Samhandling med ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Advertisements

Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Livets overganger Barn-Ungdom-Voksen
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
DETTE ER MEG Om identitet, følelser og valg for folk med utviklingshemming CAROLINE TIDEMAND-ANDERSEN.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
En million bibler til Cuba Bibeldagen 2014 Foto: Dag Kjær Smemo og Hans J. Sagrusten.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Behov og utviklingsfaser
Sokrates.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Selvbilde og identitet
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Bjørnsgård barnehage.
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Idretten er så stor del av identiteten min.
PALS.
Idretten mister ungdommen
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Ungdom og rus Bodø 2017 Politimesteren i Salten.
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
1 Egenomsorg og helse.
Kunnskap om dagens ungdom
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse -Psykososialt team
En tenåring i huset.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til foreldremøte
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Nettpatruljen Oslo Midtstuen skole 2/25/2019.
Sokrates.
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling med ungdom

Samhandling med ungdom Voksne må lytte aktivt, forstå at unges grunnleggende behov er de samme som deres egne, og de må våge å være seg selv

Mennesket utvikler seg i faser Erik H. Erikson utviklet en teori om hvordan mennesket utvikler seg fra fødsel til død. Han mente at ungdommens utfordringer er identitet eller rolleforvirring: - Å utvikle identitet eller bli forvirret når det gjelder egne roller

Hvem er jeg? En rolle er de forventninger som er knyttet til en bestemt posisjon, for eksempel til det å være tenåring, venn, leder i gjengen, elev og datter

Hvem er jeg? Unge utsettes for motstridende krav og kan ha ulike roller hjemme og blant venner De slites også mellom ønsket om å være voksen og ønsket om å få omsorg som et barn

Fysiske forandringer Vekstspurt Hårvekst under armene og rundt kjønnsorganer Jenter får bryster og menstruasjon Gutter kommer i stemmeskiftet og får skjeggvekst, og kjønnsorganene vokser

Fysiske forandringer virker inn på selvbildet ”Den som gransker i sannhetens speil for å oppdage sine mangler og feil, behøver aldri være nervøs for noen gang mer å bli arbeidsløs”

Sosiale forandringer Løsrivelse fra barndommen Venner blir viktige Mediene har stor påvirkningskraft Forelskelse

Tankemessige forandringer Utvikling av egne normer og verdier Spørsmål rundt meningen med livet Mange tar personlig stilling til religion Svart-hvitt-tenkning er vanlig

Ungdom og voksne Unge trenger at voksne er der og setter rimelige grenser De trenger å bli støttet og utfordret for å utvikle seg som hele mennesker