Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap
ODDGEIR TVEITEN Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap 2016

2 Interessekamp I den politiske offentligheten
SV 407 # 8 4. februar, 2016 Interessekamp I den politiske offentligheten ODDGEIR TVEITEN

3 Tema: Lobbyisme og lobbyvirksomhet
To timer med egen-generert workshop diskusjon. --- Hva er lobbyvirksomhet? Finne gode websider om norsk lobbyvirksomhet Finne gode websiter om internasjonal lobbyvirksomhet Beskrive flere selvvalgte begreper som knytter an til fenomenet lobbyisme FINN ETT CASE PR GRUPPE Beskriv caset i et diskusjonsinnlegg Forklar hva lobby-elementet var – er Drøft lobbyistens makt og maktpotensiale

4 Oppslag og innledning: Occupy symbolmakten?

5 Occupy Wall Street? Relevans for diskusjoner av lobbysisme?

6 Oppsummert om medierammer: Ordvalg, informasjonsflyt og definisjonskamp Hvilke ord,uttrykk og bilder er virkningsfulle? Part A Part B Dominerende medier Publikum Beskrivelse/Tolkning Valg av ord Medienes ordvalg Uensartet/ Ikke homogent Hendelse

7 Teatermetaforen, igjen:
Bak meningsdannelsen og det offentlige rom: Aktører påvirker, enkeltsak og enkeltvis Makturedninger: Svekket folkemakt Økt ekspertmakt Økt ad-hoc makt? Teatermetaforen, igjen: Frontscene: Medialisert offentlighet Mellomscene – interesseforhandlinger, og mer Bakscenen: De uformelle møtepunktene, og mer Lobbyvirksomhet: Utvikling over tid Etiske hensyn, vurderinger og standard Forholdet mellom lobbyisme og demokrati

8 Demokrati og dramaturgi som innfallsvinkel til lobbystudier
Teater i politikken..: Klassiske modeller i kommunikasjonslitteraturen Avsender, budskap, mottaker --- feedback og støy Triangelhypotesen: Medier, aktører og publikum i et gjensidig trekantdrama Utspill og reaksjon, innspill og motreaksjon Publikum som “ressurs”. “Attraksjon”. “Oppmerksomhet”. Dramaturgiske modeller – “diskursive” modeller Ytringer driver fram kontekstforståelser Aktører er rhetorer – offentligheten er “arenaen” Mediearenaen er en “pseudo-arena”, fordi den er “indirekte”. BAK DEN – BAKSCENEN – HVA DER?

9 Organisasjoner som retorikere
Rammesettere Allierte Ad-hoc interesserte Tilførere Mottakere Rhetor/ Organi-sasjon

10 Aspekter ved organisasjonell kommunikasjon / retorikk
Interne omgivelser Holdninger til bransjen/sfæren Offentlig policy Berørte interessenter Organisasjon Interessenter Informasjonsoverflod Etiske standarder Verdier og livsstil

11 Lobbyisme -- Brennpunkt: Dokumentar om norsk lobbyisme
Brennpunkt - del 1 Brennnpunkt – del 2 Brennpunkt - del 3a Brennpunkt – del 3b

12 Gruppearbeid: Ad fontes! Til kildene. Søk på internett, f.x.
Undersøk lobbyvirksomhet og påvirkningsstrategier i EU: Oppsummer noen internettsider Gruppe 2 Undersøk lobbyvirksomhet og politikk i USA: Oppsummer noen internettsider Gruppe 3 Undersøk lobbyvirksomhet og humanitære organisasjoner: Driver de med slikt og hvor? Gruppe 4 Undersøk lobbyvirksomhet og det norske Storting: Foregår der lobyvirksomhet? Og hva er noen av de kritiske hensynene?

13 Tema: Lobbyisme og lobbyvirksomhet – noen kilder å begynne med
Store Norske Leksikon Wikipedia Eidsvoll 1814 SV posisjon – lobbyvirksomhet Kunnskapssenteret.com Statoil – lobbyvirksomhet Aftenposten – lobbyvirksomhet Kampanjemakt Lobbyvirksomhet er ulovlig Lobbyvirksomhet og demokrati

14 2. forelesningsøkt: Borgerjournalistikk – elementer til en analyse
____________________________________________________


Laste ned ppt "STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google