HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Psykologisk Førstehjelp
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Time 1 FØLELSER.
Bli med! Barn.
HVORFOR PF I SKOLEN? Ungdomstiden er sentral for utvikling av ferdigheter og vaner knyttet til Hvordan forholde seg til egne og andres følelser Hvordan.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Ungdom og psykisk helse
PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Psykologisk førstehjelp
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykologisk førstehjelp
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Invitasjon til Helt sjef!
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Oppstart i barnehagen.
Fysisk og psykisk helse
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn Kurset er laget av psykologspesialist Solfrid Raknes. Illustrasjoner: Per Finne og Åge Peterson

HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET Selvsnakk påvirker barnets opplevelser Ferdigheter i hvordan forholde seg til egne og andres følelser bygges fra man er liten Ferdigheter i hvordan man snakker mer eller mindre støttende til seg selv bygges fra man er liten

SELVSNAKK KAN PÅVIRKES Samtaler og leker om følelser og tanker kan øke barnets nysgjerrighet på eget og andres indre liv Samtaler om mestringsstrategier kan hjelpe barn til å ta bedre valg Barn lærer gjennom erfaring og refleksjon rundt erfaring

LÆRING, TRIVSEL OG HELSE SKAPES DER BARNET ER I familien I barnehagen på skolene I fritiden, på trening, på nettet…

FOLKEHELSE Angst og depresjon er store folkehelseproblemer både i antall rammede, kroniske forløp og alvorlighet av lidelsene Kun 20% av barn og unge med en psykisk lidelse har snakket med helsepersonell om dette (Major, 2011) Barn og unge opplever helsetjenestene utilgjengelige (Barneombudet, 2015) Barnehage og skole er folkehelse-arenaer Informasjon og selvhjelp kan påvirke folkehelsa

Tekst: Solfrid Raknes Illustrasjon og design: Industridesigner Per Finne Forretningsutvikler-partner: Bergen Teknologiutvikling Gyldendal Akademisk 2010 Barn 8 – 12 år (bokhandel) Ungdom 12 – 18 år (bokhandel) Selvhjelpskonsept for barn og ungdom Referansegruppe av sentrale klinikere/forskere: Torkil Berge Atle Dyregrov Ida Garløv Marit Hafting Bente Storm Mowatt Haugland Leif Edward Ottesen Kennair Arne Repål Steinar Sunde Vis PF-skrinet

Følelsesbevissthet er grunnlag for Å gjenkjenne Å tolerere og akseptere Å uttrykke med kroppen Å uttrykke med ord Mine og andres følelser Ulike type følelser Ulik følelsesstyrke (0-10) Følelsesbevissthet er grunnlag for egenomsorg, empati og sosial kompetanse

Hvordan reagerer kroppene deres ulikt? TANKEBEVISSTHET Hva ser guttene? Hva tenker de? Hvordan reagerer kroppene deres ulikt? Kan tanker skape trøbbel?

RØDTANKER gjør vondt verre i situasjonen hindrer deg fra å gjøre det du egentlig vil tar motet fra deg gjør deg mer sint, redd eller lei deg enn du har bruk for du kan tro mer eller mindre på dem

GRØNNTANKER = Hjelpsomme tanker Tanker som… Gjør deg trygg og glad Gjør deg mer selvsikker og omsorgsfull Hjelper deg til å gjøre det du ønsker og få til det du vil

https://www.youtube.com/watch?v=e3xfCgelYKE Frykt og røde og grønne tanker – psykologisk førstehjelp På vimeo eller youtube Vis filmen frykt, røde og grønne tanker - https://www.youtube.com/watch?v=eBvMmJLrFYw

https://www.youtube.com/watch?v=eBvMmJLrFYw Like or not – Psykologisk førstehjelp På vimeo eller youtube Vis filmen like or not – den kan også lastes ned fra vimeo i forkant

2 og 2 Del noen tanker om hvilke situasjoner som er utfordrende for ditt barn nå – og som du tenker han/hun trenger støtte for å takle bedre

Hjelpehånden – et ryddesystem Hva skjer: Prøv å beskrive situasjonen nøytralt. Følelser: Sett ord på følelse(r), styrke, hva du kjenner i kroppen Rødtanker: Hva tenker du som forsterker vanskelige følelser? Grønntanker: Hva kan være mer hjelpsomt å tenke? Gjøre: Hva kan du gjøre hvis du skal handle utfra grønne tanker? Hjelpere: Hvem kan hjelpe deg og hvordan?

(Opplæringsfilm om Psykologisk førstehjelp – på vimeo og youtube) Se fra 8.30 minutt til 14.30 https://www.youtube.com/watch?v=XTUyXgXlYF4 (Opplæringsfilm om Psykologisk førstehjelp – på vimeo og youtube) Se film om jente som bruker hjelpehånda for å bli mindre engstelig for å holde presentasjoner, den kan også lastes ned fra vimeo i forkant

Jeg blir plukket ut til å synge foran denne forsamlingen Be foreldrene om å fylle ut hjelpehånda 2 og 2 – for å få egenerfaring. Gjennomgå deretter i fellesskap (og få gjerne en liten gruppe opp for å synge – der dere går litt gjennom rødtanker i forkant og grønntanker i etterkant!

HVA STØTTER OG TRØSTER? Når vi opplever noe vanskelig, er det viktig å snakke til oss selv på en måte som hjelper Når vi opplever noe vanskelig, er det også viktig å gjøre noe som hjelper Bevissthet rundt hvordan du forholder seg til en utfordrende situasjon, hvilke mestringsstrategier du bruker, kan være nyttig

Mye i livet kan ikke endres Problemets egenart: Kan det endres? Hvis nei, iallfall foreløpig: Noe å vinne på jobbe med å takle det som er? Skille: Hva kan endres ved målrettet handling? Hva ligger innenfor det dere sammen med rimelig sansynlighet kan påvirke? Mye i livet kan ikke endres Sette kreftene inn på det vi kan gjøre noe med Aksept og trøst av det som må være som det er Barn trenger stødige og tålmodige voksne som støtter og oppmuntrer til mestring

La rødtankene komme…og gå! Alle har rødtanker Godta at alle slags tanker kommer, ingen har full kontroll over tankene! Tanker vi bruker mye krefter på å skyve bort, pleier å dukke opp igjen ofte MEN Du trenger ikke tro på rødtankene! Du trenger ikke å la rødtankene bestemme over deg! Rødtanker som er brysomme kan du jobbe for å krympe

GRØNNTANKER Grønntanker som gjentas mange ganger hver dag, kan bli lettere å tro på Grønntanker blir sterkere når man lar de bestemme over hva en gjør Øv på å snakke like vennlig og støttende til deg selv som du gjør til dine beste venner!

Elementer i undervisningsopplegget ”PF i SKOLEN” Hjemmeoppgave: digitalmodul ”følelser” for elev, foresatt og lærer Time 1: Følelser Hjemmeoppgave: digitalmodul ”tanker” for elev, foresatt og lærer Time 2: Tanker Hjemmeoppgave: digitalmodul ”mestring” for elev, foresatt og lærer Time 3: Mestring Hjemmeoppgave: digitalmodul ”støtte” for elev, foresatt og lærer Time 4: Støtte

E-LÆRINGSKURSET SELVSNAKK www.abup.no Psykoedukativt kurs for fremming av tanke- og følelsesbevissthet hos elever 5. trinn Elev Lærer Foreldre Gjennomgå litt av modulene for elever – spesielt viktig å vise modul 4 og at det også etter denne modulen er viktig å etterspørre hvordan elever har opplevd gjennomgangen Vis litt fra foreldre-modul og lærer-modul også! Følelser Tanker Mestring Støtte Faglig konsulent: Åshild Tellefsen Håland, Digitalisering og teknisk tilrettelegging: Gro Anita Kåsa Poulsen

Som forelder har du en hovedrolle i ditt barns liv TAKK! Som forelder har du en hovedrolle i ditt barns liv Om du har kjærlighet til barnet ditt, har du noe barnet ditt trenger og ønsker Du har livskunnskap barnet ditt kan lære av Perfekte foreldre fins ikke