Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnet som gave og oppgave
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Normer, verdier og holdninger
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Hønefoss politistasjon
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Selvfølelse vs selvtillit
Ord til ettertanke (Klikk for å gå videre).
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
KJØNNSROLLER Hva er det?.
KRL Av Karina Schjølberg
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Velkommen til ettårssamling
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Problemet og løsningen:
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Livsstilsending - uke 5 -
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
De glemte barna i den forfulgte kirke. Over hele verden lider barn fordi de følger Jesus.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Helsesøsterkongressen 2017
Livssynshumanismen.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Kristendommen har hatt stor betydning for samfunnet vårt gjennom flere hundre år.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
HÅP I NORD-KOREA.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Venner & valg Velkommen.
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
HINDUISMEN.
Utskrift av presentasjonen:

Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier holdes høyt i medgang, men i motgang, når verdiene blir utfordret, blir de ofte glemt. Lever vi ut våre verdier, kan vi også ha en opplevelse av flytsone.

Hvor kommer verdiene dine fra? Hvilke verdier har du fått med deg i oppveksten? Hvilke verdier har du fått fra vennene dine? Har du noen du ser opp til? Hvilke verdier ser du hos dem du ser opp til? Hvilke verdier er de viktigste for deg? Rams opp de syv viktigste verdiene dine. Ranger de syv viktigste verdiene dine.

Hvordan preger disse verdiene deg på følgende arenaer? Hjemme Blant venner På skolen I fritidsaktiviteter Hvor mye er det greit å tilpasse seg? Hvordan opplever du å handle på tvers av dine verdier? Hva gjør at ulike mennesker har ulike verdier?

Arv og miljø Foreldre preger oss i ung alder og gradvis blir vi mer selvstendige. Selvet utvikles, og vi danner oss et selvbilde. Med hvilke briller ser vi oss selv? Arv og miljø er disse brillene. Fortellingen om den bortkomne sønnen (Lukas 15,11–32).

Dersom du begynner en setning med «jeg er» og så fortsetter med noe som beskriver deg, er du i gang med å analysere ditt eget selvbilde. Si noe beskrivende om deg selv. Hva ønsker du å vektlegge mer eller mindre i ditt selvbilde? Hvilke sider av deg selv har du fått bekreftet av familie og venner? Hvilke sider av deg selv har du behov for å få bekreftet og tilbakemeldinger på? Hvem er du spesielt opptatt av å lytte til? Hva lar du styre deg og dine valg? Hva er verdt å ofre noe for? Hva er verdt å satse på? Hva er verdt å lide for?

Frihet Frihet til å ta egne valg når vi er selvstendige. Frihet til å velge bort det vi opplever som negativt. Vi vil ha valg, men ikke ta valg. Det er så godt å ha friheten til å velge. Viktigere å være tro mot seg selv enn å følge strømmen. Frihet er mest av alt til å velge hvem eller hva som skal bestemme retningen for livet vårt. Friheten til å velge perspektiv når vi forteller vår egen historie.

Sannhet Det jeg tror er sant – er det virkelig sant? Universelle sannheter. Sannhetene vi tror på vil prege den historien vi skriver om oss selv Vurderingsevne og dømmekraft er gode egenskaper for å finne sannheter. Salme 1,2: «Salige er den som (…) har sin glede i Herrens lov, og grunner på hans lov dag og natt.»

En histore om deg selv Grunnhistoriene (kulturen, religionen, tradisjonene). De store linjene i vår virkelighet. Vi-historiene (geografi, slekt/familie, medlemsskap, det man kaller seg). Jeg-historiene. Erfaringer og det personlige Fritt etter Engedal (2003)

Vi skal være hovedforfattere av vår egen livshistorie selv om det vil være mange bidragsytere til historien. Hvilke perspektiver forteller du ut i fra? Hva velger du ut av innhold og fortellinger? Det du forteller blir utgangspunktet for fremtiden. Hva forteller du deg selv om deg selv?

Litt hjelp til å komme på relevante og viktige historier systematisk (1–3). Øvelse 5 handler om å fortelle historien din slik du vil fortelle den. Bruk øvelsene som du vil og føl deg fri til å gjøre det på din måte. 1-2: Barneår, 0-10 år, og tidlig ungdom, 10-15 år Hva husker du fra denne tiden? Hvilken rolle hadde du hjemme, på skolen, blant venner, fritidsaktiviteter osv.? Hvilke hendelser husker du spesielt godt? Tenk på hendelser og erfaringer som er knyttet til de fire dimensjonene og ulike livsarenaer. Er det noen av disse erfaringene som har satt spesielt dype spor og som sier noe om hvem du er i dag? Kan du si noe om hvordan det var å være deg disse årene (kort)?

3: Ung og lovende, 15-20 år Hva preget deg mest disse årene? Hvordan har disse årene preget deg i forhold til Gud, deg selv, din neste og naturen? Hvordan har det å bli/nærme deg voksen alder påvirket forholdet ditt til familie og venner? Beskriv hvilken vei du har gått og hvordan den har preget deg Hva har styrt disse valgene? Er det noen følelser du har kjent spesielt mye på i denne fasen?

4: Fra nå og fremover Hvordan vil du at din tro skal prege historien om deg selv? Hva ønsker du skal prege deg om ti år? Hvor har du ditt utviklingspotensiale? Hvilke drømmer har du for de neste 10 årene? Hva sier disse drømmene om deg? Hva må du ofre, satse og prioritere for å virkeliggjøre disse drømmene?

Fortell historien på nytt Fortell en eller flere viktige historier fra livet ditt som du tror har formet deg spesielt mye. Hva har disse historiene gjort med deg? Hvordan preger de deg? Har disse historiene preget deg på en måte som du setter pris på, eller har de hatt negativ påvirkning på deg? Fortell historien på nytt, slik du ønsker å fortelle den. Fortell den slik at det som har skjedd, er lagt bak deg. Fortell den slik at du har lært noe av historien – noe som har ført til forandring og en ny historie.