Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tycos Guide til etisk atferd 2010

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tycos Guide til etisk atferd 2010"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tycos Guide til etisk atferd 2010
Vitale verdier Tycos Guide til etisk atferd 2010 Velkommen til deg som er tilrettelegger for diskusjonsopplegget til Vitale verdier-programmet Nedenfor finner du tips som kan komme godt med når du forbereder deg til gruppediskusjonene. Huskeliste Finn ut hvor mange deltakere som kommer til workshopen. Finn et egnet grupperom eller konferanserom til workshopen, og husk å bestille det. Skal du bruke LCD-prosjektør eller flipover-tavle, husk å bestille eller reservere det også. Skriv ut presentasjonen og annet materiell som du har tenkt å bruke. Meld fra til deltakerne om workshopen, og hvor og når samlingen finner sted. Samlingsdagen Sørg for at du kommer tidlig til grupperommet/konferanserommet, slikt at du har god tid til å gjøre klart materiell og teste utstyret. Pass på at du har alt materiellet du trenger. Ta godt imot deltakerne når de kommer.

2 Dagsorden Hvorfor vi er her
Bli kjent med Tycos nye Guide til etisk atferd Hva er nytt Hvordan ber du om hjelp og hvordan tar du opp saker Innholdsoversikt “Be om hjelp”-hjelpemidler Hvor går vi herfra

3 Hvorfor vi er her Gjør alltid det som er det rette Hold alltid den høyeste etiske standard Ha alltid tro på våre Vitale verdier: Integritet, fortreffelighet, samarbeid, og ansvarlighet Bli kjent med guiden som presenterer våre policyer og prinsipper, som underbygger våre Vitale verdier Delta i diskusjonen om hvordan guiden kan hjelpe deg å håndtere vanskelige situasjoner du kan møte på jobben Nå målet om hvert år å forplikte oss til å holde den høyeste etiske standard for vår atferd

4 Bli kjent med Tycos nye guide
Skrevet i samarbeid mellom eksperter og ansatte Evaluert av over 70 fokusgrupper fra hele verden Skapt for å hjelpe deg til å forstå hvilke forventninger selskapet har, og hvordan du kan ta gode beslutninger Omarbeidet og gjort mer brukervennlig med eksempler fra det virkelige liv og ofte stilte spørsmål

5 Hva er nytt Nye tema og omstrukturert innhold, som:
Hvordan ber du om hjelp og hvordan tar du opp saker Ta vare på våre ansatte og miljøet: Nullskade-visjonen Jobbe for et positivt arbeidsmiljø og ha respekt for hverandre Gjøre forretninger med integritet En mer positiv tone Legge vekt på å Si Ifra Spørsmål og svar Lenker til policyene

6 Hvordan ber du om hjelp og hvordan tar du opp saker
Vit når du skal Si Ifra Hvem du skal be om hjelp Nulltoleranse for gjengjeldelser Tiltak for å trygge taushetsplikten Hvis jeg ikke kan svare JA til alle disse spørsmålene om en atferd eller handling, bør jeg Si Ifra: Er den forenlig med denne Guiden til etisk atferd? Er den forenlig med Tycos Vitale verdier? Er den lovlig? Ville jeg vært komfortabel med at denne beslutningen eller handlingen ble offentliggjort? Ville jeg synes det var greit om dette ble gjort mot meg? Ville dette bli oppfattet som positivt av familien min, kolleger, ansatte og Tycos aksjonærer?

7 Oversikt over guiden Melding fra Ed Breen, Tyco styreleder og adm.dir.
Understreker hvor viktig guiden er. Våre etiske forpliktelser i Tyco Beskriver våre Vitale verdier og forklarer hvorfor det er viktig at alle som jobber for Tyco retter seg etter prinsippene i guiden Hvordan ber du om hjelp og hvordan tar du opp saker Tar opp hvor viktig det er å si ifra og ta opp vanskeligheter. Gir også retningslinjer for vår null-gjengjeldelses-policy, og hvem man skal ta kontakt med for å få hjelp. Jobbe for et positivt arbeidsmiljø og ha respekt for hverandre Ta vare på våre ansatte og miljøet: Nullskade Interessekonflikter Gaver og forretningsrepresentasjon Gjøre forretninger med integritet Finansiell integritet Beskytte og forvalte selskapets eiendom, informasjon, arkiv og dokumenter Kommunisere med media, investorer og publikum Politisk aktivitet og veldedige gaver

8 Oversikt over guiden Jobbe for et positivt arbeidsmiljø og ha respekt for hverandre Tar opp Tycos engasjement for å sørge for et positivt, mangfoldig og inkluderende arbeidsmiljø der man behandler hverandre med respekt. Ta vare på våre ansatte og miljøet: Nullskade-visjonen Beskriver Tycos visjon for nullskade på mennesker og miljø. Interessekonflikter Forklarer viktigheten av å unngå interessekonflikter og gir veiledning til håndtering og egenmelding av konflikter. Jobbe for et positivt arbeidsmiljø og ha respekt for hverandre Ta vare på våre ansatte og miljøet: Nullskade Interessekonflikter Gaver og forretningsrepresentasjon Gjøre forretninger med integritet Finansiell integritet Beskytte og forvalte selskapets eiendom, informasjon, arkiv og dokumenter Kommunisere med media, investorer og publikum Politisk aktivitet og veldedige gaver

9 Oversikt over guiden Gaver og forretningsrepresentasjon
Gir retningslinjer for å forsikre at våre gaver til forretningsforbindelser og representasjonspraksis er innen rimelighetens grenser og innenfor rammene av Tycos policy, bransjenormer og lokale lover og regler. Gjøre forretninger med integritet Gir retningslinjer for å unngå korrupsjon, sørge for fri konkurranse og respektere regelverket for internasjonal handel. Finansiell integritet Går gjennom metoder for å sørge for ærlig, nøyaktig og oppdatert regnskaps- og forretningsførsel, blant annet hvordan man unngår svindel og innsidelhandel. Jobbe for et positivt arbeidsmiljø og ha respekt for hverandre Ta vare på våre ansatte og miljøet: Nullskade Interessekonflikter Gaver og forretningsrepresentasjon Gjøre forretninger med integritet Finansiell integritet Beskytte og forvalte selskapets eiendom, informasjon, arkiv og dokumenter Kommunisere med media, investorer og publikum Politisk aktivitet og veldedige gaver

10 Oversikt over guiden Beskytte og forvalte selskapets eiendom, informasjon, arkiv og dokumenter Gir retningslinjer for bruk av selskapets eiendom og systemer, forsvarlig forvaltning av selskapets dokumenter, og trygg håndtering av personopplysninger og beskyttet informasjon. Kommunisere med media, investorer og publikum Drøfter kravene til kontakt med media, investorer og publikum, blant annet forsvarlig bruk av sosiale medier. Politisk aktivitet og veldedige gaver Gir veiledning i Tycos policy for politisk aktivitet og veldedige gaver. Konklusjon/Si Ifra-hjelpemidler Understreker hvor viktig etikk er for Tyco og gir hjelpemidler til å si ifra . Jobbe for et positivt arbeidsmiljø og ha respekt for hverandre Ta vare på våre ansatte og miljøet: Nullskade Interessekonflikter Gaver og forretningsrepresentasjon Gjøre forretninger med integritet Finansiell integritet Beskytte og forvalte selskapets eiendom, informasjon, arkiv og dokumenter Kommunisere med media, investorer og publikum Politisk aktivitet og veldedige gaver

11 Ofte stilte spørsmål Spørsmål: Hvor kan jeg få tak i et eksemplar av den nye Guiden til etisk atferd? Svar: Du kan laste ned en kopi fra Tyco.com, fra din virksomhets intranett eller InsideTyco.com. Dersom du ikke har tilgang til internett, kan du ta kontakt med HR for å få et eksemplar. Spørsmål: Jeg har tidligere meldt fra om en sak, og nå føler jeg at jeg blir utsatt for hevnaksjoner. Hvem kan jeg ta kontakt med? Svar: Ring til ConcernLINE eller Ombudsman-kontoret. Kontaktinformasjon finner du bakerst i guiden. Spørsmål: Hvordan melder jeg fra om en interessekonflikt? Svar: Gjennom Vitale verdier-kampanjen i 2010, vil alle ansatte som deltar på nett være nødt til å fylle ut et spørreskjema om interessekonflikter (“Conflicts of Interest Questionnaire”) gjennom læringssystemet (LMS). Etter at dette er gjennomført, skal konflikter meldes gjennom Spørsmål: Hvordan rapporterer jeg om en gave jeg har gitt eller mottatt? Svar: Gaver rapporteres gjennom Spørsmål: Er det en grense i kroner og øre for verdien av gaver man gir eller mottar? Svar: Ifølge Tycos Guide til etisk atferd og vår policy for interessekonflikter, gaver og representasjon skal ansatte melde fra om alle gaver som er verdt mer enn 125 USD Unntaket er dersom en lavere sum gjelder for din virksomhet eller region.

12 Be om hjelp - hjelpemidler
I Tyco jobber vi for å skape et miljø der ansatte føler seg trygge på at de kan si ifra, be om hjelp, og ta opp problemer. Hvis du har et spørsmål eller et problem, snakk med [din leder] , [HR]. Dersom du ikke føler deg komfortabel med det, finnes det andre hjelpemidler: Juridisk: [sett inn navn her], [sett inn telefonnummer her] Compliance: [sett inn navn her], [sett inn telefonnummer her] Ombudsman-kontoret eller ConcernLINE Vital Tyco Concerns-nettstedet: Juridiske og Compliance-team • Tyco ConcernLINE (informasjon følger på neste side) • Ombudsman-kontoret: Vår Ombudsman er en fullstendig konfidensiell tjeneste for våre ansatte, leverandører, investorer eller kunder, der de kan ta opp eller melde om compliance-problemer. Direktenummeret til Ombudsman-kontoret er innenfor USA, og for brukere utenfor USA. I tillegg kan du skrive til Ombudsman-kontoret på e-post, til eller send brev til 9 Roszel Road, Princeton, NJ 08540, USA • Policyer: Dersom du ønsker et komplett sett av konsernets policyer for arbeidsplassen, inkludert emner som er forbundet med vår guide til etisk atferd, se Trenger du mer informasjon om Ombudsman-ordningen eller Concern- LINE-prosesser og prosedyrer for å melde fra, se hjemmesiden til Ombudsman-kontoret på InsideTyco. Vil du melde fra om et problem på nettet, kan du logge på følgende adresse: Merk: Ansatte i Frankrike, Belgia, Tyskland og Spania skal bruke denne adressen:


Laste ned ppt "Tycos Guide til etisk atferd 2010"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google