Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Skolen – en kommunal virksomhet
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Plan og bygningsloven Proposisjon 43 L ( ) behandles i Stortinget litt senere i år. Ble gjennomført en kort høring i kommunalkomiteen om denne.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Inger-Johanne Sand, IOR Vår 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
Opplæring av rektorene
Hva skjer i kommunalretten
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015

Delegasjon av myndighet (kompetanse) Vil si at et organ/en person tildeler et annet organ/person myndighet Gir ikke fra seg egen kompetanse Har fortsatt ansvaret for utøving av kompetansen Kan trekke myndigheten tilbake Delegerende organ/person kan omgjøre vedtak i den utstrekning en ikke allerede har bundet seg Kan instruere eller gi retningslinjer om hvordan myndigheten skal utøves, både generelt og i en individuell sak

Begreper Primærkompetanse Subdelegasjon/videredelegasjon Intern delegasjon Ekstern delegasjon

Delegasjon i staten 1 Regjeringens adgang til delegasjon Ikke lovregulert på generelt grunnlag i staten, reglene bygger på ulovfestet rett Henger tett sammen med statsforvaltningens hierarkiske oppbygging Regjeringen har i utgangspunktet alminnelig organisasjonsmyndighet og kan delegere Noen grunnlovsbestemmelser og noen bestemmelser i lover oppstiller delegasjonsforbud; uttrykket som normalt benyttes er «Kongen i statsråd», se f.eks. oppll. § 1-5, men også bvl. § 2-4 skal i henhold til forarbeidene forstås slik

Delegasjon i staten 2 Departementenes adgang til delegasjon Lovgivningen legger ofte kompetanse til departementet, se f. eks koml. § 3 nr. 5 andre ledd Regjeringen bestemmer hvilket departement som har ansvaret for hvilket felt og hvilken lovgivning Loven må tolkes for å se hvorvidt myndigheten kan delegeres videre, ofte vil det foreligge delegasjonskompetanse For eksempel er myndigheten til å utøve lovlighetskontroll etter koml. § 59 for kommunale vedtaks vedkommende for de aller fleste typer vedtak delegert til fylkesmannen

Delegasjon i staten 3 Delegasjon til noen en ikke har instruksjonsmyndighet over Lovgivningen kan eksplisitt åpne opp for delegasjon til andre Ellers må loven tolkes, ordlyden gir ofte liten veiledning Sidelengs delegasjon er ofte problematisk Delegasjon til kommuner forutsetter normalt hjemmel for det i lov (eksplisitt eller instruksjonsmyndighet) eller avtale Delegasjon til private avhenger av hva og hvordan

Utgangspunkter og grunnleggende prinsipper i kommunen All myndighet ligger i utgangspunktet hos kommunestyret Sentrale beslutninger må treffes av kommunestyret – Der kommuneloven bruker det lille ordet ”selv” er det delegasjonsforbud Loven gir kommunestyret ganske vid adgang til delegasjon innen kommunen som rettssubjekt Må i utgangspunktet ha lovhjemmel for å delegere lovbestemt myndighet til selvstendige rettssubjekter Mye mer vidtgående adgang til delegasjon til sentrale politiske organer enn til enkeltpersoner eller administrasjonen All delegasjon til administrasjonen skal skje til rådmannen i formannskapsformen Et nyvalgt kommunestyre må vedta et reglement for delegasjon innen 31. desember året etter at kommunestyret ble valgt og konstituert (ny § 39 nr. 2 – dagens nr. 2 blir nr. 3) Det er gitt få særlige regler om kompetansefordeling og delegasjon i særlovgivningen, unntak eksempelvis plan- og bygningsloven og barnevernloven

Når delegasjonsforbud? Overordnede beslutninger, viktige i styringssammenheng Begrensninger særlig mht. - sentrale beslutninger om organisering av det politiske nivå i kommunen - årsbudsjett og økonomiplan - kontroll av den kommunale virksomheten

Delegasjon til politiske utvalg vs Delegasjon til politiske utvalg vs. delegasjon til administrasjonen/enkeltpersoner Rådmannen/ordfører, leder/arbeidsutvalg i folkevalgt organ, enkeltmedlemmer i byråd m/ ledelsesansvar Formannskap, fast utvalg, kommunedelsutvalg, byråd Kan få avgjørelsesmyndighet i ”alle saker hvor ikke annet følger av lov” Hjemler: formannskap jf. koml. § 8 nr. 3, fast utvalg jf. koml. § 10 nr. 2, kommunedelsutvalg jf. koml. § 12 nr. 3 og byråd jf. koml. § 20 nr. 1 Kan få myndighet til å treffe vedtak i ”enkeltsaker eller i typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning” Hva menes med dette? Hjemler: koml. §§ 9 nr. 5, 10 nr. 4, 12 nr. 4, 20 nr. 3 og 23 nr. 4

Delegasjon til styrer og adhoc-komiteer Til styrer hjemmel - koml. § 11 nr. 3 - "avgjørelser som angår virksomhetens drift og organisering” - tilsvarende formulering i koml § 27 (behandles senere) Til adhockomiteer – koml. § 10 nr. 5 kan tildeles ”myndighet til å avgjøre enkeltsaker som har direkte tilknytning til komiteens oppdrag”

Særlig om intern delegasjon Intern delegasjon i kollegiale organer normalt ikke lov uten hjemmel Kommuneloven har slik hjemmel i en rekke bestemmelser om de politiske organene, jf. gjennomgangen ovenfor Intern delegasjon i administrasjonen tillatt så langt det er forsvarlig og kommunestyret eller andre som har delegert myndighet til rådmannen ikke har satt begrensninger

Oversikt over delegasjonsadgangen i formannskapsmodellen Kommunestyre Helse- og sosialutvalg Oppvekstutvalg Plan- og miljøutvalg Formannskap Rådmann Ansatte

Adgangen til delegasjon i en parlamentarisk styringsmodelljf. § 20 Byrådet kan få myndighet i «alle saker hvor ikke annet følger av lov» jf. nr. 3 - bare kommunestyret kan delegere til rådet Enkeltmedlemmer i kommunerådet kan også få delegert myndighet i «enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning» jf. nr. 3 (samme myndighet som rådmannen i formannskapsmodellen) – bare rådet kan delegere Vilkår for delegasjon til enkeltmedlemmer av rådet -kommunestyret har fattet vedtak etter § 20 nr. 1, 2. setn. om at enkeltmedlemmer i rådet kan få ledelsesansvar -kommunestyret kan si nei (bestemme noe annet) Kommunalrett 2011 Hans-Olav Toft

Særlig om hastesaker jf. koml. § 13 Kommunestyret kan utpeke formannskapet, et fast utvalg eller kommunerådet (i parlamentarisk modell) til å ha haster- kompetanse I slike situasjoner kan organet også treffe vedtak i saker som kommunestyret skal behandle (der det er delegasjonsforbud) Betingelser for å bruke myndigheten: - nødvendig med raskt vedtak - ikke tid til å innkalle det ordinære organet