Skole- hjem samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Samarbeid mellom skole og hjem
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Skole – hjem samarbeid.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Trinn 2 Barnets første leveår.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rolighetsmoen barnehage
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
LP og evidens i undervisningen
Samarbeid mellom skole og hjem
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Kjære forelder/ foresatt
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skolebasert kompetanseutvikling
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velkommen til foreldremøte!
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Velkommen til Heggedal skole
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Skolebasert kompetanseutvikling
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Skole- hjem samarbeid

Skole- hjem samarbeid

Foresatte som ressurs Både internasjonal og nyere norsk forskning viser at foreldrenes involvering har positiv sammenheng med skolefaglige prestasjoner, sosiale ferdigheter og barnas trivsel i skolen (Cummins, 2000; Banks, 2003). Når vi ser på forhold i hjemmet forklarer det mange av elevenes prestasjoner, mens skolen og undervisningen har mindre betydning for hva elevene presterte. Vi kan dermed anta at forutsetningene for faglig fremgang særlig utvikles gjennom påvirkning og stimulering i hjemmemiljøet, og at hjem–skole-samarbeidet vil ha positiv innvirkning på alle elever, også de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjon.

Hvorfor kommer de ikke? Mange lærere snakker om samarbeidet med minoritetsspråklige foreldre som spesielt utfordrende og føler at foreldrene viser liten interesse for skolen og barnas opplæring. Noen av lærerne sier de sliter med å få foreldrene til å komme til avtaler, og opplever at foreldrene viser liten interesse for det som skjer på skolen (Nordahl, 2003; Stave, 2003; Sand, 2009). Det kan være mange grunner til at foreldre ikke deltar aktivt i samarbeidet:  En grunn kan være språket. Den skriftlige informasjonen kommer kanskje ikke fram, foreldrene forstår ikke innholdet, eller de kan kanskje ikke lese. En annen side av det språklige er det som foregår i møtene. Om man ikke forstår hva som blir sagt og ingen kan forklare dette, vil møtet i seg selv bli uinteressant.  Noen foreldre er ikke vant til foreldremøter og forstår ikke hensikten med dem. Informasjon om hvorfor vi mener at foreldremøter er viktig, bør komme på et språk som foreldrene forstår.  Flere foreldre opplever at de er utenfor foreldrefellesskapet. Det at ingen hilser når du kommer, eller på annen måte signaliserer at du ikke er en del av fellesskapet, fører til at mange kvier seg for å delta på sammenkomster.  Noen foreldre bekymrer seg for familie og slektninger i hjemlandet og har ikke energi til å delta, mens andre har små barn hjemme og mangler barnevakt.

Hva kan skolen gjøre for å sikre et godt samarbeid? Sikre at kommunikasjonen er forståelig for foreldrene. Bruk tolk, få oversatt skriftlig informasjon, få morsmålslærer til å ringe hjem. Vær vennlig. Husk å hilse på alle foresatte, også de du ikke deler språk med. Jobb med egne holdninger, utfordre deg selv! Passe på at minoritetsspråklige foresatte er med på alle arenaer FAU, 17.maikomitee, etc. Et godt samarbeid handler om mer enn bare oppmøte på foreldremøtene. Hvis skolen forutsetter oppmøte for at samarbeidet skal fungere, er det viktig at foreldrene blir informert om hvorfor. Slik informasjon må komme på et språk som foreldrene forstår. Det forutsetter at skolen legger til rette slik at de minoritetsspråklige foreldrene har utbytte av møtene. Man må benytte tolk hvis det er nødvendig, kanskje kan man tilby barnepass hvis det er nødvendig. Kanskje kan noen av de andre foreldrene være fadder for minoritetsspråklige foreldre? Hilse, sette seg ved siden av på foreldremøter osv…

Bruk av tolk ”Tolketjenesten, gjør deg forstått”. Gratis tolketjeneste i Bergen. Bruk den! Oppmøtetolking, telefontolking, skjermtolking, oversettelse. Telefon 55567905

Prinsipper for godt hjem-skole- samarbeid fra FUG: Alle familier vil det beste for sine barn. Alle barn har rett til å oppnå sitt fulle potensial. Mor og far er de første og varige lærere for sine barn. Effektive skoler har et raust og støttende læringsmiljø. Familier og skoler verdsetter kvalitetsundervisning og respekterer lærernes ekspertise. Familier og skoler verdsetter familienes mangfold og bruker dette som en ressurs for å bygge partnerskap og nærmiljøer. Hjem-skole-samarbeid er basert på gjensidig ansvar, respekt og tillit. Skoleledernes engasjement er avgjørende for å bygge opp, vedlikeholde og fornye samarbeid. Hjem-skole-samarbeid forbedrer elevenes motivasjon og læring. Samarbeid mellom hjem og skole styrker samholdet mellom skolene og deres nærmiljø ettersom skolene lærer om elevenes familier og nærmiljøet. Samarbeid involverer alle organisasjoner som støtter familier og skoler.

Prinsipper for godt hjem-skole- samarbeid fra FUG: Alle familier vil det beste for sine barn. Alle barn har rett til å oppnå sitt fulle potensial. Mor og far er de første og varige lærere for sine barn. Effektive skoler har et raust og støttende læringsmiljø. Familier og skoler verdsetter kvalitetsundervisning og respekterer lærernes ekspertise. Familier og skoler verdsetter familienes mangfold og bruker dette som en ressurs for å bygge partnerskap og nærmiljøer. Hjem-skole-samarbeid er basert på gjensidig ansvar, respekt og tillit. Skoleledernes engasjement er avgjørende for å bygge opp, vedlikeholde og fornye samarbeid. Hjem-skole-samarbeid forbedrer elevenes motivasjon og læring. Samarbeid mellom hjem og skole styrker samholdet mellom skolene og deres nærmiljø ettersom skolene lærer om elevenes familier og nærmiljøet. Samarbeid involverer alle organisasjoner som støtter familier og skoler.

Skole- hjem samarbeid

Foresatte som ressurs Både internasjonal og nyere norsk forskning viser at foreldrenes involvering har positiv sammenheng med skolefaglige prestasjoner, sosiale ferdigheter og barnas trivsel i skolen (Cummins, 2000; Banks, 2003). Når vi ser på forhold i hjemmet forklarer det mange av elevenes prestasjoner, mens skolen og undervisningen har mindre betydning for hva elevene presterte. Vi kan dermed anta at forutsetningene for faglig fremgang særlig utvikles gjennom påvirkning og stimulering i hjemmemiljøet, og at hjem–skole-samarbeidet vil ha positiv innvirkning på alle elever, også de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjon.

Hvorfor kommer de ikke? Mange lærere snakker om samarbeidet med minoritetsspråklige foreldre som spesielt utfordrende og føler at foreldrene viser liten interesse for skolen og barnas opplæring. Noen av lærerne sier de sliter med å få foreldrene til å komme til avtaler, og opplever at foreldrene viser liten interesse for det som skjer på skolen (Nordahl, 2003; Stave, 2003; Sand, 2009). Det kan være mange grunner til at foreldre ikke deltar aktivt i samarbeidet:  En grunn kan være språket. Den skriftlige informasjonen kommer kanskje ikke fram, foreldrene forstår ikke innholdet, eller de kan kanskje ikke lese. En annen side av det språklige er det som foregår i møtene. Om man ikke forstår hva som blir sagt og ingen kan forklare dette, vil møtet i seg selv bli uinteressant.  Noen foreldre er ikke vant til foreldremøter og forstår ikke hensikten med dem. Informasjon om hvorfor vi mener at foreldremøter er viktig, bør komme på et språk som foreldrene forstår.  Flere foreldre opplever at de er utenfor foreldrefellesskapet. Det at ingen hilser når du kommer, eller på annen måte signaliserer at du ikke er en del av fellesskapet, fører til at mange kvier seg for å delta på sammenkomster.  Noen foreldre bekymrer seg for familie og slektninger i hjemlandet og har ikke energi til å delta, mens andre har små barn hjemme og mangler barnevakt.

Hva kan skolen gjøre for å sikre et godt samarbeid? Sikre at kommunikasjonen er forståelig for foreldrene. Bruk tolk, få oversatt skriftlig informasjon, få morsmålslærer til å ringe hjem. Vær vennlig. Husk å hilse på alle foresatte, også de du ikke deler språk med. Jobb med egne holdninger, utfordre deg selv! Passe på at minoritetsspråklige foresatte er med på alle arenaer FAU, 17.maikomitee, etc. Et godt samarbeid handler om mer enn bare oppmøte på foreldremøtene. Hvis skolen forutsetter oppmøte for at samarbeidet skal fungere, er det viktig at foreldrene blir informert om hvorfor. Slik informasjon må komme på et språk som foreldrene forstår. Det forutsetter at skolen legger til rette slik at de minoritetsspråklige foreldrene har utbytte av møtene. Man må benytte tolk hvis det er nødvendig, kanskje kan man tilby barnepass hvis det er nødvendig. Kanskje kan noen av de andre foreldrene være fadder for minoritetsspråklige foreldre? Hilse, sette seg ved siden av på foreldremøter osv…

Bruk av tolk ”Tolketjenesten, gjør deg forstått”. Gratis tolketjeneste i Bergen. Bruk den! Oppmøtetolking, telefontolking, skjermtolking, oversettelse. Telefon 55567905

Prinsipper for godt hjem-skole- samarbeid fra FUG: Alle familier vil det beste for sine barn. Alle barn har rett til å oppnå sitt fulle potensial. Mor og far er de første og varige lærere for sine barn. Effektive skoler har et raust og støttende læringsmiljø. Familier og skoler verdsetter kvalitetsundervisning og respekterer lærernes ekspertise. Familier og skoler verdsetter familienes mangfold og bruker dette som en ressurs for å bygge partnerskap og nærmiljøer. Hjem-skole-samarbeid er basert på gjensidig ansvar, respekt og tillit. Skoleledernes engasjement er avgjørende for å bygge opp, vedlikeholde og fornye samarbeid. Hjem-skole-samarbeid forbedrer elevenes motivasjon og læring. Samarbeid mellom hjem og skole styrker samholdet mellom skolene og deres nærmiljø ettersom skolene lærer om elevenes familier og nærmiljøet. Samarbeid involverer alle organisasjoner som støtter familier og skoler.

Prinsipper for godt hjem-skole- samarbeid fra FUG: Alle familier vil det beste for sine barn. Alle barn har rett til å oppnå sitt fulle potensial. Mor og far er de første og varige lærere for sine barn. Effektive skoler har et raust og støttende læringsmiljø. Familier og skoler verdsetter kvalitetsundervisning og respekterer lærernes ekspertise. Familier og skoler verdsetter familienes mangfold og bruker dette som en ressurs for å bygge partnerskap og nærmiljøer. Hjem-skole-samarbeid er basert på gjensidig ansvar, respekt og tillit. Skoleledernes engasjement er avgjørende for å bygge opp, vedlikeholde og fornye samarbeid. Hjem-skole-samarbeid forbedrer elevenes motivasjon og læring. Samarbeid mellom hjem og skole styrker samholdet mellom skolene og deres nærmiljø ettersom skolene lærer om elevenes familier og nærmiljøet. Samarbeid involverer alle organisasjoner som støtter familier og skoler.