Ny studietilsynsforskrift - NOKUT Større fokus på studentenes læring, tydeligere krav til faglig ledelse og systematisk kvalitetsarbeid
Krav til studiene studentenes læring settes i sentrum (innhold, oppbygging og infrastruktur tilpasset læringsutbytte, studentaktiv læring) mer oppmerksomhet på arbeids- og samfunnsrelevans (faglig oppdatert) tydeligere krav til: - faglig ledelse av studietilbudet - ansvar for kvalitetsutvikling av studietilbud - institusjonens systematiske kvalitetsarbeid Internasjonal faglig relevant studentutveksling (gradsstudier) Praksisavtaler med praksissted
Faglige og kvantitative krav til fagmiljøet Størrelse i forhold til antall studenter i studiet Fagmiljøet knyttet til studiet skal ha relevant utdanningsfaglig kompetanse (pedagogikk, didaktikk, digital kompetanse) Minst 50 % av årsverkene tilknyttet studietilbudet skal utgjøres av ansatte i hovedstilling ved institusjonen (nytt unntak i § 2-4, men strenge vilkår) Skal være ansatte med førstestilingskompetanse i de sentrale delene av studietilbudet Spesifikke tilleggskrav til bachelor, master og ph.d. Krav til forskning og internasjonalt samarbeid
Videre arbeid Fakultetene må sørge for at studietilbudene tilfredsstiller KDs og NOKUTs krav innen utgangen av 2018 Dvs endringer i studiet må inn i årets studieplanprosess NTNUs interne krav og veiledninger er oppdatert. Dokumentene er p.t. til engelsk oversetting «Veiledning for opprettelse av studier» og «krav til studier»: se på denne i forhold til eget studieprogram. Veiledning for utvikling av studieplaner https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Kvalitetssikring+av+studieprogramportef%C3%B8ljen Oppfølging i neste møte (3.oktober)
Kvalitetsmelding – endret bestilling
Kvalitetsmelding – endret bestilling Bestilling på kvalitetsmelding kommer i slutten av september, og videre bestilling på studieprogrammenes kvalitetsmelding/programrapporter vil gå ut til programmene I ny bestilling fra Rektor går man bort fra målepunktene ramme-, prosess og resultatkvalitet Hovedfokus på: det systematiske kvalitetsarbeidet, og eksempler de periodiske studieprogramevalueringene (IV har to i år) hovedutfordringer og tiltak innspill til fellestiltak
2 delprosjekt: Prosess + Verktøy
Andre prosesser i høst Opptaksrammer: Programmene vil bli spurt om innspill til dimensjonering (avklaringer mot institutt – kapasitet) Meldes via fakultetet til Rektor/FUS/FUI Dimensjonering kan justeres av FUS/FUI Studieplanprosess: Føringer fra FUS/FUI Innmelding via fakultet Klargjøring av prosess ved nye institutt/program