PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Pedagogisk analyse.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Didaktiske utfordringer
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Etikk i pedagogisk arbeid
Velkommen til et nytt skoleår!
Veiledningspedagogikk
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Pedagogikk og profesjon
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Liv M. Lassen og Nils Breilid
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Mandat og rammeverk for evalueringen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Arbeid med overordnet del
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle og Inge Bø, 2002) Støttedisipliner: etikk, psykologi, filosofi, sosiologi, historie, statistikk Faget inngår som en yrkesdannende komponent i allmennlærerutdanningen.

Pedagogikk Pedagogikk skal bidra til at studentene opparbeider den kunnskap og erfaring som er nødvendig for kritisk å kunne analysere lærernes og elevenes arbeid i lys av relevante styringsdokumenter. Pedagogikk er et danningsfag, som skal gjøre studentene i stand til å arbeide i et framtidig foranderlig faglig, sosialt og kulturelt landskap, preget av kompleksitet og mangfold.

DIDAKTIKK (fra bl.a.: G. Imsen,læreren verden.) Handler om undervisning En disiplin i faget pedagogikk Ulike oppfatninger av god undervisning, derfor også ulike perspektiver på didaktikken Tradisjonelt fokus på det som skjer i klasserommet

Didaktikk Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler om den opplæring , oppdragelse og sosialisering som skjer i institusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat” (Imsen).

Didaktikk Undervisningskunst, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av et undervisningsforløp” Undervisningens HVA ,HVORDAN og HVORFOR Normativ didaktikk –vi snakker om ”bør” Stor forskjell på bør (intensjonene) og er (virkeligheten)

Didaktikk Normativ og analytisk didaktikk Normativ :prinsipper-hvordan undervisningen bør være (bør) Analytisk: virkeligheten i undervisningssituasjonen (er) Største problemet i all undervisning- gapet mellom teori og praksis Kan teori og praksis skilles som begrep? Er vi med på å forsterke ”skillet”

Didaktikk Begrepets to dimensjoner: En praksisrelatert dimensjon: Planlegging, gjennomføring, vurdering En kritisk begrunnende dimensjon: Vi begrunner praksis i pedagogisk teori

Didaktikk Hva Innhold Hvordan Metoder Hvorfor Begrunnelse (for innhold og metoder) Vi setter oss i planleggerens (lærerens) rolle

Didaktikk Den didaktiske relasjonsmodell (B. Bjørndal og S. Lieberg) Mål, innhold, arbeidsmåter, rammefaktorer, elevforutsetninger og vurdering Hovedpoeng: Gjensidig avhengighetsforhold mellom kategoriene. Læring er rasjonell og kontekstavhengig. Redskap for planlegge, reflektere og analysere undervisning og læring.

TENKEOPPGAVE Tenk deg at du skal holde et foredrag på ca 20 minutter. Hva er viktig å tenke på i den forbindelse? Skriv ned korte momenter

LÆREPLANER Et omfattende dokument gitt av staten for å veilede lærerne/skolen Sier noe om faginnhold, råd om undervisningen/opplæringen, tema, evaluering/vurdering og ideologisk stoff Kompetansemål

Læreplaner Læreplanene er eklektiske, dvs. de representerer det beste fra alle hold Opplæringen skal skje i samsvar med læreplanverket/rammeplan Hvorfor har vi læreplaner? Den ”skjulte læreplanen” John I Goodlads begrepssystem/beslutningsnivåer

Læreplaner Frem til M-74, minimumsplaner. Det vil si at de gjorde rede for det minimum av kunnskaper og ferdigheter elevene skulle ha tilegnes seg ved slutten av klassetrinnet og skolegangen Videre maksimumsplaner. Setter ingen minstekrav for hva som læres, men åpner for muligheter for å velge lærestoff. M-87- lokale læreplaner L-97, LK-06

Læreplaner Læreplan for grunnskolen og den videregående skole er en forskrift som danner et forpliktende grunnlag for læreplanene for fagene på de enkelte skolene. Læreplanen består av en generell del og en del for hvert enkelt fag i grunnopplæringen.