Ny studietilsynsforskrift - NOKUT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Advertisements

Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Oktober Januar April Juli 15. nov: frist for å melde inn vesentlige endringer i emner Okt: publisere vårtimeplan 1. mai: frist for melding om utdanningskvalitet.
SAP-seminar StudiePlanForum – SPF Erfaringer og Utfordringer framover Forumkoordinator: Jon Inge Resell / Gunvor Elise Hanssen.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding

Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Statssekretær Jens Revold
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Balansert omstilling for utvikling
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
Kvalitetsmeldingsprosessen
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
ALLE SKAL UT.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
USITs Målbilde og prioriteringer
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Årsplan for HF om internasjonaliseringsåret 2012
Rolle og ansvar som SPA Prosess
NOKUT kommer!.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Seksjon for digitale medier i læring
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Om førstelektorprogrammet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
15.jan. 2019: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2019/20
: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2020/21
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Ny studietilsynsforskrift - NOKUT Større fokus på studentenes læring, tydeligere krav til faglig ledelse og systematisk kvalitetsarbeid

Krav til studiene studentenes læring settes i sentrum (innhold, oppbygging og infrastruktur tilpasset læringsutbytte, studentaktiv læring) mer oppmerksomhet på arbeids- og samfunnsrelevans (faglig oppdatert) tydeligere krav til: - faglig ledelse av studietilbudet - ansvar for kvalitetsutvikling av studietilbud - institusjonens systematiske kvalitetsarbeid Internasjonal faglig relevant studentutveksling (gradsstudier) Praksisavtaler med praksissted

Faglige og kvantitative krav til fagmiljøet Størrelse i forhold til antall studenter i studiet Fagmiljøet knyttet til studiet skal ha relevant utdanningsfaglig kompetanse (pedagogikk, didaktikk, digital kompetanse) Minst 50 % av årsverkene tilknyttet studietilbudet skal utgjøres av ansatte i hovedstilling ved institusjonen (nytt unntak i § 2-4, men strenge vilkår) Skal være ansatte med førstestilingskompetanse i de sentrale delene av studietilbudet Spesifikke tilleggskrav til bachelor, master og ph.d. Krav til forskning og internasjonalt samarbeid

Videre arbeid Fakultetene må sørge for at studietilbudene tilfredsstiller KDs og NOKUTs krav innen utgangen av 2018 Dvs endringer i studiet må inn i årets studieplanprosess NTNUs interne krav og veiledninger er oppdatert. Dokumentene er p.t. til engelsk oversetting «Veiledning for opprettelse av studier» og «krav til studier»: se på denne i forhold til eget studieprogram. Veiledning for utvikling av studieplaner https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Kvalitetssikring+av+studieprogramportef%C3%B8ljen Oppfølging i neste møte (3.oktober)

Kvalitetsmelding – endret bestilling

Kvalitetsmelding – endret bestilling Bestilling på kvalitetsmelding kommer i slutten av september, og videre bestilling på studieprogrammenes kvalitetsmelding/programrapporter vil gå ut til programmene I ny bestilling fra Rektor går man bort fra målepunktene ramme-, prosess og resultatkvalitet Hovedfokus på: det systematiske kvalitetsarbeidet, og eksempler de periodiske studieprogramevalueringene (IV har to i år) hovedutfordringer og tiltak innspill til fellestiltak

2 delprosjekt: Prosess + Verktøy

Andre prosesser i høst Opptaksrammer: Programmene vil bli spurt om innspill til dimensjonering (avklaringer mot institutt – kapasitet) Meldes via fakultetet til Rektor/FUS/FUI Dimensjonering kan justeres av FUS/FUI Studieplanprosess: Føringer fra FUS/FUI Innmelding via fakultet Klargjøring av prosess ved nye institutt/program