Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

De politiske partiene i Norge
Hvem skal bestemme?.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hvem styrer i kommunen?.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
8 Det politiske systemet i Norge
Læreplanen i eldre historie
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Tverrfaglige prosjekt
POLITIKK.
Kommunepolitikernes ansvar Jens Petter Gitlesen Forbundsleder Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Politiske partier og valg
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
Politisk påvirkning.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Politikk og demokrati. Folkestyret i Norge Politikk dreier seg om å fordele goder og byrder i samfunnet Vi har et folkestyre i Norge Indirekte demokrati.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
Demokrati som styreform
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Den politiske styringskjeden
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kommunen og Fylkeskommunen
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap
Den internasjonale arenaen
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Bærekraft og global bevissthet
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
utfordringer i en ny region
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske og diskutere hvordan man kan være med på å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning   4b gjøre greie for utfordringer for demokratiet, for eksempel når det gjelder representasjon fra urfolk og minoriteter 4c diskuter hvordan makt og påvirkning kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomisk tilhørighet 4d diskutere sammenhenger mellom styreformer, rettsstat og menneskerettigheter 4e gjøre greie for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, både norske og samiske og drøfte flertallsdemokratiet 4f analysere grunnleggende forskjeller mellom de politiske partiene i Norge

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? Hvordan kan du være med og bestemme der du bor? Øyeblikksorganisering (159) «Organisering av politisk aktivitet for en bestemt sak; ad hoc- organisasjon.» Avmakt (161) «Maktesløshet.» Politikerforakt (161) «Velgerne mister troen på politikerne fordi de ikke holder løftene de gir i valgkampen.»

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? Hvilken sammenheng kan det være mellom etnisitet og evne til å påvirke? (160) Hvilken sammenheng kan det være mellom sosioøkonomiske forhold og evne til å påvirke? (164) Hva vil det si å ha makt? (229)

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? Hvem har makt til å påvirke i Norge? Politikere (162) (115) Næringslivet (162) (213) Internasjonale organisasjoner (162) (231) Mediene (164) (236) Minoriteter (160) (122) (192) Eksperter (162)

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? http://nyagenda.cappelendamm.no/c84022/tekstoppgave/vis.html?t id=1000721&strukt_tid=84022

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Norge og EU (Læreplanmål 4b + 5c) Politikere og troverdighet (Læreplanmål 4a + 4b + 4f) Stemmerett for 16-åringer? (Læreplanmål 4a + 4b + 4f)

Kapittel 8. Hva kan true demokratiet? Utforskeren 1c bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler og vurdere formålet og relevansen til kildene Drøft om lobbyisme er mest positivt eller mest negativt for demokratiet.