Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP"— Utskrift av presentasjonen:

1 PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP
BARNE- OG UNGDOMSSKOLE, 1 DAG Sist endret: 25. mai 2016 Kurset er utviklet av Solfrid Raknes, psykologspesialist

2 AGENDA Bakgrunn, hensikt, materiell
Undervisningsopplegg skole (velg 5. eller 8. trinn) LUNSJ Hjelpehånda, øvelser bruk av hjelpehånda som veiledet selvhjelp Selvsnakk digitalt + resten av undervisningsopplegget Styrke og dyrke grønne tanker – implementering

3 En introslide om …deg? Som lenker deg til skole, barndom, samfunnsendring og psykisk helse?

4 1732: Forskrifter om konfirmasjon 1739: Allmueskoleloven 1739
BARNDOM, UTDANNING OG SAMFUNN I ENDRING - ENDRING I HVEM BARN LÆRER FØLELSES- OG TANKEBEVISSTHET AV 1732: Forskrifter om konfirmasjon 1739: Allmueskoleloven 1739 1827: 7-8 år til konfirmert, minst to mnd pr år 1889 – folkeskolen, 1969: obligatorisk 9-årig enhetsskole Reform 94: Alle rett til VGS 1997: 10-årig grunnskole 2006: Barne og familiedepartementet til Kunnskapsdepartementet 2009: Rett til barnehageplass

5 PSYKISKE HELSEVANSKER OG -LIDELSER
Ca 8% av barn og unge har en psykisk lidelse Mange har psykiske plager Alle har en psykisk helse Kun 20% av barn og unge med en psykisk lidelse har snakket med helsepersonell om dette De fleste barn/unge som snakker med helsepersonell om sine vansker, møter bare til en time (Major mfl., 2011) Barn og unge opplever helsetjenestene utilgjengelige (Barneombudet, 2014) Årlige samfunnskostnader for psykiske lidelser i Norge er anslått til 60–70 milliarder (St.prp. nr. 1, 2009–10)

6 Hvor vanlige er de ulike lidelsene?
I løpet av livet % vil oppleve angst % vil oppleve depresjon % har alkoholmisbruk- eller avhengighet 1 % har schizofreni 1 - 2 % har bipolar lidelse Til enhver tid (voksne) 10 % har angst % har depresjon I løpet av 1 år 15 % har alkoholmisbruk- eller avhengighet Alkoholmisbruk og avhengighet regnes som en psykisk lidelse Kilde: FHI-rapport 2009:8

7 LÆRING, TRIVSEL OG HELSE SKAPES DER BARNET ER
I familien I barnehagen på skolene I fritiden, på trening, på nettet… Helsefremming og forebygging kan gi bedre folkehelse!

8 Læreplanen i Kunnskapsløftet
Fra læringsplakaten: «stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse ………..» Læring, trivsel og helse

9 Fra opplæringslova: kapittel 9a: Elevane sitt skolemiljø
”Alle elevar i grunnskular og videregåande skular har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.” ”Skolen skal aktivt og systematisk arbeid for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.” Opplæringslova kap 9a 1 og 3

10 LUDVIKSENUTVALGET NOU 2015: 8 FREMTIDENS SKOLE Fagspesifikk kompetanse
Kompetanse i å lære Kompetanse i å utforske og skape Kompetanse i å samhandle og delta

11 Hva styrker barns evne til å takle vansker?
Øke følelsesbevissthet Å se tanker og følelser i perspektiv Lære seg positiv selvinstruering Bruke vanskelige opplevelser til å lære en god måte å takle vansker på

12 Faktorer som påvirker barnas helse
Betingelser for familien Sosioøkonomisk status, stressende livshendelser, konflikter, krig, vold, traumer Forhold mellom barn-foresatt Familiestruktur, samhandling mellom foreldre og barn, barnets tilknytningsstil, foreldres lidelse, sykdom Familiekonflikter vold og overgrep Forhold i barnet Temperament, kognitive ressurser, Sosial støtte Barnets sykdom/lidelse Tiltak som settes inn for å forebygge eller hjelpe (PF)

13 Tankebevissthet identifisering av tanker toleranse for tanker verbale uttrykk for det en selv tenker – og evne til å oppfatte hva andre ønsker å formidle

14 TANKEBEVISSTHET identifisering av tanker toleranse for tanker verbale uttrykk for det en selv tenker evne til å oppfatte det andre ønsker å formidle

15 Følelsesbevissthet Å gjenkjenne Å tolerere og akseptere
Å uttrykke med kroppen Å uttrykke med ord Mine og andres følelser Ulike type følelser Ulik følelsesstyrke (0-10) Gjetteleken

16 Tekst: Solfrid Raknes Illustrasjon og design: Industridesigner Per Finne Forretningsutvikler-partner: Bergen Teknologiutvikling Gyldendal Akademisk 2010 Utviklet i samarbeid med en referansegruppe av sentrale klinikere/forskere: Torkil Berge Atle Dyregrov Ida Garløv Marit Hafting Bente Storm Mowatt Haugland Leif Edward Ottesen Kennair Arne Repål Steinar Sunde Vis hoppe-filmen + les litt fra heftet

17 Grønne tanker – glade barn (Psykologisk førstehjelp, 4 – 7 år)
Selvhjelpskonsept for familier Psykopedagogisk materiell for barnehager og hjelpere For å øke tanke- og følelsesbevissthet Består av: Sint og glad i barnehagen (bok) Samlingsstundsmateriell (flipover) Veileder Rød og Grønn (bamser) Del av nettsted: Grønne tanker – glade barn i Salaby

18 BRUKSOMRÅDER FOR PF I SKOLEN
I klasseromsundervisning I samtaler med enkeltelever I skole-hjem-samarbeid For hjelp til og samarbeid rundt elever med psykiske vansker og lidelser Hvordan PF brukes i skolen, er avhengig av konteksten den brukes i.

19 E-læringskurs, 4 moduler
PF I SKOLEN 4 skoletimer (á 40 min) Følelser Tanker Mestring Støtte E-læringskurs, 4 moduler Elev Lærer Foreldre Foreldremøte Læreropplæring

20 Bruksområder for PF i skolen
I klasseromsundervisning I samtaler med enkeltelever I skole-hjem-samarbeid For hjelp til og samarbeid rundt elever med psykiske vansker og lidelser Hvordan PF brukes i skolen, er avhengig av konteksten den brukes i.

21 (Opplæringsfilm om Psykologisk førstehjelp – på vimeo og youtube)
SE PF OPPLÆRINGSFILM Se fra 8.30 minutt til (Opplæringsfilm om Psykologisk førstehjelp – på vimeo og youtube) Se film om jente som bruker hjelpehånda for å bli mindre engstelig for å holde presentasjoner, den kan også lastes ned fra vimeo i forkant

22 Du har fått tildelt en ny oppgave av din sjef – en oppgave du syns er urimelig at du får nå og som du er usikker på om du kan gjennomføre Flere læreresituasjoner?

23 PAUSE

24 E-læringskurs, 4 moduler
PF I SKOLEN 4 skoletimer (á 40 min) Følelser Tanker Mestring Støtte E-læringskurs, 4 moduler Elev Lærer Foreldre Foreldremøte Læreropplæring

25 Mål med å lære elevene PF
Elevene skal: Utvikle kunnskap om egne tanker og følelser, for at de skal kjenne seg selv og andre bedre. Lære hvordan de kan de kan sortere i forhold til hendelser, følelser, tanker og handlinger, og få en forståelse av sammenhengen mellom disse. Utvikle kunnskap om mestringsstrategier og betydningen av sosial støtte Bruk såpass tid på disse punktene at kursdeltakerne kan fordøye innholdet, og evt. kommentere. Opplever de at det gir mening? Er det noe de stusser på? Er uenig i? Gi rom for samtale. Presiser at dette er et FORSLAG. Gjennom forprosjektet skal lærerne teste ut om det virkelig fungerer slik.

26 Elementer i undervisningsopplegget ”PF i SKOLEN”
Hjemmeoppgave: digitalmodul ”følelser” for elev, foresatt og lærer Time 1: Følelser Hjemmeoppgave: digitalmodul ”tanker” for elev, foresatt og lærer Time 2: Tanker Hjemmeoppgave: digitalmodul ”mestring” for elev, foresatt og lærer Time 3: Mestring Hjemmeoppgave: digitalmodul ”støtte” for elev, foresatt og lærer Time 4: Støtte

27 UTSTYR FOR GJENNOMFØRING I KLASSE
Slides-pakke for visning av PP-slides i klasserom Et stk ungdomshefte ”Psykologisk førstehjelp” pr elev 10 stk hjelpehender pr hver elev En tynn arbeidsbok eller perm med løs-ark som elevene kan samle skriftlige oppgaver i Internett-tilgang

28 E-LÆRINGSKURSET SELVSNAKK www.abup.no
Psykoedukativt kurs for fremming av tanke- og følelsesbevissthet hos elever Primærmålgruppe: elever på 5. og 8. trinn Elev Lærer Foreldre Følelser Tanker Mestring Støtte Faglig konsulent: Åshild Tellefsen Håland, Digitalisering og teknisk tilrettelegging: Gro Anita Kåsa Poulsen

29 DIGITALT STØTTEMATERIELL: WWW. SALABY. NO_ BARNEHAGE
DIGITALT STØTTEMATERIELL: BARNEHAGE. TANKER OG FØLELSER + VELDIG SNART: APPEN GLADE MAUR

30 Automatisering For å tro på Grønntankane trengs gode bevis og mengdetrening Etablering av nye vaner tar tid Hjelp barnet til å gjøre seg erfaringer der grønntankene får styre!

31 Rollespill: Hjelpehånden i elevsamtale
1. Jobb sammen to og to, oppgaven skal ta totalt 15 minutter. En er hjelper, en er elev, 5. trinn. Eleven har over tid trukket seg fra muntlige faglige aktiviteter: Hun vil ikke lese høyt, rekker aldri opp hånden, svarer kort og lavt på spørsmål. Sterk skriftlig, og grei å snakke med når du er alene med henne. Samtalen har som formål å bidra på veien til å delta mer aktivt i trygghet Bruk hjelpehånden som struktur i samtalen. Barnet skriver selv! Ta utgangspunkt i én situasjon der eleven ble bedd om å lese, men takket nei. Bruk hjelpehånden som struktur i samtalen. Bytt deretter roller – nye 15 minutter 2. Siste 15 minutter: Gå sammen i gruppen (5-8). Reflekter sammen rundt erfaringene med å bruke Hjelpehånda i elevsamtale.

32 Rollespill: Hjelpehånden i elevsamtale
1. Jobb sammen to og to, oppgaven skal ta totalt 15 minutter. En er hjelper, en er elev, 9. trinn. Eleven har over tid trukket seg fra muntlige faglige aktiviteter. Sterk skriftlig, og grei å snakke med når du er alene med henne. Hun har vært syk noen ganger der det har vært prøver og presentasjoner. Samtalen har som formål å trygge eleven til mer trygghet på å delta skriftlig. Ta utgangspunkt i én situasjon der eleven ikke deltok muntlig, selv om temaet fenget. Bruk hjelpehånden som struktur i samtalen. ELEVEN skriver selv! Bytt deretter roller – nye 15 minutter 2. Siste 15 minutter: Gå sammen i gruppen (5-8). Reflekter sammen rundt erfaringene med å bruke Hjelpehånda i elevsamtale.

33 RØDTANKER SOM KAN GJØRE DET VANSKELIG Å LÆRE NOE NYTT
Jeg er dum Jeg kommer ikke til å få det til Ingen vits i å prøve Hvis jeg gjør feil, kommer alle til å le av meg Hvis jeg prøver og ikke får det til, skjønner de hvor dum jeg er Det er for vanskelig for meg Det blir fryktelig mye jobb Det er kjedelig Jeg får ingenting i igjen for anstrengelsen

34 GRØNNTANKER SOM KAN FREMME LÆRING
Det blir gøy Det er nyttig! Det gjør ikke noe om det blir feil Alle som har lært dette, har feilet litt først Når jeg prøver lenge nok, får jeg det til Øvelse gjør mester Jeg får den hjelpen jeg trenger Det blir gøy når jeg skjønner litt mer Dette blir bra når jeg får det til (konkretiser, visualiser hva som er bra med å lære dette) Jeg er tålmodig Jeg får til det jeg vil!

35 Mange unge er sosialt engstlige
SOSIAL ENGSTELSE Mange unge er sosialt engstlige Noen strever mest i prestasjonssituasjoner (er jeg flink nok?) Noen strever mest i uformelle sosiale situasjoner (blir jeg likt?) Tanker som ”jeg er rar, dum og kjedelig” er sentrale tema i sosial engstelse I tillegg til sosiale mestringserfaringer, trenger sosialt engstelige unge støtte til å flytte oppmerksomheten sin bort fra hvordan engstelsen kjennes og over på det som skjer i situasjonen

36 VANLIGE RØDTANKER VED SOSIAL ENGSTELSE
Jeg kommer ikke til å få det til Jeg kommer til å dumme meg ut De syns jeg er kjedelig Tenk hvis de ler av meg Jeg kommer til å rødme

37 VANLIGE RØDTANKER VED OVERDREVEN FRYKT FOR Å VÆRE ALENE
Jeg er redd for å være alene hjemme Jeg bekymrer meg for at noe forferdelig skal skje med noen i familien min Jeg er redd hvis jeg må sove alene Å overnatte hjemmefra er ikke bra for meg Alene er jeg fortapt

38 Sara er redd for å være alene
Sara er redd for å være alene. Mor, dere og Sara er enig i at det vil være fint om hun blir mer trygg på det TRENINGSPLAN: Hver dag denne uka: Leke tampen - brenner En gang denne uka: Hente noe på kjøkkenet Automatisering av grønntanker: Se på grønntankene (bile av Sara som klemmer mor) på plassen over knaggen Repetere ”Når mamma kommer og henter meg, skal hun få en klem!” Treningsplan: …….. vil bli mer trygg på å …………………………………………… Hver dag trene ved å : ………………………………… Minst en gang til neste gang trene ved å gjøre følgene: …………………………………………. Grønntanker:…………………………………………. Påminnelser gjennom:………………………………………

39 VANLIGE RØDTANKER ETTER OPPLEVD TRAUME
Jeg må hele tiden se etter farer Det skjer alltid dårlige ting Mine reaksjoner etter den skremmende hendelsen viser at jeg holder på å bli gal Hvem som helst kan såre eller skade meg Jeg må være veldig forsiktig for noe negativt kan skje

40 GRØNNTANKER SOM KAN VÆRE TIL HJELP ETTER TRAUME
Jeg er i trygghet nå Minner er minner, de er ikke farlige Når tanker om den vonde hendelsen dukker opp, kan jeg si til meg selv på at hjernen min trenger å bearbeide det som skjedde Jeg har noen jeg stoler på og som passer på meg

41 Vanlige psykiske vansker hos elever - hva lærer kan gjøre.
Ved engstelse: Vurdere om engstelsen går ut over helse, trivsel, skolefungering. Åpen kommunikasjon med foreldre. Støtte og oppmuntre eleven til å tørre mer, små skritt. Løfte frem situasjoner der eleven viser mot. Prøve å hjelpe eleven til å overføre tankegang fra situasjoner hun/han viser mot til situasjoner der engstelsen tar overhånd. Vurdere om eleven trenger mer hjelp og evt. bistå til hjelpsøkning. Det er normalt med stor variasjon i en elevgruppe. Det er lettere for lærere / voksne å håndtere elever som ikke er plaget med engstelse. Derfor er det viktig å være bevisst at man som voksen finner strategier som bidrar til redusert engstelse (mer jobb), og ikke velger de som forsterker (lettest i første omgang). Spørre etter kommentar fra kursdeltakerne.

42 Følelser er drivkrefter, de gir motivasjon
Glede – gir energi, lyst å fortsette Redsel – får lyst å unngå Nysgjerrighet – får lyst å finne ut noe Tristhet – får lyst å gjøre lite Skam – får lyst å gjemme seg Stolthet – får lyst å vise frem Skyld – får lyst å unnskylde Avsky – får lyst å holde avstand Sinne – får lyst å kjempe, angripe

43 Tanker og følelser henger logisk sammen
Redd Sint Glad Trist Flau Stolt Misunnelig Avsky Nysgjerrig Kjedelig Lengsel Det er jo ingenting å finne på her Lurer på hvordan den ser ut inni? Bilen hans er finere enn min Den lukten er det verste jeg vet Jeg kommer til å dumme meg ut Så gøy at vi kan bade! Vi har vunnet, vi var flinke! Håper jeg får se henne snart Urettferdig Det blir brann Jeg finner ikke suttekluten min

44 HVA TENKER JEG SOM GJØR AT JEG REAGERER SOM JEG GJØR?
Fredagskveld, din partner/venn kommer ikke til avtale, og du får ikke tak i ham henne på telefon Følelse? Tanke?

45 Å stille spørsmål til rødtanker
Se barneheftet s 26: Hva kan Grønn si til Rød for å vinne? Se ungdomsheftet s 28: Er det lurt å tenke slik? Hva vil være mer hjelpsomt å tenke? Hva er det beste som kan skje? Hva ville jeg sagt til en venn i en lignende situasjon? Hva ville noen som er glad i meg sagt for å hjelpe meg nå? Er dette sant? Er det hele sannheten?

46 Gruppeoppgave Hvordan ønsker jeg å bruke Psykologisk førstehjelp?
Mine mål? Hvordan, når og med hvem øve før sommeren for å gi meg selv et godt læringsløp? Veiledningsmuligheter? Hva trengs for at erfaringene blir til læring som kommer våre barn og unge til gode – over år?

47 Løft hverandre med komplimenter
Se på den du sitter ved siden av – og tenk ut et kompliment du tror kan være godt å få for vedkommende

48 Løft hverandre med komplimenter
Gi kompliment – våg å gi det med styrke og på en måte du tror vil påvirke (”høystatuskroppsspråk”, varme, vennlighet!) Ta imot med en stolt holdning (”høystatus-kroppsspråk” - øyenkontakt, rak rygg, ta inn det du ser og hører)

49 Velkommen til Facebookgruppen ”Psykologisk førstehjelp”
TAKK Velkommen til Facebookgruppen ”Psykologisk førstehjelp”


Laste ned ppt "PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google