbeidsplassen: annekda@ils.uio.no

Hvilke forventninger rettes mot veilederrollen? Styrings-dokumenter Oppfølging av nye lærere Forventninger til veilederrollen Forskning Oppfølging av nye lærere Oppfølging av nye lærere og hele kollegiet Styringsdokumenter: Stortingsmeldinger, retningslinjer for veilederutdanninger og retningslinjer for praksis i lektorutdanning og PPU. KRAV hva skal veiledere kunne: de skal ha formell veilederutdanning. De skal ha FoU-kompetanse. Nasjonale retningslinger for veilederutdanning trekker også frem at veileder skal ha innsikt i veiledningens bidrag til innovasjon og fornyelse i skolen. Forskning: empirisk basert: hvilke ferdigheter og kunnskaper er sentrale å utvikle i veilederutdanning. Ferdigheter og kunnskaper som også er relevante for virksomhet som strekker seg utover det å veilede nye lærere vektlegges (ref. bidraget fra Smith) Skoler: hva ønsker vi at veiledere skal gjør på vår skole? Særlig her vi ser at forventningen om å bidra til profesjonell utvikling og innovasjon i skolene særlig fremkommer. Fra ledelsen eller fra veiledere selv: de ser behov på skolen som de ønsker å bidra til å utvikle. Siv skal nå gi oss noen eksempler på dette. Jf. Det jeg nevnte om styringsparadokset i plenum: hvor kommer forventningene om at veiledere skal utvide sine arbeidsoppgaver fra? Først og fremst fra skolene som har noen behov de ser at veiledere med veilederkompetanse kan dekke. Skoler eli.lejonberg@ils.uio.no

Hva er det veiledere kan som gjør dem til attraktive prosjektledere? Veilederes profesjonskunnskap (Smith, 2016) Kunne artikulere egen praksisteori Kunne gi gode tilbakemeldinger Kunne bygge bro mellom teori og praksis Kunne modellere god undervisning Kunne bidra til systematisk refleksjon Kunnskap om praksisorientert forskning Kunnskap om læringsfellesskap og praksisfellesskap Kunnskap om skolens struktur og ulike roller Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Relevant i prosjektlederrollen? Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesiell relevant i prosjektlederrollen Smith, K. (2016). Mentorer – skolebaserte lærerutdannere: ansvar og krav. Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. A.-L. Østern and G. Engvik. Oslo, Fagbokforlaget.

Siv Paus Brovold, veiledningsspesialist, Afk SKOLER Akershus Frogn vgs Oslo Bjørnholt vgs Ullern vgs f21 - kombinert Hammer skole Ressurs avsatt 1 veilednings-spesialist (AFK) med formell kompetanse i 10 % Totalt 10 % 4 veiledere med formell kompetanse i 60 % Totalt 240 % 5 veiledere i 6 % Totalt 30 % 5 kollegaveiledere i 15 % Totalt 75 % 10 veiledere med formell kompetanse Ingen ressurs Relasjon, Sam-arbeid Supplement til ledergruppa, orienterer under en avdelingsleder Samarbeider med avdelingslederne sine, orienterer under rektor Supplement til ledergruppa, orienterer under rektor Ansvars-område Ansvar for veiledningsordning for nyansatte Prosjektleder for utarbeidelse av handlingsplan for skoleutvikling: a) Veiledningsordning for nyansatte b) LS c) Praksislærere Ansvar for å veilede hele personalet, basert på frivillighet Inviterer lærere inn i egen undervisning Ansvar for gjennomføring av LS i faggrupper Ansvar for veiledning av nyutdannede På sikt fungere som kollega-veiledningsteam Ansvar for gjennomføring av LS hvert semester Ansvar for gjennomføring av annet skoleutviklings-arbeid i fellestid Ansvar for veiledning av studenter og nyutdannede i 2 år Ansvar for gjennomføring av skole-utviklingsarbeid (LS) kontinuerlig gjennom året Møte-punkter Ad-hoc møter ved behov Faste møter ukentlig, eget møterom, deler arbeidsrom Faste møter månedlig Faste møter ukentlig med rektor, faste møter med sine avdelingsledere, opprettet KV-kontor bemannet 45 min pr dag Faste møter annenhver uke med rektor og ass. rektor Siv Paus Brovold, veiledningsspesialist, Afk

Eksempel fra VEIL4020: Arbeidskrav 1 (ett studentsvar): Gi en oversikt over veileders ulike roller, oppgaver, funksjoner og ansvar Ta initiativ til prosjekter (og drive) Bindeledd: Lærere – ledelse Inn mot ledelsen annekda@ils.uio.no

Nye sider ved veilederrollen: Muligheter og begrensninger 1 Styringsperspektiv: Veilederrollen Veileder som styringsagent? Hvordan ivareta profesjonsperspektivet i prosjektlederrollen? Funksjoner, roller og relasjoner: Ledelse – veileder – lærere? 2 Hvilke muligheter, utfordringer og dilemmaer ser vi? annekda@ils.uio.no