METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Advertisements

Barnehageloven i praksis
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Ny barnehagelov og rammeplan
Møte for nye barnehagestyrere
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Eilert Sundt videregående skole
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
INFORMASJON OM BARNEVERN
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
«Hvordan forhindre at useriøse aktører får oppdrag i offentlig regi?»
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Møte for foresatte 10.trinn
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Valgfag innsats for andre
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Den matematiske samtalen
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Samlokalisering etter fusjon
Forsterkningstiltak fosterhjem
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Evaluering av Hovedavtalen
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Statlig kontroll med kommunene – lovlighetskontroll og statlig tilsyn
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Studieforum Studieforbundet Funkis
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Forslag til endring i antall år med aktivitet i ABI
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Bufetats bistandsplikt
Utskrift av presentasjonen:

METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN Samling 24. november 2015

Formidlings - og avslutningsfasen Forberedelsesfasen Undersøkelsesfasen Formidlings - og avslutningsfasen

FORBEREDELSESFASEN Valg av tema, tilsynsobjekt og tid for tilsynet Klargjøre rettslige krav Lage kontrollskjema

FORBEREDELSESFASEN forts. Barnehageloven § 16 første ledd: ”Kommunen fører tilsyn med virksomheter etter denne lov”

Foreslåtte tema for tilsyn FORBEREDELSESFASEN forts Foreslåtte tema for tilsyn § 2 Barnehagens innhold § 3 Barns rett til medvirkning § 14a Krav til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i ikke-kommunale barnehager § 18 Barnehagens øvrige personalet (pedagogiske ledere må ha utdanning som førskolelærer, dispensasjon fra utdanningskravet, bemanningen må være tilstrekkelig med mer) § 19 Politiattest

FORBEREDELSESFASEN forts. Klargjøre rettslige krav Hva krever loven? Hvem, hva, hvordan, når? Skal eller bør? Eksempel: «Kommunen fører tilsyn med virksomheter etter denne lov.» (bhgl § 16) Kommunen som barnehagemyndighet er tilsynsmyndighet både når det gjelder ikke-kommunale og kommunale barnehager innenfor egen kommune. Bestemmelsen angir ikke hyppighet eller metodikk for tilsyn, og gir alene ingen ubetinget plikt til å føre tilsyn.

FORBEREDELSESFASEN forts. klare lovkrav vs skjønnsmessige lovkrav Klart lovkrav: «For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.» - (bhgl § 4 første ledd). Skjønnsmessig lovkrav: «Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. » – (bhgl § 18 femte ledd).

FORBEREDELSESFASEN forts. Skjønnsmessige lovkrav Vanskelig å finne minstestandard. Vi må bruke andre rettskilder aktivt for å finne fram til meningsinnholdet i bestemmelsen. Minstestandarden må være lik for alle tilfeller. Vi må ikke gå for langt – men ikke gå for kort heller!

FORBEREDELSESFASEN forts. Likebehandling En barnehage hvor ”ingenting er på plass”. VS En barnehage hvor det meste er på plass, og barnehagen kun har utfordringer på ett lovkrav. Vi må stille samme krav til begge barnehagene

FORBEREDELSESFASEN forts. Kontrollspørsmål Ikke regelverksbrudd Regelverksbrudd Ikke regelverksbrudd Regelverksbrudd

FORBEREDELSESFASEN forts. Kontrollspørsmål - oppgave Summeoppgave: Formulér kontrollspørsmål med utgangspunkt i vedlagte ”aktuelle bestemmelser”.

FORBEREDELSESFASEN forts. Har dere forslag til kontrollspørsmål?

Formidlings - og avslutningsfasen Forberedelsesfasen Undersøkelsesfasen Formidlings - og avslutningsfasen

UNDERSØKELSESFASEN Tilsynsformer: Innhenting av informasjon Stedlig tilsyn Skriftlig tilsyn Innhenting av informasjon

UNDERSØKELSESFASEN forts. Vurdering av informasjon Ikke regelverksbrudd Regelverksbrudd Ikke regelverksbrudd Regelverksbrudd

UNDERSØKELSESFASEN forts. De faktiske forholdene vurderes opp mot de rettslige kravene og kontrollspørsmålene. Undersøkelsesfasen er ferdig når vi har vurdert fakta opp mot de rettslige kravene. Vi skal etter at fasen er gjennomført, sitte igjen med ett ja eller nei svar på alle kontrollspørsmålene i tilsynet.

UNDERSØKELSESFASEN forts. - må resultere i at vi konkluderer med om ett forhold er lovlig eller ikke lovlig Ikke regelverksbrudd Regelverksbrudd 50 %

UNDERSØKELSESFASEN forts. Tilsyn er en lovlighetskontroll. Dere skal undersøke om bestemmelsene i barnehageloven med tilhørende forskrifter følges.

Formidlings - og avslutningsfasen Forberedelsesfasen Undersøkelsesfasen Formidlings - og avslutningsfasen

FORMIDLINGS- OG AVSLUTNINGSFASEN Utforme foreløpig tilsynsrapport Sende ut foreløpig tilsynsrapport (forhåndsvarsel) Sende ut endelig tilsynsrapport Vurdere barnehagens tilbakemelding om retting Sende ut vedtak om pålegg om retting (eller avslutte) Følge opp vedtaket og til slutt avslutte tilsynet

FORMIDLINGS- OG AVSLUTNINGSFASEN forts. Tilsynsrapport Krav om skriftlighet? Kravet til etterprøvbarhet, likebehandling og rettssikkerhet for barnehagebarna tilsier at beskrivelser og vurderinger skriftliggjøres f.eks i en tilsynsrapport. Kravet til kontradiksjon og god forvaltningsskikk tilsier at barnehagemyndigheten sender disse tilsynsrapportene til barnehagene, selv der det ikke er avdekket lovbrudd i tilsynet.

Gjennomføring av tilsyn – tidslinje Tema Rettslige krav Kontrollskjema Innhenting av dokumentasjon/ informasjon Vurdere Konkludere Utsende tilsynsrapport Eventuelt sluttmøte Forberedel-sesfasen Undersøkel-sesfasen Formidlings- og avslutningsfasen Foreløpig rapport, m/ ev. varsel om pålegg  2 ukers svarfrist Endelig rapport ”Rettefrist” 3 uker – 3 mnd. Ev. pålegg Tilbakemelding fra barnehage/ Erklæring med redegjørelse Tilsynet avsluttes formelt