Muntlig vurdering – å veilede andre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning av elever / lærlinger
Advertisements

Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
Elevmedvirkning og egenvurdering Orkdal/Øy
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
HANDLINGSPLAN FOR TRIVSEL VED SOLÅS SKOLE. Formålet med planen Øke trivselen Motarbeide mobbing Oppdage mobbing tidlig Stanse mobbing tidlig.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Internettansvarlig i NARF
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Samarbeid og konflikt.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Hjelp til barnehagelærere
Hvilket planstadie er klubben på?
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Battery analysis application for electric cars
Samarbeid og medbestemmelse
Grunnleggende om veiledning
PALS.
Jomfrusjekk.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Sammen er vi en stjernehimmel
Valgfag innsats for andre
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Foreldremøte AKS - Fanten
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Alt vi deler
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig vurdering – å veilede andre Du skal kunne: lytte til og Gi relevante, saklige og utviklende tilbakemeldinger til andre

Høre eller lytte? Lytting: høre og aktivt forsøke å forstå og fortolke hva du hører. Vurdering: lete etter og formidle kvalitet og muligheter for utvikling.

Ha fokus på det positive Kritikk bygger ikke opp Like viktig å peke på det som er bra – og hvorfor det er bra! Kan du formulere kritikken/innvendingene som et ønske eller et spørsmål?

Ikke ta opp for mye Vanskelig å forholde seg til mange kommentarer Velg ut det viktigste To stjerner og et ønske?

Bruk kriteriene Ta bare opp ting dere er blitt enige om på forhånd Bruk sjekklister eller kriterier slik at dere er enige om hva målet er

Vær konstruktiv, informativ og bruk eksempler Husk: målet med tilbakemeldinger er å gjøre den andre bedre, ikke å vise hvor god du er. Prøv å beskrive det du har sett og hørt istedenfor å bedømme.

Diskuter: Hvordan ønsker du selv å bli veiledet? Hva kjennetegner en god veileder? urbancow/iStock