VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Norges Musikkhøgskole
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
GROW modellen.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Hvordan skrive en god utredning?
Cafédialog – elevmedvirkning
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Transportvedtekt oppdateres:
Cafédialog – elevmedvirkning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Utarbeidet av Sissel Vestre
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer Kapittel 10 oppgave i.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Prosjektstatus [Prosjektnavn] [Talerens navn]. Statusoppsummering Er prosjektet i rute? Hva er endelig leveringsdato? Hva er de endelige kostnadsberegningene?
Vurdering for læring i Fysikk 1
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Hvordan skrive egne dilemma
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Utrygt utstyr.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Tycos Guide til etisk atferd 2010
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Personlig forhold til leverandør
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Bruk av selskapets informasjon
Vold på arbeidsplassen
Anti-korrupsjon.
GAVER FRA FORHANDLERE.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Frivillig arbeid på kontoret
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Presentere en teknisk rapport
Håndtere endringer i organisasjonen
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Roede-kurslederen på Facebook
Dette er undertittelen
Velkommen! Firmanavn.
Samarbeid og medbestemmelse
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Norges Musikkhøgskole
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON Presenter deg selv, scenariet, og eventuelle gjenstander du vil bruke. FASTSETTE NORMER FOR SAMTALENE Gå gjennom “grunnreglene” for samtalen, som bør inkludere deltakerne må anerkjenne hverandres erfaringer, det som blir sagt skal forbli fortrolig, og alle bør delta aktivt i samtalene GAVER FRA FORHANDLERE INTRODUKSJON VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: EKSEMPEL Dette lysbildet “forteller historien,” som du eller en frivillig ansatt bør lese høyt. VIKTIGE PUNKTER Som tilrettelegger bør du sørge for å gå gjennom detaljene i den ansattes situasjon og følgene av den før du går videre til neste lysbilde. Sørg for at eventuelle historier de ansatte ønsker å dele er relevante for scenariet du holder på å presentere. GAVER FRA FORHANDLERE EKSEMPEL VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: GAVER FRA FORHANDLERE DISKUSJON SVAR PÅ SPØRSMÅL Hva ville du gjort dersom du var Juanita? Merknad til tilretteleggeren: La deltakerne svare fritt og diskutere mellom seg. Er det Juanita gjør forsvarlig? Nei. Selv om det er tillatt for ansatte å motta gaver når de kommer sporadisk og har ubetydelig verdi, har Juanita tatt imot billetter til flere sportsarrangementer. På generelt grunnlag må gaver, måltider eller underholdning være i tråd med firmaets policy og lokale lover og regler. Hvilke mulige problemstillinger og konsekvenser kan oppstå fordi hun tar imot billettene? Det er hyppigheten av billettgavene, uavhengig av verdien, som skaper et uheldig inntrykk. Selv om Juanita ikke blir påvirket av å få billettene, kan forhandleren forvente fordelaktig behandling som gjenytelse. Hvis Juanita begynner å forvente å få billetter, er det en fare for at hun urettmessig tar igjen mot forhandleren dersom han slutter å gi dem til henne. Hvis Tyco holder på å forhandle frem en kontrakt med forhandleren som tilbyr billettene, og Juanita vet om forhandlingene eller er delaktig i dem, bør ikke billettene bli tatt imot fordi dette vil gi et uheldig inntrykk. Ville omstendighetene vært annerledes dersom: Kunden bare sendte Juanita ett sett med billetter til en tennisturnering de siste tolv månedene? Det kommer an på verdien av billettene. Forutsatt at verdien er lavere enn den som er satt som øverste grense, kan Juanita ta imot billetter til ett arrangement etter å ha tatt det opp med sin leder. Hvis verdien på billetten overstiger 125 USD, må hun innhente forhåndsgodkjennng ved å sende inn en søknad til www.TycoComplianceForms.com. Kunden sendte en bok til Juanita for å gi henne ideer til en ny markedskampanje? Dette er like fullt en gave, og de samme retningslinjene som er skissert over gjelder. Kunden inviterte Juanita med seg til et sportsarrangement slik at de kunne diskutere ideene hans til en ny markedskampanje? Beskjeden representasjon kan aksepteres når hovedhensikten ved den er forretningsrelatert. Siden både forhandleren og Juanita ville deltatt sammen, vil dette kategoriseres som representasjon, og dermed ikke bli ansett som en gave. Juanita bør innhente tillatelse fra lederen sin før hun deltar på arrangementet. GAVER FRA FORHANDLERE DISKUSJON VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER Vis til Tycos policy om interessekonflikter, gaver og representasjon. Minn de ansatte på at det ikke er tillatt å ta imot generøse gaver. Det kan skape et inntrykk av at vi forsøker å oppnå, eller å gi, gunstige forretninger ved å gi enkeltindivider personlige fordeler. GAVER FRA FORHANDLERE RETNINGSLINJER VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER Avslutt slik du føler er mest hensiktsmessig, avhengig av ditt publikum, og hvordan de har reagert på og snakket om temaet og eksempelet. Oppsummer diskusjonene du har hørt. Benytt også anledningen til å understreke poengene fra tidligere om at ansatte skal opptre i tråd med Tycos verdier og etikk. Gjenta Tycos policy om interessekonflikter, gaver og representasjon, der denne relaterer til problemstillingene og konsekvensene som ble drøftet i eksempelet. GAVER FRA FORHANDLERE OPPSUMMERING VIS DETTE LYSBILDET:

VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER GAVER FRA FORHANDLERE Minn de ansatte på at de ikke er alene når de tar beslutninger, og når de har spørsmål, er det viktig at de tar dem opp med andre. Understrek ressursene som er tilgjengelige for alle ansatte, dersom de skulle få behov for å ta en sak opp på et høyere nivå. GAVER FRA FORHANDLERE HVORDAN TA OPP EN SAK VIS DETTE LYSBILDET: