Rådgiversamling 2. november 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Advertisements

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fagvalg Studiespesialisering Orientering ved studieleder Vegar Wold Ole Vig vgs. Våren 2015.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Ski videregående skole
JOBCAF’E
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Rådgiversamling 2.november 2016
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Fagvalg Studiespesialisering
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Studieveien.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
FORELDREMØTE 10. TRINN INNSØKING TIL VGS
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Tverrfaglig uke for LUT
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Høstrapport – tall og statistikk
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Voksenes læring i Valdres
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Elever og foresatte 10.trinn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Status lærlingordning
Formidling til læreplass 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Oppfølging av Høstrapporten
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Karriereveiledning for 10. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiversamling 2. november 2016 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver

Årshjul tilbud og inntak Struktur/Tilbud Høsten (7. Sept.16) Endelig dim. Søkning -01.03 og inntak – Prognoser - Sommeren Vinter Dimensjonering/Prøveinntak Våren

Søkerne Skolene Arbeidslivet Forholdet mellom elevens ønsker, arbeidslivets opplæringskapasitet og tilbud Søkerne Skolene Arbeidslivet Interesse Skole Venner Omgivelsene Elevenes rettigheter 1/3 Kapasitet Profil / Fagmiljø Kompetanse Politiske målsettinger Konjunkturer Rekrutterings- behov Bransje- og Samfunns ansvar

Årlig sak som legges fram for Hovedutvalget for utdanning Forberedes på bakgrunn av erfaring og i dialog med representanter fra arbeidslivet. Alt fra Opplæringskontor til bransjeforeninger, arbeidslivets organisasjoner til regionale instanser. «Særinteresser vis a vis fellesinteresser»!? Saken/Struktur: Tilbakeblikk, 5 år Utviklingstrekk Konkrete innspill Samlet vurdering Forslag til vedtak: http://opengov.cloudapp.net/Meetings/vestfoldfk/AgendaItems/Details/205143

Tilbudsstrukturen 2017/18 Vedtak: 1. Inntaket pr 4. august 2016 til videregående opplæring tas til orientering 2. Tilbudsstrukturen for 2017/18 dimensjoneres i henhold til målet om 85% innfrielse av elevenes førstevalg, elevenes rettigheter og til de økonomiske rammene som blir fastsatt i budsjettet for 2017. Utdanningstilbudet skal dessuten være i størst mulig samsvar med bransjenes behov for kompetanse og tilgjengelige læreplasser.

Tilbudsstrukturen 2017/18 fortsetter 3. Design og håndverk legges ned ved Sande videregående skole. 4. Horten videregående skole oppretter treårig yrkesfaglig tilbud fram til studiekompetanse (3SK) innenfor Helse og oppvekstfag som et søkbart tilbud fra 2017/18 5 Nøtterøy videregående skole oppretter et nytt søkbart tilbud innenfor Studiespesialisering med innovasjon, bærekraft og grønn energi som profil.

Stort behov for fagarbeidere Ca 900 søkere pr år Ca 600 er i lære før sommerferie Ca 300 uten læreplass før sommerferien - manglende læreplasser - er læreplasser, men «feil» fag - trenger ekstra tilrettelegging, - ikke bestått i fag, - med mer

Karriereveiledning Spenning mellom Profesjon og Politikk! Velge etter interesse/evne eller lære-/ arbeidsmuligheter? Hva er arbeidsmarkedet om 6 til 10 år fram? Yrkesfagenes egenverdi, karrieremuligheter og høyere utdanning: Mesterbrevutdanning Fagskoleutdanning Kompetanseheving/utviklingsprosjekter på arbeidsplassen CEDEFOP rapport – Norge 50/50 fordeling inn!

«4 årsløpet» Skolene har fått et større ansvar for hele 4 årsløpet fram til sluttkompetanse. Målsetting: Øke antall fullført og bestått. Gjennom: Større helhet og sammenhenger, eks YFF mot læreplass! Større samsvar mellom forslag til tilbud og læreplasser! Tidlig innsats og tett på - nærvær!

Regional plan for helhetlig opplæring 4 Handlings - områder: Arenaer for samhandling og læring Regional plan for helhetlig opplæring 4 Handlings - områder: Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Kvalitet: Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Overganger: Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Statistikk og analyse: Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Utvikle etablerte arenaer Etablere nye arenaer? Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Overgangene

Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk Videregående skole trinn 11-13 (SF:140+84 = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom, form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

Ny tilbudsstruktur fra 2019 Høring 2017 Tiltak 11/14 fra St 20 Reduksjon av 30 – 40 lærefag, innføring av fordypninger Reduksjon av x Vg2 løp, innføring av valgfrie programfag - 2 og + 7 Utdanningsprogram (SS og DH) Mer og tidligere faglig fordypning, etter arbeidslivets ønsk - Kontra generalitet og fleksibilitet for fremtiden???